Jag har förstått att många gillar Apple Pay. Däremot har jag inte sett Apple Pay användas och jag har en lite diffus bild av det hela. Om jag förstår poängen rätt kan jag ha flera olika kreditkort sparade i telefonen och förvara själva plastkorten i någon låda hemma. Det blir därmed färre prylar att hålla ordning på. Någon avgift för själva Apple Pay antar jag inte finns, eller iallafall ingen som jag själv behöver stå för.
Jag registrerade nyligen mitt kort för en sex månaders gratisomgång med Apple Music. Då fick jag upp en ruta som sade att kortet är redo för Apple Pay. Det verkar väl bra typ.
Jag bor nu i Kosovo som har formell status som ”disputed territory”. Det här är en mer teoretisk grej och allting i Kosovo fungerar överlag normalt. Däremot verkar den här statusen medföra att jag kanske varannan gång när jag betalar med kort behöver stoppa in kortet och ange kod. Att betala kontaktlöst med ”blipp” fungerar alltså inte varje gång jag betalar. Detta gäller alltså oavsett beloppsstorlek. I grannländerna (och i Sverige) förekommer detta också men betydligt mer sällan.
Jag funderar nu på om betalningsmottagaren behöver ha någon särskild utrustning, licens eller liknande för att ta emot betalningar med Apple Pay. Jag tror inte att kunskapen om dessa bitar är särskilt utbredd här så allt som kräver någon form av särskild hantering kan lätt bli krångligt. Det varierar mycket hur bra folk är på engelska. Även enkla grejer kan alltså i praktiken bli svåra. Jag funderar också över hur den här hanteringen med att ofta stoppa in kortet och trycka in kod skulle funka med Apple Pay.
Hur fungerar Apple Pay om jag ska betala något på nätet?
Apple Pay är supersmidigt. I princip stöds det i alla butiker där du kan betala med kort idag. Det blir särskilt smidigt om man äger en Apple Watch. Då behöver man varken plånbok eller telefon när man går på stan. Jag har inte använt mitt Mastercard på en mycket lång tid (vi talar år nu).
Det är också smidigt att använda i lokaltrafiken i de städer där det stöds. Istället för att gräva i fickan efter plånbok eller telefon, lägger man vristen på kortavläsaren och går vidare. Perfekt när man är på resande fot och har mycket packning.
Ska du handla på nätet är det inte lika vanligt ännu men det kommer. Beställde en takeaway-lunch online senast igår. Du får en lista med betalningsalternativ, väljer Apple Pay och betalar utan att behöva ange någon kod. Din iPhone är ju redan krypterad och skyddad med biometriskt ID / kod så det finns inget behov av att mata in en igen.
Man kan tyvärr inte lämna plastkorten hemma. Det funkar för det mesta men kräver att terminalen är online för att kunna genomföra köpet. Med ett vanligt kort kan man genomföra köp även om terminalens internetanslutning krånglar. Fick erfara detta på skärgårdskrog, funkade inte vissa tillfällen med meddelandet “endast online”.
Håller med dina samtliga påståenden. Supersmidigt i flertalet länder! Tillägger dock att TS efterfrågade vad som händer om man hittar en äldre betalningsterminal som kräver chip/PIN. Misstänker i de fallen att det är att använda sitt gamla vanliga kort.
Det kan man visst det. Jag är ett exempel på någon som inte längre har mitt plastkort med mig. Vår ICA butik hade teknik-strul igår och kunde endast ta emot kontanter. Det översätter inte jag till argumentet “man kan tyvärr inte lämna kontanter hemma”.
Det stämmer ju. För att Apple Pay och kontaktlös betalning ska fungera krävs det att terminalen stöder NFC (Near Field Communication). Inget problem i Sverige men om kontaktlös betalning sällan fungerar i Kosovo, får man samma problem med Apple Pay på dessa kortläsare.
Kontaktlös betalning fungerar så gott som alltid. Något enstaka ställe med ”mossig terminal” har jag stött på men det är inte vanligare här än i
Om jag förstår resonemanget här rätt skulle Apple Pay sannolikt innebära att behovet av att stoppa in kort och trycka kod skulle försvinna. Det skulle i så fall innebära att uppsidan i frågan om praktisk hantering skulle vara större för mig här än i Sverige.
Så är det. Jag tror det var åtminstone två år sedan jag använde mitt fysiska plastkort senast. Kanske ännu mer längesen. Därav har jag inte längre kortet i min plånbok. Har en magnetplånbok på telefonen som endast rymmer två kort så har fått prioritera körkortet och Tesla-kortet.
Om Apple inte har någon avgift för Apple Pay är det väl sannolikt så att man vill ”samla ihop användare” i den här tjänsten för att sedan erbjuda dem Apples ”eget virtuella kreditkort” med olika innovativa egenskaper. Det kanske finns redan men ”än så länge bara i USA”?
Ovanstående är rena gissningar men det framstår inte som så långsökt. Någonstans måste det ju finnas någon potentiell vinst.
Apple tar en liten avgift per transaktion direkt från kortutfärdaren, t.ex. Visa, Mastercard eller American Express. Det är så de tjänar pengarna på kortet och användarna slipper betala något.
Jag har aldrig någonsin behövt knappa in pinkod när jag använder Apple Pay, oavsett hur stort beloppet varit. Som nämnts ovan, du identifierar dig med dina biometriska data så ingen pinkod krävs. Rent tekniskt utfärdas ett “nytt” kort för varje enhet som använder den digitala plånboken. Detta kan du t.ex. se på de tre sista kontrollsiffrorna som är olika för ditt fysiska kort och alla dina enheter som har Apple Pay.
Om man är intresserad av att få en liten inblick i vad som händer “under huven”, så kan jag rekommendera följande video där skillnaden mellan Apple och Google pay presenteras:
Håller med, jag tycker folk har svårt att väga smidigheten med kort istället för kontanter eller Apple Pay istället för kort mot risken och framförallt konsekvensen om det inte skulle fungera. Jag kan leva med att behöva till en annan matbutik en gång vart 10:e år om det gör resterande 3649 av 3650 dagar smidigare.
Själv har jag kört på Apple Pay de senaste ~5 åren och kan inte minnas ett tillfälle det inte fungerat. Tar betalningsterminalen kort så tar den även NFC/blip, vilket även gäller parkeringsautomater, biljettautomater och bankomater jag använde nyligen utomlands.
Det är också min gissning att det var stor skillnad före covid, jag misstänker att covid fick fart på införandet av kontaktfri betalning, och framförallt kontantbetalningen.
Funkar det så funkar det och du kan lämna korten hemma om du vill.
Funkar det inte har du fortfarande korten kvar och allt är som tidigare. (Förutom att du har aktiverat ApplePay eller GooglePay och kan använda det i andra länder när du reser.)
Egentligen förstår jag inte frågan över huvud taget.
En aspekt för egen del är att jag tenderar att glömma mina pinkoder till korten eftersom autentisering sker mha fingeravtryck och inte pinkoden. Detta resulterar då och då i att det blir lite extra betänketid när blippen inte fungerar i terminalen. I övrigt har jag inga större invändningar, även om jag sällan lämnar plånboken hemma och enbart förlitar mig på mobilen.
En positiv aspekt å andra sidan är att det går att få notiser när köp görs med ett kort som ligger inlagt (det plingar till i telefonen om jag handlar med det fysiska kortet). Vilket får mig att känna mig lite tryggare att jag tidigare skulle upptäcka ifall mitt fysiska kort skulle vara på vift.
Jag brukar betala via Apple Pay med min klocka, som ofta är offline för att jag inte har med mobilen. Det funkar finfint!
Däremot kunde jag inte köpa kollektivtrafikbiljetter i Alicante förra veckan då kortterminalen inte hade NFC utan krävde kort med chip… Samma sak vid tankning i Italien (inte alla kedjor). Annars brukar NFC fungera utomlands (där jag har varit).