Marginalen bank, ett givet val?

På forumet har ofta olika bankers kostnader diskuterats. Marginalen bank verkar som enda bank (?) ha ränta på lönekontot. 25kr i månadsavgift och kostnadsfritt för ev partner att ha samma konto och eget kort.

Här verkar man alltså ha möjlighet att tjäna pengar på att använda banktjänster. Att tjäna in avgiften kräver några tusenlappar som ligger på kontot och det tror jag nästan alla överstiger med råge.

Någon som testat och tycker att det funkat bra?

1 gillning

Ser faktiskt bra ut. Kräver inte mycket pengar för att få det gratis. Måste dock kolla detaljer som kan vara intressanta.

Var själv i bytar tankar och kollade runt för ett par dagar sedan. Innan jag gjorde något åt saken ringde jag min bank och gnällde lite. Lyckades få ett år avgiftsfritt så jag får stanna där till 2024 :slight_smile:

Men denna lägger jag upp på min lista inför nästa år.

1 gillning

Jag har LF och ser det som att försäkringsrabatten lätt betalar för kort-/kontokostnaden. Så det är väl egentligen bara olika sätt att ta betalt för samma sak.

Vid jämförelse av försäkringar både bostad och fordon så har jag inte gått bet på att hitta billigare försäkringar(samma eller bättre villkor) billigare via andra försäkringsbolag. Då med LF:s 20% rabatt medräknad. Går det att få till ytterligare rabatt tror du?

Nu var det iofs. ett tag sedan jag jämförde så blir nog ett varv inför förnyande av bostadsförsäkring.

Ingen aning, jag jämför ganska lite då det som är intressant för mig varit prisvärt hos LF (primärt villahemförsäkring). Bilen skiter jag i. Den är försäkrad för att den måste vara det enligt lag. :sweat_smile:

Sedan ger ju LF återbäring emellanåt.

1 gillning

Om inte marginalen erbjuder bank-id och swish så ersätter det inte andra banker.

2 gillningar

Jag gick igenom och noterade vad alla olika banker erbjöd och vilka avgifter de tog ut, för att få en överblick och kunna ta ett övervägt beslut att eventuellt byta bank. När jag gick igenom Marginalen kunde man få konto och allting kostnadsfritt. Det kan man inte längre, då de nyligen satt en avgift om 25 kronor för kontotjänsten och bakat in kortet i den.

Dessutom erbjuder de inte BankID vilket för mig är ett absolut krav oavsett bank.

Min genomgång landade i att det finns två banker man kan få helhetspaket från kostnadsfritt exklusive kort: Skandia och Ålandsbanken. Alla andra bakar in debitkort vilket gör att avgifterna varierar från 15 till 39 kronor per månad.

4 gillningar

Bytte nyss till Skandia bolån, lönekonto och sparkonto. Lönen landar på lönekontot men flyttas direkt till spar. Har bara spar med fria uttag 2% ränta i nuläget tror jag. Inga kort där så 0:- i avgift. Jag kör Coop kreditkort (295:- årsavgift tror jag. Brukar dock byta kreditkort runt en gång om året och första året är alltid gratis) för poängen frugan har Lunar bankkort (0:- i avgift).

Är mkt nöjd med Skandia än så länge. Svarar alltid på chatten om man undrar något. Aldrig mer Swedbank.

2 gillningar

Jag har Marginalen bank. Det funkar ok, även om jag ibland funderar på om jag ska kolla upp någon annan bank. Inloggning med BankID och swish finns. Jag har något konto på Swedbank (betalar inget), där jag kan förnya BankID mm.

Lönekonto hos Swedbank. Betalar bara för internetbanken, debitkortet har jag stängt av. Här ersätter Lunar (betalar både med mobilen och deras Visa-kort, som är gratis och som har bra ränta och fria uttag. Gratis MasterCard hos Circle K, med poängsystem.

De höjer betalningar till 300/år nu. Du kan byta till i princip vilken bank som helst och får debit-kort på köpet för den summan, t.o.m billigare!!!

Görs överföringar direkt mellan spar och lönekonto (båda hållen) eller får man vänta en dag?

Kan man öppna ett konto utan kort eller får man först öppna ett konto och ev. betala för kortet ett år för att sedan säga upp kortet?

Norweigans kreditkort kostar inget och man får dessutom poäng som man kan flyga för.

Nackdelen är att man inte kan ha autogiro för då drar de bara lägsta beloppet 300 kronor eller lite mer om man utnyttjat det mycket. Missar man det byggs skulden upp med räntor och avgifter.

De skickar fakturan till e-posten och man får även ett sms.

Alltså jättebra så länge man har koll.

Jag kör e-faktura på mitt Norwegian kort, går att ställa in så de fakturerar hela ens utnyttjade kredit istället för minimum beloppet. Gå in i appen, sen kreditkorts-menyn och tryck på faktura. Där finns en “Fakturabelopp keditkort” knapp där du kan göra inställningen.

3 gillningar

Överföringar görs direkt. Du kan öppna konto utan att skaffa kort.

Är du helt säker på det? Jag är medveten om att det var så för några veckor sedan, men nu tar de betalt för kontot och kastar in debitkortet gratis.

Snyggt. Då kan ju nog skapa ett konto och testa det i ett år eftersom jag fick ett gratisår på min nuvarande bank men kommer byta när de vill ha betalt igen :slight_smile:

Det gällde Skandia och inte Marginalen.

1 gillning

Att byta huvudbank verkar meckigt. Kontot används en hel del. Jobbet, FK, Skatteverket, personer som överför pengar ibland (okej, Swish borde ta över nu). Sen skall det finnas stöd för Swish, BankId, autogiro. Jag får knappast detta gratis någonstans. Är det värt att spara någon hundring för allt meck? Ja, förvisso kommer jag att spara det varje år… Swedbank är en koloss, men ganska väl fungerande. Tråkigt och stabilt, typ.

Någon här i liknande situation som jag som bytt? Överdriver jag hur meckigt det låter?

Jag gjorde det precis i dagarna när jag bytte från Nordea till Skandia. Inte så meckigt egentligen, finns bra checklistor där ute och det är förvisso lite ledtider men inte så mycket faktiskt arbete.

Förutsatt att du inte har några lån eller krediter är det ganska hanterbart. Detta är vad jag gjorde:

• Starta nytt lönekonto och sparkonto
  • Beställa bankkort (valfritt)
  • Meddela arbetsgivaren om nytt lönekonto (alternativt meddela CSN eller Pensionsmyndigheten)
  • Ändra konto hos Skatteverket och Försäkringskassan
  • Ta bort e-faktura på gamla banken och lägga upp på nya
  • Beställa flytt av autogiro i nya banken så att de hämtar från gamla
  • När jag får bankkort och kod, aktivera det
  • Registrera Swish på nya banken
  • Ändra till nytt kort på abonnemang och streamingtjänster
  • Beställa flytt hos nya banken så att de kan avsluta gamla

Sammanlagt har jag nog lagt ner en eller två timmar av min egen tid på bytet.

2 gillningar