Vad menar du?

Så här svarar Open AI:s ChatGPT:
It is highly unlikely that the BRICS countries (Brazil, Russia, India, China, and South Africa) will try to overthrow the US dollar as the world’s dominant reserve currency. While these countries have been working to increase their economic and geopolitical influence, they understand the importance of a stable global financial system and the role that the US dollar plays in it.
While some analysts have suggested that the BRICS countries could create their own currency or payment system as an alternative to the US dollar, this would be a challenging endeavor that would face significant political and economic obstacles. The US dollar has been the dominant reserve currency for decades and enjoys widespread acceptance and use in international trade and finance.
Furthermore, the BRICS countries are also heavily invested in the US dollar and US Treasury securities, which gives them a stake in the stability of the US financial system. While the BRICS countries may seek to reduce their dependence on the US dollar over time, it is unlikely that they will take steps to overthrow it altogether.
Javisst, vi är nog fler som tänker som du.
Även om vi av olika anledningar smyger lite tyst omkring.
Oavsett vad man tänker och tror - vilken BRICS-fond skulle man i så fall investera i?
Om man nu - rent hypotetiskt - skulle tro på att hotet kan bli verklighet.
ChatGPT är inte byggd för fakta. Den är byggd för att hitta på texter. Använd inte ChatGPT som källa, du har inte koll på när den ljuger ihop trams.
Om man nu är oroad över att BRICS tar över, är inte ett sätt att alltid ha marknadsviktad exponering mot BRICS?
Den vikten nu är låg, men skulle öka om BRICS kör om oss.
Men nu är Brics Plus på gång med fler länder inblandade (Argentina, Egypt, Iran, Saudi Arabia, and Turkey).
Sammansvärjningen i form av BRICS är absolut ett hot mot US dollarn som globala handelsvaluta. Spekulationerna är många men jag uppfattar det som att BRICS och BRICS+ länderna är på väg att skapa en egen digital handelsvaluta som backas upp av fysiska råvaror såsom olja, gas, koppar, guld, silver, litium etc. Inte alls som US dollarn, vilken endast backas upp av Bidens morgonhumör.
Det kommer naturligtvis inte att gå smärtfritt för BRICS att introducera valutan där Kina nu är den drivande kraften. USA kommer naturligtvis att kämpa emot på alla vis, vilket kommer att förvärra det geopolitiska läget betydligt.
Hur kan vi som privatpersoner skydda vår portfölj är något jag har funderat mycket på och redan för över ett år sedan började jag att kraftigt balansera om i portföljen för att reducera innehavet av tillväxtaktier och obligationer till förmån för defensiva aktier och råvaror, speciellt fysiskt guld i form av 24 karats mynt i viktklass en ounce. Fysiskt guld är nämligen anti-dollar och fungerar utmärkt som en hedge och kommer dessutom att ingå i de råvaror som backar upp BRICS valutan.
När det gäller gruv- och oljeaktier investerar jag helst i bolag som utvinner sina råvaror i USA, Kanada och Australien som en hedge mot allt bråk som sannolikt kommer att utspela sig mellan BRICS länderna i framtiden.
Sveriges näst (?) bästa ekonomipodd debunkar detta ganska ordentligt i senaste avsnittet:
TL/DR: Att byta till en valuta som styrs av diktaturer är inte direkt populärt bland andra länder - då är man verkligen i händerna på nyckfulla politiska beslut.
Ahem, korruption
och faktumet att Argentina, Egypten, Iran, Brasilien, Ryssland och Turkiet alla har defaultat på statsskulder i någon form i modern tid. Skönt gäng.
Apropå val av fond för att inte missa länder, kan inte Storebrand Global All Countries vara något? ![]()
Sydafrika ska medge Putin diplomatisk immunitet under BRICS-mötet i augusti. Dvs Sydafrika ska inte arrestera Putin enligt det internationella domstolsbeslutet om Putin vill resa till mötet.
Tufft spel från en före detta brittisk stat. Bloody wankers.
Och källan för dom skeptiska:
Fler har pratat om ett kraftigt fall och det kan absolut bli så.
Det som inte framkommer speciellt i svenska media är BRICS. Har de missat detta?
I nuläget är det ett fåtal länder anslutna men folkmängden är runt 6 miljarder! De har mycket mineraler och olja/gas.
Den stora skillnaden är att de inte ska handla med dollar.
Vad händer med investerade pengar i dollar?
90% av handeln sker i dollar idag så att inte de tar upp det här i Sverige är dåligt. Panikhandel kanske undviks till en början men de stora lär justera i tid . Småspararna lär mista mycket.
Det har tagits upp i men ingen verkar tro på det riktigt. Det betraktas inte som ett riktigt hot. Jag kan inte bedöma läget fullt ut.
Jag utgår från att användningen av den nya BRICS-valutan inte kommer att bygga på frivillighet. Idag har Putin och alla kriminella oligarktyper i olika länder alla sina tillgångar i USD eller annan hårdvaluta.
Om den ”officiella handeln” mellan rumsrena aktörer går över till BRICS-valutan men ägarna sedan växlar intäkterna till dollar blir nog effekten ändå måttlig (min gissning). Det måste finnas ett riktigt förtroende för BRICS-valutan för att den ska ”slå igenom” på riktigt.
Förtroendet för valutan är i slutänden likvärdigt med förtroendet för det politiska systemet. Anledningen till att alla köper hårdvaluta är för att de saknar förtroende för det egna politiska systemet. Att det skulle förändras verkar mindre sannolikt.
Vet inte hur det är med BRICS valuta.länder ska kunna handla med egna valutor för att slippa handla dollar. Intresset för dollar kommer dala.
Det är flera av dessa länder som köpt guld istället. Kanske blir mot guldet de utgår ifrån i en kommande eventuell valuta.
Ja, resonemanget med BRICS-valuta utgår från att det land vars valuta omfattande handel bedrivs i gynnas. Att ett specifikt land skulle gynnas istället för USA och de andra vara nöjda med det verkar mindre sannolikt.
BRICS-valutan behöver ju inte ha fysiska pengar utan kan vara någon konstruktion kopplad till en korg av normala valutor. Jag är inte expert på det här området och det vore intressant om någon forskare kunde reda ut frågan mer.
Detta med Brics vore intressant att få reda på hur det skall fungera/om det kan fungera?
Rubeln står inte så bra i kurs.
Ryssland och Sydafrika lider väl av em omfattande braindrain så vitt jag kan förstå.
Inget av länderna kan väl ses som en väl utvecklad och fungerande liberal demokrati, möjligtvis att Brasilien kan närma sig en sådan beskrivning.
De flesta av länderna har väl omfattande problem med korruption.
Argentina är väl inbjuden som ny medlem. De har haft ganska stora problem med inflation, mer än en gång.
Är det till ett sådant samarbete investerare vill söka en trygg hamn?
De kan inte ens komma överens om varandras geografi utan att försöka sno åt sig landområden på ”officiella” kartor. Länderna som ingår i BRICS är ett skämt, flera skämt staplade på varandra förvandlas inte till något seriöst.
Om det nu skulle vara så att dollarn försvagas och ersätts av en valuta från BRICS, varför skulle det få negativ effekt på min globala indexfond?
Jag tänker att bolag som Apple, Microsoft, Coca-cola osv. Lär troligen gå bra även om dollarn inte är den globala valutan. Om dollarn tappar i värde borde bolagens pris i dollar bara öka, då de skulle få allt större del av omsättningen och vinsten i denna nya valuta som skulle bli värd mer än dollar.
Eller tänker ni er att samtidigt som dollarn tappar i värde så ska alla amerikanska bolag bli utkonkurrerade av bolag från BRICS- länderna? Känns tämligen orealistiskt i det korta perspektivet, om du frågar mig.
Tveksamt att landet som har en tredjedel av alla pengar i världen, som har alla högst värderade bolag (förutom ett oljebolag) och som också är en demokrati skulle kunna gå under den kommande tiden. De har också starkast militär och baser över hela världen, i nästan alla länder. Tveksamt att de skulle låta någon annan få influens, då de är så otroligt överlägsna alla andra länder.
Total wealth (USA har 1/3 av alla pengar globalt):
Highest valued companies (finns bara ett som inte är USA, och det är olja från Saudi):