Ja, du överdriver. Jag har bytt bank otaliga ggr, säkert minst fem ggr senaste året för att har velat testa tjänsterna och hur bra (eller dålig) respektive app är. Det är inte fasligt meckigt, men det är klart, man man måste göra det i rätt tid i månaden och veta vad man gör.
Bytte också bank till Skandia nu i dagarna. Har dragit mig för det ganksa länge eftersom att det verkade vara komlicerat och meckigt. Men nu när det är gjort så var det inte så svårt egentligen. Jag har gjort samma saker som du skrev på din lista. Gick rätt snabbt och smidigt.
Tycker fler borde fundera på om det verkligen är värt att betala avgifter till sin gamla bank och vad man faktiskt får för pengarna. Personlig bankkontakt kan vara en sak men det har jag aldrig förstått varför man ska ha men kan ju såklart vara av värde för vissa. I övrigt så ser jag inte varför man ska betala avgifter till någon av storbankerna när tex Skandia(Är det en storbank?) erbjuder samma tjänster gratis eller till lägre pris.
Jag har testat Marginalen flera ggr och nu funkar de ganska bra, appen och (den gamla omoderna) internetbanken pratar dock inte helt med varann, t ex om du byter namn på kontot på ena stället så ändras det inte på det andra. Appen utvecklas fortfarande löpande men det viktigaste funkar nu äntligen och kortet är snyggt i blankt silver om man bryr sig om det.
Swish finns, dock inte bank-id. Men det kan man ju enkelt fixa om man har kvar sitt konto (utan några tjänster som kostar) i gamla banken.
Det är lite så jag också resonerat men för mig börjar det handla om en princip sak. Om de andra kan välja att bara ta betalt för kortet så borde Swedbank inte höja, utan sänka sina avgifter.
Det är så illa att Swedbank ingen har möjlighet att ge mig rabatt utan det är enklare för dem att ge mig ett år fritt (nyckelkund 468:-) för att behålla mig som kund året ut.
När det kommer till Skandia så är det egentligen bara en sak jag saknar, men som jag kanske bara använder en gång per år och det är kontantinsättning i en automat. Ja, föräldrarna envisas med att ge mig kontanter när man fyller och till Jul 
Du blandar ihop saker och ting lite. Marginalen erbjuder ett helt kostnadsfritt konto (I’m yours). Där ingår allt grundläggande man behöver, men ingen ränta utgår och inga försäkringar kopplade till Mastercard:et.
Marginalens Lönekonto däremot (har funnits länge) ger ränta och försäkringar ingår i VISA-kortet. Har nyligen höjts till 25 kr/mån från tidigare 19 kr/mån som det kostat väldigt under väldigt lång tid.
Detta låter som ett smart upplägg. Har man bolån hos Skandia kan man säkert utnyttja deras bankid och sen ha marginalen som huvudsaklig bank.
Där finns också sparkonto med 2% och fria uttag samt att du säkert inte vågar föra över exakt allt från lönekontot? Tänker att det finns en del dragningar under månaden i form av autogiron etc. Tror du fortfarande att ditt upplägg är optimalt?
Hittar inget om att Ålandsbanken skulle erbjuda bastjänster gratis när jag googlar. Hur fick du fram den informationen?
Hum. Bra fråga. Gjorde genomgången i November/December och då fick jag fram informationen… Här är en del av pusslet i alla fall.
Såg på min senaste faktura från ICA banken att man ska få 2.25 % ränta på sitt konto upp till 25kkr. Vet inte riktigt hur de kommer se ut då infon var lite vag.
Då fattas bara Apple Pay, sen kanske jag kan fundera på att gå tillbaka