Skydd mot kollaps av dollar

Hej
Nu skrivs det mycket om avtal mellan diverse U-länder , Saudi-Kina etc. om transaktioner i annat valuta än amerikansk dollar och BRICS ställning mot USA. I samband med detta förutspås det en utmaning av dollarn som världens reserv valuta. Min fråga är hur man skall investera/diversifiera sin portfolio för att skydda mot eventuell dollar/euro kollaps ? Om jag minns rätt är de flesta ETF:er eller andra instrument i dollar/euro…

2 gillningar

Att många försöker utmana är väl inte samma sak som dollarns kollaps? Eller tänker du att om det kommer fram ett alternativ från BRIC så kommer alla omedelbart att överge dollarn?
Skydd mot valutakollapser sker väl antingen genom att sätta sina pengar i en annan valuta eller, om alla valutor kollapsar samtidigt, i reella tillgångar som guld, skog, fastigheter.

3 gillningar

Det är väl kanske att även köpa tillväxtmarknader. De index brukar innehålla just Kina, Brasilien, Saudi, Indien osv som försöker utmana dollarn.

1 gillning

Jag har svårt att se dollarn kollapsa, möjligen en långsam urholkning av värdet under längre tid. Även om bitcoing gänget hoppas på snabbare fall. Byta världsvaluta gör man inte över en natt.
Tror du hinner vikta över innan de tappar nåt större värde, men de måste finnas nåt att gå över till.

1 gillning

Var skrivs det mycket i detta ämne? Jag har sett det nämnas i några få trådar här på forumet och i ett ekonomiskt nyhetsbrev från NY Times. I övrigt har det lyst med sin frånvaro i alla nyhetskällor jag använder mig av.

2 gillningar

YT? Tik Tok? FB?

#frispekulation

@Ra_fael: Välkommen till forumet! :slight_smile:

1 gillning

Det finns mycket som handlas i dollar men där det underliggande värdet är frikopplat från den amerikanska ekonomin. Olja till exempel får ju sitt värde från hela världen. Om dollarn “kraschar” så kommer oljepriset att skjuta i höjden eftersom oljan fortfarande är värd lika mycket för användarna utanför USA.

På samma sätt är det med de ETF:er som du nämner. En ETF som investerar i aktiebolag utanför USA är ju exponerad mot de länder som den investerar i. Spelar ingen roll vilken valuta som fonden handlas i.

Vad menar du förresten med att dollarn “kollapsar”? Är det att kursrn sjunker i värde som den svenska kronan gjort senaste månaderna? Eller tänker du hyperinflation som i Argentina?

1 gillning

Ja, det har varit mycket tjatter om det på Twitter och andra sociala medier nyligen. Personligen är jag inte orolig då det inte finns något alternativ för närvarande. Tills ett alternativ existerar så ändras inte flöden över en natt utan gradvis och på lång sikt både upp och ned. Det är också så att det inte är någon specifik valuta som börjat stå ut som alternativ, senaste 10 årens gradvisa tapp för USD har alltså huvudsakligen spridits ut på väldigt många valutor (däribland RMB, SEK, AUD, CAD, KRW etc.)

[källa]

1 gillning

Ja men lite så. Givet den information som finns tillhanda kommer dollarn inte förlora sin unika ställning under min livstid. Den informationen räcker för mig, för att inte göra några förändringar vad gäller hur mina pengar är investerade.

Vilken valuta aktier är denominerade i spelar ingen roll.

1 gillning

Tajming är jättesvårt.

Lösningen är en passiv portfölj som alltid innehåller 50% exponering mot USA/USD.
50/50 innebär att går dollarn ner så går de andra 50% upp och vise versa.

Jag har motsatt inställningtill dollarn, att jag uppskattar dollarns skydd i oroliga tider men min lösning fungerar nog för dig också.
Globalfonderna i Sverige gick sidledes genom 2022 p g a USD som höll uppe värderingen, fast börserna föll.

Min lösning är att se till att alltid ha 50% USD och 50% andra valutor.

Alltså, jag kollar hur stor exponering mot USA varje fond har och justerar vikterna i min portfölj så jag har 50/50 USD/andra valutor.

Enklaste indexportföljen för att äga 50% USD / 50% andra valutor skulle kunna vara:

50% Handelsbanken USA Ind Crit
50% Plus Alla Bolag Sverige

Att kalla Saudi-arabien och Kina u-länder känns lite magstarkt även i ett forum som detta!

1 gillning

Mycket Sverige och mycket USA i den där.
Kanske bättre att blanda in lite Europa och Asien också.

2 gillningar

“På samma sätt är det med de ETF:er som du nämner. En ETF som investerar i aktiebolag utanför USA är ju exponerad mot de länder som den investerar i. Spelar ingen roll vilken valuta som fonden handlas i.”

Tackar, det just det var jag osäker om. Jag har diverse fonder och ETF:er via Avanza där många har basvaluta USD enligt faktabladet, tex. iShares MSCI China UCITS ETF https://www.blackrock.com/se/individual/literature/kiid/eu-priips-ishares-msci-china-ucits-etf-usd-acc-ie00bj5jpg56-sv.pdf

“Vad menar du förresten med att dollarn “kollapsar”? Är det att kursen sjunker i värde som den svenska kronan gjort senaste månaderna? Eller tänker du hyperinflation som i Argentina?”

Tänkte mest att USA:s hegemoni håller på att skakas om och världen kanske kommer blir flerpolig inom snart framtid jämfört med enpolig som vi har sett senaste 80 åren. Vet inte riktig vad det innebär om många stora länder börjar snart handla olja, andra varor i yuan , rubel eventuellt använda dessa som valutareserv istället för USD.
Som sagt inlägget kontenta är hur man skyddar sig mot hypotetisk scenario som jag beskriver. Jag försöker inte starta en dispyt om huruvida det händer eller inte. Räcker det verkligen att helt enkelt vikta mot BRICS länder ETF;er och fonder (Avanza EM etc.) om man satsar på att dessa ekonomier går bättre kommande åren samtidigt som dollarn hamnar i trubbel ?

Tack , det var exakt det jag var osäker. Jag kör med Avanza och många fonder har USD som basvaluta…

Jag håller med att dollarns ställning som världsvaluta ser stark ut… men ville ändå veta hur man skyddar sig ifall det börjar gå riktig dålig för USA och dollarn. Med antagande att man som privatsparare har tillgång till de produkter som erbjuds av Avanza eller Nordnet etc.

Du har helt rätt!
Har man förstått att om halva portföljen 50% USA fond och 50% Sverigefond innebär att den ena tillgången gynnas när SEK stiger och den andra fonden gynnas när USD stiger, då är det blir valutaparet USD/Sek som man gör sig oberoende av.

Kör man 50% USA-fond och 50% andra länder, då kan valutorna i de andra länderna oxå ge svängningar i värde mot depån i Sverige där allt mäts i SEK.

Men jag tillåter mig att hålla 50% USD och 50% andra valutor.

Det vanliga är att man kör med fix valutaproportion mellan olika obligationer eller korta räntefonder, inte aktiefonder men det funkar ju med aktiefonder oxå (särskilt 2022 när USD steg och backade upp globalfonderna).

1 gillning

Chansen att rubel skulle bli en världsvaluta är väldigt liten.
2021, alltså innan angreppskriget mot Ukraina, var Rysslands andel av världsekonomin mindre än 2%.

Ja, steget till att kronan blir världsvaluta är nästan större. :slight_smile:

En grej som kanske kan hjälpa intuitionen på traven är att många värdepapper är dubbelnoterade i olika valutor. Det är förstås inte så att Nordeaaktierna på Stockholmsbörsen blivit billigare än Nordeaaktierna på Helsingforsbörsen bara för att kronan rasat i värde, utan en andel av bolaget har samma värde oavsett vilken valuta som står på värdepappret.

3 gillningar