Prepping: Bank utomlands

Tänker mig att en del av en finansiell prepping är att ha ett bankkonto med tillhörande debitkort utanför Sverige. Utifrån skatteregler osv är det sannolikt smidigt att välja EU-bank (för att slippa att Skatteverket har åsikter, syftet är inte att hamna i Panama Papers…

Tänker mig att ha typ 10 000 EUR där som en del av min förstahink (dvs motsvarande mindre på svenskt sparkonto med insättningsgaranti). Räntor på EUR-sparkonto verkar inte existera.

Har hittat dessa alternativ som känns enkla att ha att göra med (elektronisk kontoöppning tex).

Bunq
Nederländsk insättningsgaranti

N26
Tysk insättningsgaranti

Swissquote
Schweizisk insättning. Ej EU. Krav på notarius publicus-signerat pass?

Revolut
Litauisk insättningsgaranti

Revolut går för mig bort eftersom litauisk insättningsgaranti inte känns som vettigt skydd om Putin är det hot som nu går att förutse. En enkel lösning är annars sparkonto hos tex Komplett eller Norwegian, som har norsk insättningsgaranti. Men vet inte hur preppingsäkert det känns - inbillar mig att motpartsrisken korrelerar med risken för att jag skulle ha nytta av kontot… Dessutom SEK och inte NOK/EUR.

Någon med inspel på vilken bank jag bör välja? :slight_smile:

3 gillningar

Jag är lite osäker på vilket skydd det egentligen ger att ha motsvarande 100 000 kr på en utländsk bank med debitkort? Ger det inte bättre beredskap att ha motsvarande summa i fysisk valuta? :slight_smile:

Ta även en titt på brittiska Wise som erbjuder bland annat EUR, GBP och USD-konton.

1 gillning

Lunar har väl dansk insättningsgaranti, men kontona är ju i SEK så vill man preppa bort sig från svenska politikers förmågor och oförmågor kan det ju gå bort ändå; exempelvis genom att förbjuda växling i SEK eller åtminstone begränsa den. Men det är åtminstone en diversifiering av motpartsrisken mot svenska riksgälden.

Själv har jag Revolut, men det skaffade jag innan den låg i Litauen och har inte mäktat med att göra något åt det. Däremot har jag en del av min buffert i EUR och USD där, och det har ju hittills varit en bra affär eftersom SEK dykt som den gjort.

Du kan ju fly landet och ha ett utländskt kort i utländsk valuta hos en utländsk bank. Det kommer fungera fint, även om svenska banksystemet brakar samman eller svenska staten förbjuder växling bort från SEK, exempelvis.

1 gillning

Verkar det inte enklare att vi går med i NATO? Allt detta jamsande på individnivå framstår i ärlighetens namn som tramsigt. Att ha en viss mängd matvaror hemma är rimligt. Att försöka lösa systemfrågor på individnivå är det däremot inte.

3 gillningar

Jag tänker mig att det är lite olika saker. Hade jag varit i Ryssland nu och velat lämna till förmån för Spanien hade jag hellre haft ett europeiskt bankkort än cash - lättare att hantera. Men hade jag varit i Ukraina nu och hungrig hade jag hellre haft utländsk fysisk valuta. Går naturligtvis att argumentera för att det gör liten skillnad, men tycker också att kostnaden är låg - worst case är att jag betalar typ 50 EUR i avgifter/år, kursen EUR/SEK utvecklas ofördelaktigt och jag tar på mig en ny tokig motpartsrisk (typ om Revoluts risk är väsentligt större än Klarna Banks).

Du får gärna argumentera för NATO-medlemskap, men är osäker på att detta är rätt tråd eller rätt forum. Hur ens buffertkonto kan stå emot osäkerheter i omvärlden bättre och kring vad som ger faktisk skillnad ser jag dock som, relevant, Typ som frågan kring om tillväxtmarknader bör ingå i en standardportfölj eller ej.

Beroende på vilket typ av attack du vill förbereda dig på så kanske inte pengar på ett konto i utlandet hjälper? I de attackerade städerna i Ukraina idag finns ofta ingen el. Eller internet förbindelse. All elektronisk betalning således utslagen.

Föreställer mig att dollar eller i Euro cash, alternativ guld är enda som funkar

1 gillning

Jag tror inte någon på riktigt tror att en utländsk bank skulle vara det första, bästa, och enda sättet att preppa. Som du säger hjälper det inte Ukrainarna i skyddsrum i Kiev att ha ett USD-konto med kopplat kort. Men det hjälper dem heller inte om de skulle sitta på fysiskt guld eller USD. Problemet är logistik och skydd för dem. Varken guld eller USD trollar fram ett skyddsrum, och mat och medicin kommer inte fram. Vad ska de föra med sitt guld och fysiskt USD? Bjuda högst och köpa sista maten som fanns? Och bli hungriga igen 6h senare men att det då inte längre finns något att köpa?

Före all valutaprepping borde man preppa annat, som mat som går att laga även utan el och vatten, massa extra vatten, och egen möjlighet att ladda mobiltelefon / radio osv. Men har man allt det, och mycket därtill, samt redan på förhand bestämda evakueringsplaner så kanske man kan fundera på utländska banker/kort. Då kanske man är en av dem som han lämna landet dag 1 och således främst hade varit hjälpt av pengar. Och ska man fly utomlands är nog ett kort lättare än sedlar.

Men jag håller med om följande:

För den typ av problematik man upplever i Ukrain nu finns det bara en typ av prepping, och det är NATO. Och prefixet pre- i prepping antyder att något ska göras före. Således går vi alltså med i NATO före något händer och vi hade behövt vara med.

Mer on topic:
Sedan finns det mycket annat elände än krig / rysk invasion. Och som sagt är det viktigare för individen att ha lite mat och vatten och medicin så den klarar sig en stund utan hjälp från samhället ett tag. Här ingår även en viss form av kontanter, och då i fysisk form, om nu banksystemet skulle ligga nere. Landets säkerhet bör man inte preppa med på individnivå, för jag antar att det kommer krävas en hel del miljötillstånd och lämplighetsutredningar innan vi kan börja ha pansarvärnsrobotar hemma :slight_smile:

Min bild är att alla former av åtgärder inom prepping bör kopplas till en övergripande bild. Det görs enklast genom att ställa sig frågan: Om alla i Sverige skulle vidta exakt den här åtgärden, skulle det då på ett väsentligt sätt öka Sveriges motståndsförmåga och/eller resiliens? Att alla har vattendunkar och mat för X dagar hemma är något som är ganska enkelt att förstå kan ha en relevant inverkan. Att alla har en påse kontanter i madrassen kan kanske också ha en viss inverkan. Samtidigt kan man inte äta pengar och vi har inte en tradition av “dubbla valutor” i Sverige.

I Ukraina, Ryssland och andra östländer är det normalt att ha sina sparpengar i form av dollar som man sparar i madrassen hemma. Istället för att sätta in överskottspengar i LF Global indexnära växlar man in dem till dollar vid månadens slut. Av det skälet finns en stor mängd dollar omlopp och en allmän förståelse för värdet av saker i dollar. Åtminstone i Belarus finns det ett lagstagdat förbud mot att ta betalt i dollar i butiker. Säkert finns motsvarande även i Ryssland. Skulle den lagen inte finnas skulle den egna valutan lätt bli meningslös, särskilt i kristider.

I Ryssland har det länge funnits en utbredd förståelse för att samhället inte är stabilt och allt plötsligt kan krascha, ungefär som nu skett. Därför har många rika människor sett till att skaffa sig medborgarskap i andra länder, köpt bostäder där och placerat kapital där. Det har inte varit en investering i den kollektiva förmågan i Ryssland utan tvärtom ett i princip amoraliskt handlande. Det har handlat om att skaffa sig en sorts katapultstol för att kunna skjuta ut sig när den kollektiva inriktningen inte längre passar.

Att människor som bor i en viss typ av länder inte vill vara en del av samhället och tror mer på sina egna möjligheter än på gemensamma dito är en realitet. Nu bor vi Sverige och det finns som jag ser det ingen anledning att vi ska bete oss som om vi bodde i Ryssland. Det finns en anledning till att människor med en elementär nivå av förnuft väljer bort att leva i t.ex. Ryssland.

Att någon som bor i Sverige har en semesterlägenhet utomlands är inte ovanligt. Att man då ser till att även ha tillgångar placerade internationellt kunde vara ett rimligt komplement. Skulle man vilja resa till den andra bostaden i ett utsatt läge skulle man då kunna ha medel att försörja sig med där.

Att man i Sverige har diverse kontanter sparade i madrassen kan vara ett alternativ men värdet av det är oklart. Jag tror samtidigt mer på regeringens initiativ för att skapa ett betalningssystem offline. Som jag förstår det bygger det helt på att köpa saker på kredit.

Jag tror att Sverige kommer att gå med i NATO men har ingen egen agenda i den frågan. Att vi gör det och utvecklingen i stort medför samtidigt att en mängd beredskapsfunktioner tillförs som gör att många olika hobby-betonade amatörprojekt mest framstår som tramsiga.

Jag tycker annars att frågan om prepping kopplad till ekonomi är en intressant fråga. Det finns säkert vettiga saker att göra men att ha X euro eller dollar på ett utländskt konto tror jag inte så mycket på som isolerad åtgärd.

Med tanke på hur många leverantörer som har bankkonton med ränta i Sverige är det synd om det inte finns några sådana utomlands… Någon som vet? Det vore ju annars ett väldigt intressant upplägg att kunna ha sparkonto-delen av sin portfölj i ett annat land för att sprida risken.

Följer tråden med stort intresse men låt oss inte hamna för långt in i diskussioner om Ukraina och Nato utan hålla oss till ämnet!

1 gillning

Man måste göra sin egen riskanalys. Jag resonerar så här:

Det enda reella hotet är i praktiken Ryssland. Hur stor är risken? Den är väldigt låg. Ingen rysktalande minoritetsbefolkning och ingen landgräns.

Om jag väljer att ha 100 000 kr i kontanter. Risken finns för både brand och stöld, plus att inflationen äter upp pengarna.

Om jag väljet att ha pengarna i utlandet. Ja, väljer man ett Nato-land är risken knappast mindre än i Sverige.

Skulle jag ägna mig åt finasiell prepping, skulle jag vara betydligt oroligare för mina pengar, än vad jag är nu.

3 gillningar

100.000 sek på utländskt konto kan hjälpa om man avser att fly landet utan möjlighet att komma åt sina pengar i Sverige. Jag tror inte att utländskt kort ger något skydd att komma åt pengar i Sverige medan lokalbefolkningen inte kan få ut sina pengar.

1 gillning

Fast om nu ändå skulle behöva fly till tex Norge, som Nyamko Sabuni spekulerade i :wink: , så borde ett norskt kort fungera ? Dvs det behövs ett kort i en norsk bank eftersom kontakt behövs med banken vid kortköp. Isåfall borde det fungera med ett Komplett eller Norweigan-kort ? Är det någon som vet om det stämmer ?

Ett alternativ är att äga aktier i utländska bolag.
Det ägandet försvinner inte om din bank, eller Sverige som helhet, skulle försvinna från världens yta.

Jo, fast det var jag ute efter var att ha ett kort med pengar på som går att betala med eller ta ut pengar på om man inte får kontakt med svensk bank.

N26 och Lunar är nog enklaste alternativen. Endast N26 är utanför SEK.

Jag har Danske Bank också men det är lite mer jobb att öppna deras “cross-boarder” paket för Danmark och Norge.