Kommer SEB någonsin att börja erbjuda Apple Pay?

Finns väl såklart för och nackdelar för allt och jag respekterar dom som vill betala med kontanter. Dock har jag inte använt kontanter på massa år. Ser väldigt lite fördelar med det. Den allra största fördelen med att betala med kort och då gärna kreditkort är ju att du omfattas av konsumentkreditlagen. Det är ett väldigt bra skyddsnät som kontanter aldrig kan komma i närheten av. Händelsen med COOP i somras bevisar ju också att kontanter inte hade hjälpt. En orsak att butiker slutar med kontanter är rånrisken. Den risken flyttas istället över till den enskilda konsumenten som går runt med kontanter eller står vid en bankomat och tar ut dom. Vi får väl se framtiden kommer se ut. Jag tror dock inte att vi går mot att kontanterna blir mer vanliga.

1 gillning

Äntligen. Över fyra år sedan det introducerades i Sverige och nu verkar man vara redo. Hoppas dock man kör fullt ut. SEB kort är stort och tillhandahåller en mängd kortföretag i sin portfölj. Bl a Eurocard, SAS, SJ mm. Hoppas även dessa kort kommer kunna användas med Apple Pay

Nu är det officiellt på hemsidan:

I sommar lanseras Apple Pay till alla SEB-kort. Apple Pay är ett säkert och snabbt sätt att betala på i butiker, i appar och på nätet med hjälp av din iPhone eller Apple Watch. Du ansluter ditt kort och använder sedan Apple Pay för att betala i butiker där du kan göra kontaktlösa betalningar.

Mer information om lanseringen kommer framöver – håll utkik!

https://seb.se/privat/betala/digitala-betaltjanster/apple-pay

2 gillningar

Any day now…

Om man gillar att hantera smutsiga sedlar och att få småskrot tillbaka i växel, absolut.
Och som bonus får du ingen automatisk historik på ditt spenderande.

Om jag hade haft bacillskräck, eller “smutsskräck”, så hade många saker skrämt mig mer än kontanter.

Att få tillbaka växel är den största fördelen med att betala med kontanter och det blir det närmaste jag kommer Pippis kappsäck eller Joakim von Ankas pengavalv utan att riskera mycket potentiell avkastning. Att räkna ihop växeln när en resa ska betalas är nästan lika roligt som själva resan. Det brukar bli minst 20000 och det gör ingen jätteskillnad men är ändå trevligt!

Historik på mitt spenderade är inget jag behöver.

Vilken bank har du som är villig att ta emot mynt på 20k? Alla runtomkring mig har lagt ner sina maskiner.
Ica har kvar sin, men de vill 15% (minst).

Mynt i rör har jag haft bättre tur med (även i modern tid).

Oj. Din uppfattning är verkligen precis omvänd min egen. Hatar växelskrammel och att spara i spargris. Men smaken är som baken :nerd_face::smiley:

Tyvärr tar de inte emot mynt längre så det är inte lika roligt längre.

Det jag gör är att jag växlar in mynten efterhand när jag handlar och lägger sedlar, 50 eller 100, i “burken” istället för mynten. Det är inte optimalt och tråkigare nu när det går fortare att räkna men det är ändå roligt att göra det. Oftast brukar vi dricka en flaska Champagne till och det är aldrig tråkigt!

Exakt, växeln i mynt är det värsta.
Hur kul är det att stå i kassan i mataffären och prångla ner en drös mynt när kunder bakom står och väntar?
Om det ändå fanns myntautomater där man kunde få mynten insatta direkt på ett kort, utan avgift givetvis. 15% är hutlöst dyrt.

Det går inte att betala med kontanter själv när man självscannar utan då måste man vänta i en särskild kassa. Och där känner iaf jag mig som en underlig kuf eller gubbe :smile:

Jag har ingen förståelse för hur man kan hata det men det är bra att vi är olika! Det skulle vara väldigt tråkigt om alla tyckte lika!

1 gillning

I den affären jag oftast handlar i går det att självscanna och betala med kontanter.

De som tycker att det är jobbigt att stå efter någon som betalar med kontanter kan ofta välja en kontantfri kassa så slipper de det problemet.

Ok. Den jag handlar i är så liten så där går det inte. Och ibland är det bara en vanlig kassa öppen…

Jag tycker mynten blev sämre också när dom nya kom. Bara tian är bra.

Det finns inga ”långsjalar”=1000kr heller i bankomaterna :laughing:
Det är trist.

De som ogillar kontantbetalare får välja en butik som antingen inte tar kontanter eller har kontantfria kassor.

Jag tycker också att det är tråkigt att det inte finns tusenlappar i automaterna. Jag har fortfarande inte sett en “ny” tusenlapp trots att jag alltid använder kontanter. Jag vet inte hur jag kan få tag på tusenlappar!

Jag beställde dem på (hör och häpna) mitt lokala bankkontor.

Det var verkligen på tiden! Jag har hankat mig fram med andra varianter innan dess, bl.a. Klarna och St1 plus Swish förstås.

Väldigt smidigt med Apple Pay, hatar all form av kontanthantering även om det är oerhört sällan numera. Minns faktiskt inte senast jag använde kontanter, det är mer än ett år sedan i alla fall.

1 gillning

Jag skulle aldrig välja betalningsalternativ pga vad andra personer tycker och känner.
Skulle dom bli irriterade för att jag väljer kontanter istället för blippa telefonen så är det så långt ifrån mitt problem det kan bli.

1 gillning

Och där kom den. Apple Pay | SEB

2 gillningar

Bättre sent än aldrig, de var väl tvungna nu när i princip alla andra banker fixat det. Apple Pay är väldigt smidigt.

1 gillning