Hade inte ens pengar till lunch idag

Angående bankhaveriet hos Swedbank som startade igår.

Jag är en av de största förespråkarna för att helt avskaffa fysiska sedlar och mynt men vis av erfarenheten av krånglande banker då och då har jag ändå garderat mig. Om min normala bank lägger av så har jag olika alternativ:

• Jag är kund i mer än 2 banker men 2 är aktiva och jag har två olika betalkort för att gardera mig. Ser till att alltid ha 10-15k minst på varje bank för uttag.
  • Swish förstås, men den tenderar att krångla mest
  • Ett extra Eurocard via jobbet, med gratis kredit
  • ICA-kort, det går att ta ut kontanter på det i en Ica-butik och förstås även handla med det
  • Kan betala via Apple Pay mot St1 och Klarna, förutom via bankerna…

Kanske har glömt något men åtminstone 6-7 olika sätt att få ut mindre summor kontanter eller handla mat för. Lite overkill kanske men jag gillar att ha reservalternativ. Det är egentligen inte bara därför jag har så många alternativ utan det finns en del andra skäl också, plus att “det går” och de flesta av alternativen har heller ingen årskostnad.

Hur många alternativ har ni? För ingen vill väl bli helt strandsatt för att en enda bank krånglar!

2 gillningar

Jag brukar alltid ha 200kr i kontanter i plånboken, så jag kan fixa det nödvändigaste om det krisar. Men har ett par hundralappar till hemma. Extrakort och dylikt känns lite overkill för min del, jag handlar cirka 1 gång per vecka och äter ute kanske en gång per kvartal.

Men läskigt med så stort haveri som det verkar vara nu. Några på Swedbank kommer ha det svettigt kommande dygn gissar jag. :see_no_evil:

3 gillningar

Ibland sväljer bankomaten kortet. Det händer inte ofta men det har hänt mig 3 ggr pga tekniska problem typ att bankomaten bootat om mitt under min transaktion, en bugg antagligen. Då är man utan kort i någon vecka innan man får ett nytt, om man inte har flera. Och reser man utomlands är det bra att ha två kort som man förvarar på olika ställen om man skulle bli utsatt för en ficktjuv eller bli rånad. Det är framförallt när man är på resande fot som det är bra att ha olika alternativ.

1 gillning

Jag har konton och kreditkort på tre olika banker här i Finland, sen bankkonto med visa debit kort kopplat till i Sverige. Och sen lite kontanter.

Jag har 6 alternativ som slutar i olika banker eller kommer via faktura, det räcker…

Jag har nog inte använt en bankomat de senaste 5 åren, brukar ta ut via matbutikerna.

Reser utomlands gör jag inte heller, så inte ett nutida problem för min del i alla fall.

Mitt kort blev dock spärrat på grund av några filurer som försökte handla på det online upprepade gånger en natt för ca 2 veckor sen. Då var kontanterna bra, använde då även Klarna, ett bra alternativ (i denna situation) som min matbutik erbjuder. Tog cirka 6 arbetsdagar att få ett nytt kort. Men var inga större problem då det fanns alternativ.

Men hade jag haft barn så hade jag nog garderat mig mer, då behövs lite mer säkerhet och smidighet i vardagen tänker jag.

Har alltid kontanter. Om man vill ha kvar det som ett alternativ i nödsituationer måste man använda det även annars.

Om stora affärers datasystem inte fungerar så fungerar tyvärr inte kontanter heller.

Exakt därför förstår jag inte förespråkarna av en globalfond i en bank. Jag har flera olika fonder/bolag och olika depåer. Går nått åt helvete kan det ta år att reda ut och få sina pengar (om man ens får dom).

4 gillningar

Min setup som jag anser tillräcklig:

• Betalkort (Handelsbanken)
  • Apple Pay (Handelsbanken - pengar dras direkt)
  • Apple Pay (Klarna kopplat till Handelsbanken - pengar dras efter 30 dagar)
  • Powerbank till telefonen
1 gillning

Jag har två kort:

• Debitkort till min vanliga bank, Mastercard
  • Kreditkort i annan bank, Visa

Har också alltid lite kontanter i plånboken. Detta bör funka för mig. Jag har bara varit med om att betalningar krånglar vid ett par tillfällen i mitt liv så jag anser inte att jag behöver mer backup.

Jag har mest planeringen på min sida. Väldigt sällsynt att jag måste handla något just den sekunden. Har alltid mat hemma så man klarar sig ett tag tex, jobbat hemifrån nu så inte använt bilen så mycket heller och brukar tanka långt innan den är nära tom. Räknar alltid med att tex ta mig till närmsta sjukhus utan problem, vilket är en bit här ute på vischan.:smile:

Har aldrig i mitt 30ish liv haft ett problem i denna stil där jag inte kunnat rycka på axlarna bara och ta det en annan dag.

4 gillningar

Du har helt rätt. Jag har ett bankkort, ett kredtkort via min bank och två bensinkort med VISA-koppling i plånboken. Swish har jag givetvis också.

Har man bara ett enda bankkort med sig, får man faktiskt skylla sig själv.

1 gillning

Har debitkort i en storbank.
Amex.
Mastercard privat.
Mastercard Corporate.
Swish.

Har inte tagit ut eller använt kontanter på säkert 6-7 år.

1 gillning

Du har ju swish, så länge du inte har ett sådant där plånbok case till telefonen är det väl ok. :joy:. Men lämna ett kort hemma :wink:

Jag har även WeChat Pay, men inte hittat någon i Sverige som tar det som betalning :sweat_smile:

1 gillning

Kör primärt Swedbank via Apple Pay.
Och har Revolut som backup, även det via Apple Pay. Någon hundralapp, för att täcka en lunch iaf.

Använder Swedbank, men hade ingen aning om dramat förs än nu :joy:

Själv har jag 100kr i plånboken och runt 2000 hemma om något fel sker med bankkortet. Då jag kommer plugga utomlands efter sommaren kommer jag även skaffa ett bankkort där så att jag har ett alternativ ifall jag förlorar mitt svenska kort. Om det blir en liknande kris i Frankrike har jag ju då min svenska bankkort som backup ! Försöker alltid ha mat för en vecka hemma också.

Jag lägger mig mer och dör när tekniken inte fungerar.

Funderade lite på att skaffa ett kort till idag, men är lite för snål. Förvånad att ingen (här) drog fram en säck med guldmynt eller dammade av nån gammal guldtacka :stuck_out_tongue:

1 gillning

Jag har betalkort hos “min” bank.
Fristående kreditkort.
Alltid kontanter.
Alltid mat hemma.
Alltid bensin i tanken för nödvändiga resor.
Släkt och vänner som vid kris kan hjälpa mig.

Enda problemet skulle kunna bli om jag är utomlands. Vet inte hur man kan gardera sig mot problem då, förutom att ha en del kontanter kanske.

2 gillningar

Om konsekvensen är att man måste skippa lunchen en gång i livet när tekniken inte fungerar så ser jag inte riktigt vad problemet är. Det mesta annat kan man som @EnsamMedBarn nämnde lösa med planering och viss prepping hemma. Själv har jag debetkort (ej storbank), kreditkort och Swish. Dock allt via mobilen, så om batteriet dör så får jag svälta i 6h.

4 gillningar