Med tanke på att Ryssland vill ha Ukrainas naturtillgångar, som påverkar och ökar Rysslands ekonomi o rikedom som land.
Kan det vara så att det finns en liten koppling mellan Kriget och BRIC ekonomiskt. För OM nu Ryssland vinner kriget, så påverkar det kanske indirekt BRIC ekonomiskt som valuta, som då också blir starkare? Det är en undran?
Ja, så är det, men just nu är det svårt att investera i Ryssland som västlänning. Rysslandsfonderna är stängda och tillväxtmarknadsfonderna har gjort sig av med sina ryska innehav
Det kanske blir så. Handen på hjärtat dock: tror du att vi i väst vill utöka vår handel och beroende av BRIC i sådant fall?
Det tror inte jag. De får göra vad de vill i utkanten av världsekonomin. Ju mer konflikt det blir, desto mer kommer väst kapa banden och hitta alternativa vägar. Precis som man gjorde med olja och gas, finns det andra sätt göra det mesta på idag.
Hej , jag tänkte att det skulle ändras drastisk kanske på relativ kort tid nu när Saudi har kommenterat övergång till andra valutor som Yuan vid olje handel etc. Visst historisk har det varit så att USA var världs hegemon senaste 80 åren och dollar en global reservvaluta, diagrammet är tydlig.
Visst inte, “väst blocket” kommer då isf blir mer och mer separerat mot de “andra”, tänkte inte bara på BRICS länder men alla andra som “lutar” åt deras håll också, stora delar av Afrika, Asien och Sydamerika. Och frågan är vem blir då i utkanten av världsekonomin när så många länder har närmare handels kontakter med BRICS än med “väst”. Sen kan man tillägga att inom politik och ekonomi är den etiska ryggmärgen ganska flexibel även i “väst” som kanske inte överger växtmöjligheter bara pga moraliska skäl… kolla SKF under andra världskriget som har levererat kullager till både tyska och brittiska jaktplan. Även nu levererar Bofors sina avancerade produkter till diktaturer som i sin tur använder dessa mot civila.
haha , så är det förstås. Min tanke var att kanske dollar tappar mot flera valutor från bla. BRICS och andra länder. inlägget handlar om att världen kanske nu håller på att ställas om från enpolig med tydlig USA dominans mot flerpolig där de andra länder tar mer plats.
Intressant tanke om flerpolighet…
Vad spelar det för roll vilken valuta som används?
I första inlägget skrev du iofs om kollaps för dollar.
Vilket år kommer kollapsen för dollar/euro enligt dig ?
Nåja, om man tittar på vilka valutor som hålls i reserv globalt är dollar och euro tillsammans fullständigt dominerande.
WOW tack , visste inte att dollar dominerar världen. Levde hela livet övertygat om att det var argentinsk Peso. Värdefull inlägg. Det är ändå en gåta för mig… kan du förklara varför dollarn är det primära reserv valuta globalt ?
Raty Dalio har intressanta artiklar och en video kring ”world changing order”. Enligt honom kommer förmodligen Kina att axla rollen som supermakt med reservvaluta på köpet. Det har hänt flera ggr tidigare historiskt.
Dollarn trendar neråt långsiktigt samtidigt som den förstärks kortsiktigt vid kris.
Personligen vet jag inte vad som kommer hända men rätt säker på att de flesta andra valutor kommer kollapsa innan dollarn. Kanske vi endast har ett par stora valutor om några decennier.
När det kommer till skydd så skulle jag kika på guld, fastigheter, bitcoin och en global indexfond inkl tillväxtmarknader där du får en mix av olika valutor. Att sälja ex USD mot EUR eller YEN tror jag inte är svaret.
Storlek, tillit och historik.
Appropå Argentina, det skall tydlingen finnas mer dollar i sedlar i Sydamerika än det finns i omlopp i USA.