Höj gräns för kortköp utan kod

jag har redan kontaktat kundjänst men förväntar mig att de säger att den inte kan höjas. min fråga till er är om det finns någon bank där man kan höja gränsen eller som redan har en högre gräns från början?

det jag skrev till dem:
Då jag har motorikproblem är det jobbigt att ofta behöva ange koden vid blippning och det blir ofta fel åtminstånde en gång trota att jag kan koden. för mig är en gräns på 400 kr alldeles för låg för mig. Hur höjer man den gränsen?

1 gillning

Om du har en iPhone och lägger in kortet i din ”plånbok” kan du blippa ett högre belopp. Men då måste du dubbelklicka en knapp på telefonen för att ta fram kortet och låsa upp/verifiera dig med ansiktsupplåsning. Kanske är lika bökigt det med :thinking:

4 gillningar

Tror tyvärr inte de tar hänsyn till det. Jag har Amex primärt och har blippat betydligt högre än det, medans Swedbank tror jag är kriminell.

1 gillning

Precis det jag tänkte, får man någonsin slå in kod på kortläsaren om man använder Apple Pay? Tror jag aldrig gjort det med Android Pay, utan all verifiering sker på telefonen.

Angående motorikproblemen så antar jag att telefoner har bra funktionalitet för att personer med funktionsnedsättningar av olika slag ändå effektivt ska kunna använda dem, men det får gärna @ewonais bekräfta :slight_smile:

4 gillningar

Jag kör number 90% av mina köp via apple pay och har aldrig slagit någon kod!

2 gillningar

Jag har Swedbank och blippar alltid med Apple Pay.

Behöver aldrig slå in koden, däremot behöver jag trycka på ok/godkänn på betalterminalen om beloppet är över 400 kr. Det i sig är också störande då det inte fyller någon funktion egentligen.

Läst forumet ett tag, registrerade mig bara för att kunna svara på denna frågan.

Det är inte många som vet anledningen till varför det är pinkodsfritt under ett visst belopp.

Men vad jag lärt mig är att det har med kortföretagens “girighet” att göra.

Det mest säkra är ju att ha pinkod på alla köp, men då konstaterade kortföretagen, dvs Visa och Mastercard, att antalet kortköp minskade. Och då fick de inte in några avgifter. Och har de helt pinkodsfritt så ökar bedrägerierna. Så man räknade helt enkelt ut vilket belopp som gjorde att småköpen var smidiga, för att kortföretagen skall få sin avgift, men tillräckligt lågt för att minimera förlusterna vid bedrägerier.

För med låga pinkodsfria belopp så kan Visa och Mastercard vara ganska generösa med återbetalning vid belopp som kortinnehavaren klagar på, för de har redan tjänat in tillräckligt på alla småavgifter.

Så du kan inte påverka detta belopp då det sätts av Visa/Mastercard.

Det kan ju finnas någon kortutgivare som är villig att ta risken vid bedrägerier som du får leta efter.

6 gillningar

För mig fungerar Apple Pay på många ställen, men när jag sitter i rullstolen så är det tyvärr ofta väldigt svårt att nå. Då är det lättare att blippa ett kort.

Den som har utvecklat de nya terminalerna som bland annat ICA har bytt till borde få spöstraff.

4 gillningar

Fast når du med ett kort borde du nå med telefonen?

Du gör ju allt klart i telefonen och sedan blippar du den precis som vilket kort som helst?

2 gillningar

kan testa med plattan… är nog motoriskt svårare än med ett vanligt kort då plattan både större och tyngre

2 gillningar

Lägger du in ditt betalkort i Google pay. Fungerar de att blippa med mobilen alltid utan att behöva ange pinkod. Då och då måste du använda pinkoden på mobilen eller fingeravtryck. Du behöver bara låsa upp skärmlåset på mobilen. För kunna blippa. När du har ditt betalkort i mobilen och är osäker. Bara öppna swish då de också fungerar som betalkort med blipp oavsätt mobil som använder Android systemet.

När du betalat med mobilen kommer de upp en notis på ditt köp strax efteråt. Men tänk att Ica medlems kortet bör registreras på mobilen hos Ica då säkerheten är hög har du ett digitalt betal kort på mobilen som är knutet till de fysiska betal kortet därför behövs de eegistre as på t
Ex Ica. För bonusenss skull.

Har lite dålig koll på vilka motoriska svårigheter som spelar in här men det är ju på gång med biometriska betal och kreditkort. I Sverige tror jag enbart Rocker Touch finns men troligtvis lär det bli mer vanligt med kort som har inbyggd fingeravtrycksläsare. Kanske detta kan vara något?

1 gillning

Nu blir det inte lättare att nå men det går att köra apple pay via en klocka med.
Känner med dig :heart:

(Redigerat inlägg)

Tänkte först att Tapster kanske var ett alternativ, men identifieringen sker med pinkod som vanligt fysiskt kort.

Nej de är ingen gräns eftersom de redan är en extra faktor, Face ID istället för pin.
Jag betalar aldrig med fysiskt kort, inte slagit någon kod på flera år. Kortet lämnar jag hemma.

Förstår inte varför en del fortfarande stoppar in sitt kort och slår pin om de har möjlighet till Apple Pay :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Systemet bygger ju på FaceID och svårt att se ansiktet när man sträcker upp och fram mobilen. NFC läsaren på de nya terminalerna sitter så långt bort från användaren.

Man borde inte få jobba med UX/UI utan att prova en dag i rullstol eller med andra vanligt förekommande funktionsnedsättningar.

Den gamla terminalen hade blippen på sidan och då var den inget problem att nå.

3 gillningar

iPad klarar inte att blippa, eftersom den inte har den NFC-krets som behövs.

(Jag kollade upp om man kunde använda en iPad mini som ersättare till telefon, och kom fram till att det är för många grejer som inte funkar på den för att det ska fungera, bl a detta.)

3 gillningar

Du visar ansiktet först, sedan kan du blippa med mobilen utan att den ser ansiktet (ApplePay), så länge du har skärmen upplåst och kortet framme. När det står “Hold near reader” är den redo att blippas. Jag tar alltid fram digitala kortet och visar mig för mobilen i förväg, så att det går snabbt att blippa när det är dags.

Jag funderar på om inte ApplePay och en liten selfie stick skulle fungera som kombination om man har svårt att nå läsaren/knappsatsen:

• ta fram kortet och visa dig med FaceID så telefonen är redo att blippas
  • sträck med selfie-sticken till kortläsaren

NFC-chippet sitter dock på baksidan, så det gäller nog att det inte är metall i hållaren som blockar signalen, och att hållaren i sig inte är för tjock på baksidan.

Kortläsaren borde sitta på en arm som sträcks ut till de som inte når. Eller sänks ner kanske.
Borde ingå i deras design.

3 gillningar

Verkligen. Så dumt att man inte tror att det är sant. Jag är ju dessutom 180 cm lång och ändå är det svårt att nå.

Att nå med Apple Watch på Ica är snudd på omöjligt.

1 gillning