BRICS ett hot mot globalfond?

Hej!

Jag kan ha fel, men kort sagt har jag hört ett flertal gånger om att BRICS blir starkare och starkare
och att de siktar på att störta amerikanska dollarn. I min värld är det absolut inte bra, då jag investerar långsiktigt enligt den fina forskningen vi förespråkar i detta forum.

väldigt kort om min portfölj och tidshorisont. Vill nämna två specifika fonder i min portfölj.
sparhorisont på 20+ år

70% Länsförsäkringar Global Index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK

Det jag vill komma fram till är att dessa fonder är tungt exponerade mot USA och om teorin om BRICS stämmer så innebär det att allt exponerat mot USA kommer bli broke till slut. Hur kan man tänka och borde man göra nåt till förebyggande syfte? Eller är det bara jag som nojar?

2 gillningar

Det har väl varit en ständig tanke bland övriga ekonomier att få ner dollardominansen. Men att just BRICS skulle lyckas känns väldigt långsökt. Länderna har extremt lite gemensamt förutom att dom råkat hamna i en förkortning.

• Indien och Kina hatar varandra
  • Ryssland är paria
  • Sydafrika är väldigt västerländskt
  • Brasilien har väldigt stora interna problem

Ser verkligen hur dom skulle kunna gå ihop och få till något hållbart

9 gillningar

Om du forsätter göra det kommer index att spegla förväntan på denna transition när den nu sker. Alltså kommer du hänga med i lagom takt med denna förändring.

Mao bör du ligga kvar för att följa med förändringen.

13 gillningar

Absolut att det förmodligen är mycket internt problem i gruppen, men alla de tillsammans har mycket stålar, guld och olja. Samt att om det är sant, så verkar Saudi Arabien vilja gå med i BRICS och de har galet mycket pengar, guld och olja. Det resulterar till att BRICS blir ännu starkare.

Verkar också ryktas om att BRICS ska skapa en ny valuta som kan påverka dollarn.

jag vill bara ventilera och höra andras åsikter, jag kan inte vara den enda som haft det här i tankarna.

2 gillningar

Jag följer debatten om BRICS valutan noga men ventilerar det sällan på RT eftersom risken att flaggas ner som konspirationsteoretiker är stor. Jag skyddar mig istället genom att lägga fysisk guld i portföljen. Tror inte att en BRICS valuta kan sopa bort US dollarn men att den kan bli en svår konkurrent om den blir verklighet.

2 gillningar

Det låter på dig som att BRICS är ett organiserat samarbete. Som jag alltid förstått det är det bara en förkortning för dessa länder som “är på G” rent ekonomiskt. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det där låter som spekulationer, internetsanning etc utan nå’t mer att gå på.

Av BRICS-länderna tror jag Indien har mest utvecklingspotential och framtid att bli en ekonomisk stormakt, men att vi alla skulle handla med rupier inom 20 år ser jag som mycket otroligt.

1 gillning

Wikipedia är förvisso internet, men nåt samarbete tycks de ha:

2 gillningar

On-topic så håller jag mig till (väst)världsindex för jag tror demokrati och frihet vinner i längden.

Men nog finns det antydan till organiserad konkurrens till unipolära världsordningen
" The BRICS are considered the foremost rival to the [G7 bloc] of leading advanced economies, announcing competing initiatives such as the New Development Bank, Contingent Reserve Arrangement, BRICS payment system, and BRICS basket reserve currency. Since 2022, the group has sought to expand membership, with several developing countries expressing interest in joining.

2 gillningar

Innan diskussionen går vidare vill jag vara vän av ordning och skriva att det finns oräkneliga samarbetsorganisationer mellan både länder och organisationer. Att måla upp en eller två av dem som ett hot gagnar ingen och det är inte grunden till varför dessa olika samarbetsorganisationer finns. Det är primärt för att utbyta tankar, idéer och det som kan stärka de partners som är med och delar grundläggande förutsättningar eller värderingar.

Det finns en uppsjö av olika konstellationer och som det mesta andra i livet, är de dessutom föränderliga. Just BRICS var ju BRIC för inte länge sedan innan deras senaste tillskott. Det är lite som att säga att ASEAN eller UNASUR är hot mot att basera sitt sparande på nuvarande världsindex.

Om de för planer på ett alternativt sätt att genomföra internationella ekonomiska transaktioner är det för att dessa länder har en historik av att vara eller riskera bli utestängda från SWIFT (av fullt förståeliga anledningar).

Fortsätt köp globalindex så kommer du hänga med allt som sker i världen. Det justeras automatiskt.

9 gillningar

Fair enough, vi nöje oss konstatera BRICS inte bara är en bokstavskombination.

2 gillningar

Hela detta är bara nonsense. Vi pratar on u-länder vilka har stora interna problem, låg integritet och odemokratiska samhäll. De har mycket folk men en liten andel av världsekonomin.

Världen ska absolut bipolariseras. Och då vill jag absolut inte ha mina pengar i östblocket.

Mina svenska vänner. Sluta. Vara. Naiva.

10 gillningar

Det sista har väl alla gemensamt? Du har hittat den gemensamma nämnaren:

• Indien, Kina, Ryssland, Sydafrika och Brasilien har väldigt stora interna problem

Varsågod.

Axeln går genom kina, Ryssland och Saudi/OPEC snarare än BRIC. Bric är en förlegat koncept som inte är relevant ur geo-politiskt perspektiv.

så usa och europa har inte stora interna problem då ?

2 gillningar

Vem är naiv, väst är ju i krig mot Ryssland, både Usa och Europa har också interna problem, Europa har nästan ingen gas, inget gödsel, vilket är 2 viktiga komponenter för överlevnad. så Brics ska vi absolut vara bekymrade över. oavsett om det gäller investeringar eller framtida försörjningskjedjor

3 gillningar

Que ?
Ryssland har invaderat Ukraina.
Väst förser Ukraina med både vapen för att försvara sig samt humanitär hjälp.

2 gillningar

Ja, det vet jag väl, spelar ingen roll vem som började, vi är också inblandade och det kommer påverka oss lång tid framöver, och att inte ha det i bakhuvudet när man gör sina investeringar vore vansinne

2 gillningar

Just vad gäller om man är i krig eller inte är en extremt viktig formalitet som man inte bör slarva med.

7 gillningar

De länderna kommer inte kunna störta dollarn, världens reservvaluta, i någon som helst närtid.

Att dessa länder blir starkare och starkare skulle jag dessutom opponera mig emot.

3 gillningar

Dollarns värde har inte ökat de senaste 2 åren, men våran valuta har sjunkit snabbare än dollarn det senaste året, det är anledningen att dollarn har ökat mot våran valuta, tror också att den kommer öka mot våran valuta eftersom europeiska företag kommer flytta sin produktion till .U.S p.g.a ökade energikostnader och minskade barnafödande i Europa