Det pratas om att det kan vara idé att t.ex. ha lite dollar i reserv, om situationen i Sverige i värsta fall skulle bli (än mer) skakig. Min fråga är … dollar i vilken form? Gå och växla till sig dollarsedlar på Forex, investera i valutan dollar (var/hur?) eller pytsa in (mer) pengar i någon aktiefond med USD som slukläm i namnet? Vore tacksam för respons kring detta.
Kanske nån korträntefond i USD?
Seb har en sådan t.ex.
SEB korträntefond USD C.
Jag tror de flesta som pratar om ”prepping” menar USD kontanter.
Investeringar i USD inkl amerikanska aktier har dragit nytta av en stärkt USD (svagare SEK) men de pengarna lär inte göra mycket nytta i en krissituation.
Sen tror jag ändå att SEK kontanter kommer att fungera bäst i Sverige för att köpa varor man behöver.
Men visst vi har alltid en del USD och EUR kontant.
Hur skakigt då?
Invation såsom i Ukraina nu så hjälper inte dollar i en fond, däremot kan dollar i kontanter vara din nyckel till ett mål mat…
Men är det mer för att ge ett ekonomiskt skydd så kanske.
Konto i USD. Går att fixa hos många banker.
Personligen har jag dansk, norsk, EUR och USD valutor i olika valörer i min kontantreserv.
Bankkonton utanför det Svenska banksystemet år inte heller så dumt.
Guldmynt är nog bättre. Många valutor har kommit och gått genom tiderna. Guld och silver har bestått som betalningsmedel sedan väldigt länge. Dessutom kommer sannolikt guldpriset skjuta i höjde rätt dramatiskt om det sker så allvarliga samhällsomvälvningar att du måste börja använda dina preppingpengar.
Tack för all värdefull respons! Jag har nu fått info nog för att kunna ta ett och annat beslut gällande “försäkring” inför eventuella svåra situationer i framtiden.
Kommer Sverige i ordentlig gungning tror jag tyvärr att SEK faller i värde och USD är bättre. Innan den punkten finns ett mellanting där SEK i kontanter är bättre.
Problemet med USD är ju att många sedlar har så få säkerhetsfunktioner att de skulle kunna vara tryckta i Nordkorea “hela bunten”.
Det lär dröja ett tag innan ICA tar emot USD i kontanter …
Jo, men det är väl först när de gör det som USD i kontanter skulle behövas. Sen känner jag mig trygg i att svartväxling av valuta kommer frodas vid en kris…
Det går (gick?) faktiskt att handla med andra valutor i många butiker. Jag har gjort det både på Ica (Euro) och i en klädbutik (nationell klädkedja) i Göteborg (USD) när jag hade valuta med mig från resor som jag ville bli av med. Deras kassasystem hade färdiga växelkurser och det var inget konstigt alls. Göteborg är iofs en turiststad, så kanske inte går överallt?
Att jag gjorde det på Ica var först pga misstag, 50-eurolappen hade samma färg som svenska 50-lappen.
För mig är nog den största risken att vi blir invanderad speciellt med tanke på hur S agerar för tillfället. Då behöver fru + barn kontanter som fungerar utomlands, därför har vi RMB, USD, EURO och Nok hemma.
Jag har kontanter hemma som funkar i länder jag besöker relativt ofta; danska, euro, polska… men jag kan inte se hur några hundra euro skulle göra skillnad om skiten slår i fläkten. Svenska kontanter handlar ju om att handla framförallt mat etc för en tid framöver. Det är en annan sak för mig. Rullar främmande makt in här för en blå-gul massaker 2.0 (3.0? Jag hör er protest Kazakstan…) och skjuter sönder allt man äger och har så tror jag inte heller valutatypen är av största vikt.
Att hamstra dollar på utländskt konto för att skydda valutan mot kronans volatilitet är en annan sak. Det kan jag mer förstå, även om det också känns som att det blir för stora summor man hellre vill ha investerade.
Ursäkta, Moldavien ringde också…
Vi har halva vår förmögenhet utanför västvärlden för att ha något kvar om Ryssarna kommer
.
Men kräver att vi har utländskt kapital nog för att barnen + fru ska kunna ta sig dit också
.
Valfri global indexfond eller valfri USA index fond duger väl för detta?
Tveksamt om banksystemet kraschar… tror jag folk tänker.