Hur väl fungerar Apple pay? Lämna fysiska kortet hemma?

Hej!

Jag har börjat använda Apple pay och tycker att det fungerar bra.
Men hur säker kan man vara på att det räcker med Apple pay i Sverige?
Vågar man lämna det fysiska bankkortet hemma?

1 gillning

Jag har inte tagit fram fysiska kortet på många år. Använder enbart Apple Pay på telefonen och klockan.

5 gillningar

Samma här. Det var flera år sedan jag använde mitt kort senast. Vet inte ens var det är någonstans. Kör Apple Pay överallt. Mestadels via klockan då jag inte alltid har med mig min telefon.

Kan bara instämma med tidigare talare. Kört enbart Apple Pay via klockan i flera år. Aldrig några problem.

Samma här.

Visst är det alltid en risk. Men jag har aldrig behövt använda plasten på säkert 2 år med Apple Pay. Det verkar som att många butiker bytte till blipp-läsare ungefär samtidigt för sådär 3-4 år sedan.

Hade det inte varit för att Systemet slutade ta digitalt ID hade man inte behövt plånkan…

Pumparna på OKQ8 tar ej blipp (iaf. de nära där jag bor), men i övrigt så kör jag mobilbetalning 100% av tiden.

inte heller haft “plånbok” eller fysiska kort i fickorna på många år.
Brukar endast ha körkortet alt mitt id bakom telefonen.
Har hänt någon gång att en bensinmack ej tagit blipp men då var det bara att rulla vidare. Det är ingen ide att ha korten med sig. Det är ju inte kul om man skulle tappa dem tex. Mkt mkt säkrare med apple pay.

Funkar jättebra med apple pay på apple watch, men kan vara bra att ha med plastkort eller telefon som backup fall man glömt ladda klockan.

Samma här, korten lämnas hemma. Har körkort och parkeringskort fäst i mobilen dock.
Var i New York förra veckan. Där finns det visst behov av kontanter, och blippen funkade inte i ATM. Hade dock med mig korten så det löste sig.
I Sverige kan man dock ta ut kontanter i bankomat med blipp, om man nu skulle ha behov av det.

Är på väg hem från en resa till Spanien där jag enbart använt apple pay, samma som hemma i Sverige.

1 gillning

Har inte haft fysiska kortet med mig på åratal. BankID med foto fungerar nu också för att hämta ut paket så körkortet är inte heller med.

Vad gäller om körkort krävs vid poliskontroll så testade jag det skarpt när de stannade mig för (rutinmässig) nykterhetskontroll.

Höll på att skrämma livet ur mig med blåljus och allt bakom Skodan som kämpade på i knappa 40 knyck genom Malmö.

Men konstapeln godtog glatt mitt BankID som legitimation efter att jag blåst grönt :slight_smile:

2 gillningar

Kör i och för sig Samsung Wallet men samma sak. Enda kortet som är med är körkortet. Har aldrig stött på problem. ICA-kortet (kontant) går inte in på Wallet så där kör jag ICA-appen i kassan.

Har inte använt annat än Apple Pay senaste 5 åren.

Brukar dock ta med kort och låsa in dem på hotellet vid resor. Telefoner blir stulna och batterier blir kassa.

BankID är kanon men av samma skäl, att skit går sönder, ser jag till att ha fungerande bankdosor till mina banker.

Inser att jag nu antagligen kvalificeras att räknas som “gubbe”.

2 gillningar

Det här kan syfta på lite olika saker.
Om du syftar på rosa Ica-kortet (endast bonus) så går det i praktiken lägga till manuellt genom att skanna fliken “Digitalt ID” från appen och lägga till i Wallet. Jag tog en skärmdump, laddade upp till datorn och skannade sedan med mobilen. Lade in det som norska ICA, men det är bara en QR-kod.

Om du syftar på Icabankens debetkort eller kreditkort så går det inte att lägga till det direkt i Wallet, men det går att gå runt det genom att använda Curve. Då läggs Curve till i Wallet/Google Pay och sedan skickar det vidare transaktionerna till Icakortet.

Om du syftar på att betala med rosa Icakortet på Ica så är det sättet du beskriver det enda sätt jag känner till för att betala med mobilen. Det ska gå med Swish också, men det har jag inte prövat.

Man kan också be dem göra det i kassan. Man får bara ha med att klockan och telefonen båda behöver kopplas. Jag hade en period då endast klockan var kopplat till mitt ICA-bonuskort.

Kör ICAs kontantkort. Förtydligade min post.
Tack.

Som många skrivit, absolut. :slight_smile:

Tycker själv det är extremt smidigt att bara gå hemifrån med mobiltelefonen - numer kan man både skippa kort, bilnyckel och nyckel till huset.

Detta är 100 % min upplevelse! =)

Vad gammal modig jag är :sweat_smile:

Jag har mitt bankkort alltid i plånboken. Kanske det är dags lämna kortet hemma nu, efter ha läst era inlägg. :joy:

Du kan tryggt göra det. Det var minst 6-7 år sen jag hade med mig fysiskt kort.
Det funkar till 100%.

2 gillningar