Har SEB som min huvudsakliga bank sedan väldigt länge. Har engagemang hos alla storbanker, men har koncentrerat det mesta av vardagsekonomin hos SEB. Det stör mig något så gruvligt att SEB inte erbjuder Apple Pay då de absoluta merparten av mina betalningar sker med Apple Pay idag via klockan (med min Klarna-kortet work-around). Nu när alla andra gör det så börjar jag nästan att misströsta.
Handelsbanken, Swedbank, Nordea, Danske bank, Skandiabanken är ju alla anslutna numera… Med tanke på forumets storlek så kanske någon har hört något rykte. SEB erbjuder ju Fitbit, Garmin och Samsung Pay (men inte Google Pay så vitt jag förstår).
Om jag inte ska köra bil så lämnar jag oftast körkortet hemma, när det kommer digital körkort (eller körkort slutar gälla som legitimation) så kan man ju lämna körkortet i bilen.
Jag använde själv Klarna-workarounden innan min bank (Handelsbanken) fick stöd. Älskar att betala från klockan överallt. Jag gillar int heller Klarna, och är glad att slippa det företaget nu.
Jag bytte till Komplett från SEBs kort pga avsaknad Apple Pay. Men SEBs kort kostar ju pengar, och Kompletts ger en pengar, så nog svårt för dem att få tillbaka mig nu.
Vad gillar du inte med klarna? Jag har också klarna via kort och Apple Pay och det dras direkt (med någon dags fördröjning) från mitt SEB konto, hur smidigt som helst…
Det är inte funktionen med Klarna kortet kopplat till SEB kontot som jag ogillar. Det är företaget och företeelsen Klarna som jag ogillar och försöker ha så lite att göra med som möjligt. Visserligen svårt när Klarna har blivit så pass monolitiska.
Vad härligt. Jag ogillar inte klarna, jag avskyr dom. Det har gått så långt att jag väljer att inte handla alls om min näthandlare bara erbjuder en betallösning via klarna.
Hade liknande känslor för Google tidigare när jag såg allt de gjorde innan de axlade någon slags CSR mantel och började ”bry sig” om frågor som integritet.
Personligen har det att göra med fulspelet som de använde för att vinna marknadsandelar under 2010-talet.
Slutade ju med att vi fick nya regler som förbjöd Klarnas taktik för att maximera svenskarnas skuldsättning (och sin egen vinst).
När ett företag agerar oetiskt som medför att det krävs nya special lagar för att begränsa deras beteende, vill jag helst inte göra affärer med företaget i fråga.
Jag har liknande skäl som @Thomas86 ovan. Klarna har (åtminstone historiskt) fungerat som någon slags Svensk variant av Payday Lending, en mycket destruktiv företeelse i USA. Att de nu försöker måla ut sig som någon slags förkämpe för bättre privatekonomi lämnar en dålig smak i munnen på mig. Mitt främsta skäl rör dock deras hunger efter data. Mina köp, speciellt under pandemin, då man i väldigt stor utsträckning har handlat på näten är min ensak. Hur de gör idag vet jag inte, men för något år sedan så var registerutdrag från Klarna skrämmande läsning för flitiga konsumenter.
Privacy är (utöver miljöfrågor) en av de viktigaste frågorna för västvärlden att hantera. Tyvärr ser jag mycket negativt hända på området. Alla dessa fintech-aktörer som genom aggressivt agerande (med stora förluster) som aggregerar data från en stor andel av genomförda köp är en oroväckande utveckling. Att det sker med väldigt låg medvetenhet eller debatt är smått obegripligt. För den som är så pass gammal att den minns tiden när de flesta köp gjordes kontant minns säkert även när kedjorna började med sina kundkort för att kunna börja kartlägga kunderna (i stället för kuponger och allmänt riktade erbjudanden).
För den som använder Klarna flitigt kan jag rekommendera att begära ut ett registerutdrag: Dataskydd | Klarna Sverige
FatHappyCat-syndrome, som SEB med absolut största sannolikhet lider av, kommer få dem att införa ApplePay absolut sist av alla, och då bara om de hotas av konkurs och knappt ens då.
Deras gamla förhistoriska IT-system med långa fördröjningar på exakt allt som flödar igenom dem, och skrivet i språk inga utvecklare idag kan, i stordatorsystem som ingen vågar röra för ingen har rört dem på 20 år och de “fungerar ju”. Nej, där vill ingen in och pilla.
Kravställarna för vattenfallsprojektet SEB-stordatorsystem v.0.3.0-beta-1 har inte kravställt att plattformen ska göras kompatibel med ApplePay, och således finns inget sådant stöd. Tillika är detta anledningen att det heller inte kommer finnas något stöd, då vattenfallsprojektet inte är i en fas där nya krav kan tillkomma.
Tror du har mycket rätt i det du skriver. SEB har satsat väldigt mycket på saker som kan åstadkommas i de övre lagren såsom web och app. Nordea fick väl utveckla en helt ny webbtjänst och har delvis den gamla kvar i drift (tror Swedback gjorde det samma).
Absolut enklaste sättet att betala är fortfarande med kontanter! Synd att inte fler tycker det. Det börjar bli lite begränsande att inte handla hos affärer som inte tar kontanter längre! Det är i alla fall bra för sparkvoten!
Jag skulle nog säga att det enklaste sättet är att betala med kort.
Du slipper smutsiga sedlar och skramlande mynt i fickan
Du slipper räkna kontanterna manuellt när du ska betala
Du slipper stå och vänta på att någon ska räkna din växel
Du slipper få slut på pengar och tvingas till en bankomat för att ta ut pengar
Men det är tur att det finns alternativ för dom som föredrar det
Jag har mina sedlar och mynt på samma ställe som mina kort, i plånboken.
Jag är mattelärare så att räkna pengarna manuellt när jag ska betala är absolut inte svårt, eller jobbigt.
Det är väldigt få ställen som jag handlar på där någon måste räkna min växel manuellt.
Att ta ut pengar i en automat är väldigt enkelt.
Jag menade inte att det var svårt, men däremot skönt att slippa. Därav slutsatsen att kort åtminstone är lika enkelt som kontanter men sannolikt mycket enklare.
Det enda extra momentet med kontant betalning som är extra jobb är att ta ut pengar och det brukar jag göra två gånger i månaden i en automat som jag passerar på väg in i butiken. Verkligen inget besvär.
Jag slipper sedan slå in kod när jag handlar, inte särskilt jobbigt men som sagt det är det inte heller att ta ut pengar. (Jag vet att man inte alltid behöver använda koden men ibland behövs det.) Jag har också full koll på saldot utan att logga in på banken eftersom jag får kvitto när jag tar ut pengar. Det är inte heller helt ovanligt att kort slutar fungera eller att bankernas system för kortbetalningar ligger nere.
För mig finns det faktiskt inga nackdelar med att betala med kontanter.