Är idag kund hos Länsförsäkringar bank men funderar på vilken bank som är bäst vad gäller kostnad, funktioner, risk för driftstörningar, investeringsvänlighet, tjänster med mera.
Spenderade 10 minuter och letade fram vilka kostnader de största bankerna i Sverige. Vilken bank använder ni och om ni inte har några försäkringar vilken bank hade ni i så fall valt? Några av bankerna erbjuder t.ex. gratis banktjänster om man har x-antal försäkringar hos banken (Länsförsäkringar). Bild finnas nedanför.
Jag gick från Swedbank till Skandia och är helnöjd. Kör gratis utan bankkort i kombination med ett Komplett kreditkort och Klarnas bankkort. Totalt 0kr/år.
Nyligen bytt från sparbanken-nord till icabanken för att få ränta på lönekontot samt lägre månadsavgift.
Nöjd än så länge.
En nackdel är att icabanken bara erbjuder mobilt bank id. Sparbanken har även bank id på fil, vilket jag använder ganska ofta. Jag kunde dock fortfarande få tillgång till den tjänsten gratis på sparbanken även efter att jag sagt upp övriga betaltjänster där.
Har Handelsbanken sen 40 år tillbaka, nu har det varit turbulens med kontor som stängts ner och vi har tappat en del personliga kontakter.
Nu har jag lånen låsta till 2026 och risken/chansen att vi byter bank då är stor, jag är inte helt nöjd med bemötandet och ser inte att den nya personalen kan tillgodose våra behov.
Jag har idag Swedbank och har nyligen ärvt en del tillgångar. På Swedbank visade de absolut inget intresse till att vilja hjälpa till med rådgivning, placeringar mm. så det kändes inge vidare.
Var på Nordea och bokade ett möte för att jag tänkte flytta över allt till mig på Swedbank men då fick jag ett väldigt bra bemötande och de tittade igenom bouppteckningarna ville verkligen hjälpa till. De bokade ett möte till mig med en “Private Banker” som förklarade allt de kunde hjälpa till med samt att jag också endast skulle ha kontakt med henne och en till och de tillsammans skulle sköta alla andra kontakter och allt flyttande. Detta skulle dessutom vara gratis detta och nästa år för min del…efter det skulle det ju dessvärre kosta en slant men hon menade på att de hade som mål att placeringarna skulle ge sådan avkastning att det ändå skulle vara värt det. Känner personligen att det skulle vara nice med den hjälpen att få samlat ihop allt och sett över vad jag har att jobba med.
Någon som har erfarenhet av detta hos Nordea eller liknande hos annan bank?
Ska till Handelsbanken imorgon så får jag se hur deras intresse är.
Hej och välkommen
Själv rek jag dig ta kontakt med oberoende rådgivare @Runnemo . . Det är billigaste bästa lösning för dig istället för att jaga någon dyr stor bankrådgivare . Satsa på smaspararguiden.se istället
Plus: gratis då de dubblar “stammis-återbäringen” (utan att vara bankkund hade jag fått återbäring på 25kr, nu får jag istället 50kr, mellanskillnaden 25kr råkar även vara kostnaden för att vara kund)
Minus: erbjuder inte apple-pay vilket är obegripligt, har dock även revolut (gratis) och de erbjuder apple-pay
Jag var på en säljpitch hos Handelsbanken för deras motsvarande tjänst och fick uppfattningen att det kan passa riktigt bra för den som vill ha lite mer stöd och känna att man har proffs på “sin sida”. Rent ekonomiskt är det nog inte bättre än vad mer insatta folk t.ex. här på forumet kan klara sig men för den som inte är van vid att t.ex. fundera över större frågor kan det vara värt pengarna.
För mig var det inte rätt tjänst till rätt pris men det finns säkert folk för vilka det passar bättre.
Fick hem ett brev idag om att Svea bank kommer införa en månadsavgift på grundpaketet om 49 kr vilket placerar dom till att bli bland de dyraste bankerna. Man behöver skicka ett mejl till svea om man vill säga upp kontot senast den 20 juni annars kommer de att dra pengar från och med 1 juli.
Jag är kund i Handelsbanken, precis som mina föräldrar, och deras föräldrar (i alla fall på pappas sida), och i sin tur deras föräldrar o.s.v. I egenskap av god man har jag haft att göra med de tre andra storbankerna också, och det är en milsvid skillnad på deras ointresse för kunder jämfört med Handelsbankens. Det är visserligen inte ofta jag behöver prata med någon människa på någon av storbankerna, men hos Handelsbanken känns det fortfarande som att man är välkommen in. Årsavgiften går att förhandla bort om man har tillräckligt med annat engagemang, som exempelvis lån eller sparande.
Jo nu ja, använder det hela tiden, men när jag skrev inlägget så hade de inte gått med i Apple Pay än. De var väldigt sena med Apple Pay jämfört med andra svenska banker.