Har de inte själv-scanning på din Ica?
På min närmsta Ica Maxi borde man kunna nå kortläsaren från rullstol.
Dock sitter stora skärmen rätt högt upp, osäker på hur bra man når på den och hur pass bra man kan läsa från rullstol.
Fast köp över 400-500kr medför inte att man automatiskt måste skriva pinkod, utan man behöver helt enkelt bara trycka OK i terminalen…
Detta har jag märkt flera gånger på ICA då man kör självscanning och beloppet blir över en femhundring.
Självscanningen är nästan lika illa tyvärr sedan terminalbytet.
Gamla:
Nya:
På de nya så måste man upp, över och framför.
Oavsett så triggas PIN efter X köp. En säkerhetsrutin de har. Om kortet kommit bort ska man inte kunna tömma kontot med småköp.
Du kan väl visa legitimation istället för att slå in koden?
Den möjligheten försvann för ganska länge sedan.
Om du har nåt kort utställt i annat land.tex n26 osv kan du ha andra.gränser. men svenska kort har 400 kr som gräns.
Det där är också varför USA fortfarande i stort använder kredit/debit/betalkort med bara magnetremsa (strip) då de inte trodde att amerikaner skulle kunna komma ihåg en 4-siffrig kod
Har inte varit i USA på 10 år, men då var ju pin-kod obligatoriskt i sverige, medans amerikanska terminaler inte fattade vad kortet sa åt dom att göra. precis som det omvända gäller för amerikaner som kommer till Europa. Pin? Ehh vaddå?
Min spontana tanke är att det kanske är svårt att självskanna beroende på hur motorikproblemet ter sig
Byt till en pin-kod som bara använder nedersta raden?
Sen är det ju en stor fördel att använda Apple Pay istället för ett gammalt hederligt kort. Du kan tex inte bli skimmad eller vad det heter då telefonen genererar ett engångsnummer som inte har någting med ditt kortnummer att göra och endast fungerar en transaktion.
jag har nu gjoprt mitt första inköp via googel wallet. lite svårt men blir nog lättare. hade gått mycket lättare med de gamla kortläsarna
Lösningarna hos t.ex. ICA är centralt framtagna, så det är inte enskilda butiker som väljer hur det ska se ut.