Har folk kontanter undanstoppat om det skulle uppstå en kris/krig?

Lite nyfiken hur folk gör här på RT - i beredskapsfoldern rekommenderas väl 3 tusen. Men räcker det?

V

Jag har lagt undan lite sedlar i låga valörer, kanske 1500.

Har oftast ett par tusen i plånboken också.

Har haft mer än så i minst 15 år… plus nedgrävt guld, silver, vapen om ammunition. Frågor på det?

6 gillningar

Jag har cirka 5000kr hemma. Sen har jag cirka 500kr i bilen och alltid en 200-lapp bakom mobilskalet :slight_smile:

4 gillningar

Har alltid någon tusing i blandade valörer i plånboken och kontanter för att täcka en månads utgifter hemma.

Kort svar på frågan i rubriken;

-Nej!

Låter inte så dumt, tar rygg på det. Tack för tipset :hugs:

1 gillning

Riktigt smart med en peng bakom mobilskalet. Tackar också för det tipset! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Nej, antingen löser det sig med kort eller så är krisen så stor att några tusenlappar inte kommer hjälpa ett dugg.

Däremot har jag välfyllda förråd med mat och annat så kortare störningar är inte ett problem.

4 gillningar

Hahaha, liknande här, en del kontanter, vapen och ammunition :sweat_smile:

1 gillning

Jag har ungefär tusen kronor i cash hemma. Det hjälper bara vid en mycket begränsad kris. Mest så att man ska kunna handla mat även om banken krånglar en dag eller så man kan ta taxi hem en natt om man tappat mobilen med kortet.

Jag resonerar även att mina kontantreserver är del i min “buffert”. Lejonparten finns på sparkonto men den är ju till för till exempel om jag förlorar jobbet och behöver pengar direkt, och då kan jag lika gärna köpa mat för kontanterna. Har även mat och annat så jag egentligen inte behöver handla på några veckor.

Så om man bortser från typ rån- eller brandrisk så förlorar jag inget på att ha det i kontanter istället för sparkonto.

Har väl kanske lite onödigt mycket kontanter i ett ensamhushåll. Ligger nog runt 15000 för tillfället.

O precis sen en del andra här skrev finnes även ett par gevär och ammunition :joy:

Sedlarna blir ju ogiltiga innan man hinner använda dem nuförtiden…men har kanske någon hundring med Linné som ligger i en låda, kvar sedan man var på rave i ungomen och skulle köpa ljummen burköl.

Alltid ca 1000 kr hemma i kontanter och några hundra i plånkan. Behöver inte vara en större katastrof än att kortsystemet ligger nere hos mataffären för att det ska vara aktuellt. Hände på Willys för något år sedan, kunde då lungt gå förbi hela kön då jag var den enda med kontanter. Tur för mig så att jag hann handla mat på lunchen.

Tror det ska finnas en tusenlapp i gömmorna och ett par hundralappar. Finns även här vapen och ammunition. Torrt krut är ju alltid bra att ha. :slightly_smiling_face:

Har några extra kilon runt magen. :joy: En reserv som man alltid har med sig. En nödsituation kan ju uppstå även när man inte är hemma ex går vilse i skogen, bli fast i en snöstorm eller liknande. I sådana fall är nödreserv hemma en klen tröst.

1 gillning

Vi har nog drygt 20000 i en plåtburk i byrån. :see_no_evil_monkey: Inte ett medvetet val för krisberedskap utan det har bara blivit så. Vi hjälper ofta en äldre släkting med att köpa hem saker eftersom han har svårt att ta sig till affären. Och han har inget BankID, så istället för att swisha för utläggen betalar han kontant. Vi försöker komma ihåg att använda pengarna för att inte samla på oss mer, men det är ju så osmidigt. Måste ta tag i att få in pengarna på banken, annars får vi snart byta till en större plåtburk. Dessutom är ju räntan på pengar i byrån inte så bra…

2 gillningar

Tanken är väl att man ska klara en kris som en kortare period 1-3 v om kort, el, kritiska digitala system etc slås ut av främmande makt eller annan organisation. Eller efter en olycka för den delen.

Det är ju inte tänkt för att klara ett helt krig i månader eller år.

Vi har och har alltid haft kontanter i ett par olika valutor typiskt runt 15 tusen efter att ha bott i lite - vad vi då tyckte - osäkrare länder. Sverige idag med omvärldslöget tycker vi kvalar in för att ha fortsatt med det. Långt före MSB kom med foldern.

1 gillning

Har alltid lite kontanter hemma för oväntade händelser - men tänker mig mer sannolika händelser som tex trasigt/stulet bankkort, långt strömavbrott etc.

1 gillning

Jag undrar vad som är störst risk - att man på riktigt får användning för de där kontanterna, att någon inbrottstjuv lägger vantarna på dem eller att man har de så länge att de blir ogiltiga.