Var har ni era kort?

I en mindre plånbok tillsammans med körkortet. Tidigare hade jag det i fodralen.

Lite OT men “min” tråd, man undrar ju vad framtiden blir här.
Kontanter känns som utdöende, jag har ingen aning om vad det finns för sedlar längre o hur dom ser ut. .än värre med mynt, vet inte när jag hade ett mynt senast.
men kort är kanske också på utdöende och under en tid blir det mobilen till allt. . .innan nått nytt kommer (inopererat chip vid födseln?)

Det gick ju ganska snabbt att komma över rädslan för att använda fingeravtryck. Från början kunde man ju inte använda fingeravtryck i mobilt bank-id för betalningar. Det går ju nu.

Man oroade sig att folk skulle få sina fingrar avkapade - minns ni det? :grin: det är inte 100 år tillbaka i tiden direkt.

2 gillningar

Du kan ha en klocka till allt idag. Jag har digital nyckel till hus och bil i klockan (såväl som mobilen). Har även eSim i klockan så behöver egentligen inte ha med mig mobilen alls.

Det som stör mig är dock att jag, år 2026, ännu måste ha körkortet som plastkort.

1 gillning

Apple pay för Amex och Mastercard.

Fysiska kort ligger på säkert ställe.

Det värsta är äldre, och yngre, som betalar med kort fast de inte kan! Då går det mycket fortare med kontanter!

För mig är det också självklart att man inte går till en kassa som tar kontanter om man ska betala med kort!

Jag handlar med ett fysiskt kort som jag har i någon ficka.

1 gillning

Det har jag aldrig varit med om. Kontantkassa brukar betyda kort och kontanter, kortkassa betyder endast kort.

1 gillning

Jag provade ett tag med klockan. Tyckte dock att det kändes väldigt awkward att betala med utsidan av handleden i konstig vinkel.

Ännu mer awkward att ta telefonsamtal när man inte har Airpods med sig. :nerd_face:

Betalning tycker jag inte är några större bekymmer. Väljer oftare att betala med klocka än telefon när jag har med båda. En ICA-butik är ett undantag då de har en underlig vinkel på deras betalterminal.

1 gillning
  • Bankkort i plånkan
  • Bankkortet kopplat via Apple Pay till telefonen och klockan

Men jag har faktiskt inte använt fysiska kortet på flera år. Handlar allt med Apple Pay

Om det finns 15 kassor och en tar kontanter (och kort) och 14 tar bara kort så tycker jag att det tillhör allmänt hyfs att inte ta kassan som accepterar kontanter när man betalar med kort!

1 gillning

Mobilfodralet har plats för två kort så där ligger ett plus körkort. Annat kort inlagt i mobilen, det fysiska kortet ligger hemma.

1 gillning

Min klocka är en klocka, inte en fjärrkontroll kopplad till både Nasa och atomuret i Braunschweig. :joy:

3 gillningar

Ni som har med er korten (i stället för mobil/klocka) kör ni någon form av skimmingskydd i plånboken så de inte scannar era kort i fickan?

Nope, den dagen den sorgen.

1 gillning

Ja (tio tecken)

Alla kort i mobilen för vardagsbruk. På resor har jag med mig tre kort för att täcka eventualiteter som att inte Apple Pay godkänns; Amex, Wise (Visa), Eurobonus (Mastercard). Tre olika banker/institut och tre olika nätverk. Nåt borde gå igenom.

1 gillning

I rockärmen :face_with_hand_over_mouth:…jag hittar ut själv. Go’natt :sleeping_face:

Man tar givetvis den kassan som har kortast kö, det tillhör ju vanligt folkvett.
Att betala med kontanter är inte nåt handikapp som behöver förtur.

5 gillningar