Jag tar upp det scenario som jag nyligen har upplevt:
Mobilen ramlade ur fickan på min jacka och landade på marken med skärmen nedåt (givetvis). Mobilen fungerar, men skärmen är helt oläslig. Min första tanke var att det löser sig, jag har ju drulleförsäkring på hemförsäkringen. Den delen funkar säkert som den ska , jag har inte kommit dit än
Saker som jag visste att jag behövde ordna innan jag skickar in telefonen för reparation:
BankID, jag tänkte att jag bör ordna det för att logga in på de flesta ställen som jag kan tänkas behöva under den period då telefonen är på reparation.
Inloggning till banken/kortkontot
Men det fanns saker som jag intevisste att jag behövde ordna först:
Koden till bankens säkerhetsdosa (man bör nog använda den regelbundet så att man inte glömmer den mellan varven, alternativt se till att ha sådant antecknat och gömt på ett lämpligt ställe).
Koden till WiFi-nätverket hemma (det underlättar mycket om man ska ansluta en dator/ersättningsmobil och inte kan se något på skärmen på sin ordinarie mobil).
Alternativ inloggning på appar som till exempel Microsoft Authenticator, Samsung Pass (det är inte möjligt att koppla upp en trasig mobil mot en skärm och öppna sådana appar).
Vad är min tanke med det här inlägget?
Jag känner att jag har förlitat mig lite för mycket på min mobil och behöver se över en hel del av sånt som jag har tagit för givet förut.
Är det någon mer som har tips och idéer på vad man kan tänkas behöva ordna utifall att mobilen går sönder/försvinner?
ICloud har jag fått för mig är väldigt bra/smidigt att använda. Det är en av anledningarna till att jag skulle kunna tänka mig att byta till Apple produkter istället för samsung som jag använder idag jag upplever det dock inte riktigt så smidigt med andriods variant.
Det förutsätter väl att man kommer åt sitt WiFI eller alternativt har ett nytt simkort med surf kvar på ersättningsmobilen om den ordinarie telefonen försvinner?
Telefonnummer till olika kontakter som kan vara viktiga. Jag kan knappt ett enda mobilnummer i huvudet. Skulle jag behöva använda en fast telefon eller någon annans mobil för att ringa någon i min kontsktlista så skulle jag inte kunna det numret utantill. Alla finns ju inte heller att hitta på nätet smidigt.
Där säger du en sak till som jag inte har tänkt på, nu kan jag iallafall ett viktigt nummer i huvudet och med det kan jag få kontakt med alla andra som jag behöver men det är nog inte dumt att se till att man har en liten och uppdaterad telefonlista med sig och/eller hemma
Använd Bitwarden för att lägga in känsliga uppgifter och hålla koll på dina lösenord
Skriv ned viktiga lösenord och så på papper och spara i pärm eller något hemma (jag räknar kallt med att ingen som gör inbrott hos mig letar efter papper med lösenord på)
Tillägg:
Keepass är att föredra, men är lite knepigare att göra rätt med än Bitwarden. Bitwarden kan köras själv itan att lita på tredje part via Vaultwarden, men kan vara knepigt det med för icketekniska.
Undvik lastpass, onepass osv - de har haft flertalet incidenter.
Använd tvåfaktorsautentisering där du kan, backa upp koder så att du kan komma åt ditt konto om du förlorar din möjlighet till tvåfaktorsautentisering.
Spara inte dina koder osv i bildformat uppladdade till molntjänster: det är lätt att extrahera text ur bilder och dessa tjänster är sällan säker plats att ha känslig data på. Samma gäller egentligen dina enheter kopplade till internet.
Det är bra att det fungerar så, men för mig som nyss skaffat en dator för första gången på drygt 10 år så har jag inte hunnit “bo in mig” i datorn än Jag kan heller inte logga in på bankens websida via det nedladdade “BankID på fil” som jag har i datorn.
Ingen expert på området men med Bankid kan man tydligen ha 3 st aktiva bankid.
I samband med telefonbyte fixade jag följande
Jag har bankid aktivt även på min gamla fungerande telefon.
Dvs jag kan helt fristående logga in och signera med den via BANKID. Med eller utan mitt SIMKORT
Jag har även som fungerande backup skaffat en ny liten bankdosa (med nytt batteri) för att kunna logga in den vägen med dator eller padda eller vilken mobil som helst flera år framöver.
Jag är nog lite anal (understatement) och gör som följer
Gamla telefonen agerar podspelare och där ligger de mesta viktiga appar kvar inkl BankId som akut telefon
Padda med de viktigaste apparna och BankId som används mest för surf
iCloud backup av det viktigaste på telefonen (gratis versionen)
Backup av telefonen till iTunes på datorn
Dator backup till OneDrive med Microsoft 365 som då inkluderar iTunes backupen
Manuell back up av datorn till offline hårddisk ett par gånger per år
Viktigaste data memorerade och förvaras även analogt på separat gömställe
Tänker att om både Apple och Microsoft cloudlösningar gått åt fanders, hårddisken utslagen, samtidigt som båda telefonerna och paddan havererat så har nog hela världen gått åt pepparn
Man ska även kunna ha upp till 8 st olika användare per enhet.
Så man skulle t.ex kunna lägga in sitt bankid på en partners eller förälders telefon som backup.
Eller lägga in flera bankid:n på en delad enhet, som en ipad.
+1 och använd alla bankid ni har lite då och då så att ni märker när de blivit för gamla och ogiltiga i tid.
De är giltiga några år så lätt att glömma bort använda ‘backuptelefonen’
Gör så här för att kopiera över dina koder till en annan enhet. Backuptelefonen behöver inte ha samma google account och det funkar i offline-läge också.
Tryck på de tre strecken uppe till vänster.
Tryck “Transfer accounts” och sen export. Håll telefon/plattan igång men QR koden synlig.
På ‘backuptelefonen’ gör du samma sak fast Import istället för export. Läs av QR koden ovan.
Jag måste erkänna att jag gör allt viktigt på en persondator (PC). Det ska vara en som inte har ett batteri inkopplat och som går att stänga av i uttaget. Jag lagrar inga filer på något annat än min barebone PC eller några USB-minnen, med tanken att det som lagras i molnet måste förväntas nås av andra förr eller senare, vare sig man vill det eller inte.
De flesta har en “gammal” smartphone som de inte längre använder. Radera allt onödigt och behåll de viktiga apparna för det exakta fallet som TS har upplevt.