Kanske en konstig fråga men beställde ett Bankkort till nu inför FIRE så man har ett extra.
i ren vana la jag det i plånboken tillsammans med mitt andra kort, men sen kom tankarna " är det så smart att ha båda korten tillsammans?"
Hur gör ni har ni “reservkortet” på en säker plats hemma eller har ni det med er?
Sen känner jag att jag börjar ligga efter i teknologin, jag fick byta mitt ICA kort då jag såg ett okänt köp på kortet o under tiden jag va utan handlade jag på reservkortet.
Sen när jag fick nya kortet pratade jag med kassören o hon sa “att jag kunde ha handlat UTAN kortet via mobilen” . . så man kanske inte ens behöver ha korten med sig. . inte bra på mobilfunktioner.
Har alla kort i mobilen. Ett fysiskt i reserv har jag (oftast) med mig i en magsafe korthållare, i den har jag även körkortet och en vikt 50€ sedel. Resten av de fysiska korten ligger hemma i en plånbok som jag i princip aldrig använder.
Har allt i plånkan. Skiter det sig får jag väl ta ett av frugan. Vägrar ha det i mobilen och dela köphistorik med ytterligare en part (google).
Har med mig korten (3) plus inlagda i mobilen. Det handlar mest om att jag vill gå på autopilot och slippa tänka efter om jag kan tänkas behöva ta med ett visst (fysiskt) kort för olika scenarion. Är en del utomlands och man vet inte vad som fungerar i en taxi tex.
Samma här. Har inte använt fysiskt bankkort på många år. Apple Pay i mobil och klocka. Gör jag onlineköp så är korten inlagda i Chrome.
Oj det va mer olika svar än jag trodde, tänkte att det fanns en “standard” o jag bara låg efter.
Jag har för förtydligande då två kort o en 500 lapp i plånboken med mig. . .och då en mobil med Swisch men inga kort på mobilen vad jag vet. . men kan tydligen använda Ica kortet via mobilen på nått sätt
Du kan betala med ica-kortet i Ica-appen. Högt upp till höger står det Betala
Aha, jag bara finner det stressigt att logga in o hitta sånt i kassan men kanske en vanesak
Korten i plånbok/magsafe på telefonen, dvs alltid med. Betalar med telefonen där jag har två olika kort inlagda + Apple Pay och dessutom Swish.
Fysiska kort i plånboken, inget (utom swish) i luren. I mitt liv är det troligare att jag slarvar bort mobilen. ![]()
Man ska aldrig betala en enda krona för ett kort så jag använder gratis Norwegian‑kreditkort för svenska utgifter (man får 0,5% tillbaka på varje köp och kan dessutom låta sina pengar växa i en månad) samt gratis Revolut‑debetkort för utlandsresor eller köp i andra valutor.
Konstig regel. Den känns inte universell. Men jag förstår att du tycker så.
För egen del betalar sig mitt SJ prio-kopplade kort bättre i form av gratisresor.
Sedan gällde ju tråden förvaringen och vi FIRE-muppar har helst minst två olika.
Jag är van från utlandet vid att man får pengar för att ha ett bankkonto och att man får pengar för att ha ett bankkort, så jag blev extremt chockad efter flytten till Sverige över att det fanns avgifter som man betalar till bankerna och inte tvärtom. Jag är den som låter bankerna använda mina pengar därför ska de alltid betala mig för det, inte tvärtom.
Var bodde du innan? Det finns inga gratisluncher och någon betalar alltid.
Hur använder banken dina pengar om det är ett kreditkort? (Mitt debitkort är f ö gratis.)
Alla mina kort ligger i plånboken. Har inte förstått vitsen med att ha dem i mobilen. Blir jag av med plånboken får min fru ge mig kontanter antar jag. I värsta fall finns det en liten 1 oz guldtacka hemma och kanske 3000 USD i kontanter ifall vi bägge skulle bli av med plånböckerna.
Jag har ett kort i plånboken och ett kort i mobilfodralet.
Kort i plånboken. Lika gammal känner jag mig varje gång någon drar upp sin mobil för att betala.
Kreditkortet gick inte att lägga in i mobilen senast jag försökte så därför har jag inte moderniserat mig.
Extrakort ligger hemma. Känns dumt att ha sin backup på samma ställe, tappar jag plånboken är ju båda borta.
Jo det va just det jag funderade på med tråden, man borde kanske inte ha båda i plånboken, , tappar jag den går ju båda korten o “pengen i buffert som ligger i plånboken” bort o det tar ett tag att skaffa nya kort.
Hmm nja jag skall nog ha reservkortet hemma o en slant både i plånboken o hemma från nu
Nu när jsg kopplat reservkortet till Skånetrafikens app (för att jag ska uppfylla kriteriet att det används regelbundet) skulle det ju iofs kunna stanna hemma, men är jag då i Tjockhult och det vanliga inte funkar vill jag ju ha det andra med mig. ![]()
Haha ja det är ett intressant generationsskifte här.
Jag i 50års åldern ojar mig för alla “äldre” som betalar med kontanter.
Sen gissar jag alla yngre tittar på mig som en dinosaurie som betalar med kort