Riksbanken: ”Alla bör ha kontanter och två betalkort”

Debattinlägg från riksbankens Thedéen och Bunge:
”Du bör ha minst två kontokort och komma ihåg pinkoderna” - DN.se

Omni summerar inlägget så här:

Riksbanken rekommenderar alla svenskar att ha kontanter för en veckas inköp av livsnödvändiga varor samt betalkort från minst två olika kortutgivare. Det skriver riksbankschef Erik Thedéen och vice riksbankschef Aino Bunge på DN:s debattsida. Senast nästa sommar måste också allmänheten kunna handla livsnödvändiga varor i butiker med kontokort även offline, enligt skribenterna.

Riksbanken: ”Alla bör ha kontanter och två betalkort”

Kan ju tjäna som en bra påminnelse till läsarna om “good housekeeping” generellt.

Skulle jag välja till två saker ytterligare så vore det, se till att ha minst två former av fysiska identitetshandlingar och e-legitimation.

Exempel:

• pass
  • körkort (även om det finns frågetecken kring hur länge körkortet kommer behålla status som godkänd identitetshandling)
  • nationellt ID-kort
  • skatteverkets ID kort

E-legitimation (gärna dubblerade på flera enheter, t.ex. två telefoner, surfplatta)

• Mobilt BankID
  • Freja plus

Jag skulle lägga till ytterligare en rekommendation: se till att använda dina alternativa kort regelbundet för att hålla dem aktiva. Vissa banker förnyar inte inaktiva kort och kan till och med stänga ner dem innan sista giltighetsdatumet.

Hur gör htguy?

4 gillningar

Jag läste just detta på Omni.

Jag tänker se till att ta ut en del kontanter i närmaste bankomat.

Har dock mycket svårt att avgöra hur mycket man behöver för en vecka i händelse av kris (har autism och svårt att göra rimlighetsbedömningar).

Ska man tänka att det ska räcka till mat och hygienartiklar? Eller att det även ska räcka för att kunna betala räkningar? Eller ska det räcka till mat, hygienartiklar, räkningar plus täcka resa och uppehälle om man plötsligt måste fly till en annan del av landet, eller - Gud förbjude - utomlands?

Funderar även på det här med att man bör ha minst 2 betalkort.

Jag är snart 59 år och har aldrig haft mer än ett betalkort. Det har alltid varit ett bankkort utan kredit hos min vanliga (enda) bank.

Hur ska man tänka när man skaffar ett betalkort till?

Jag vill under inga omständigheter ha ett kreditkort. Så det innebär väl att jag måste öppna ett bankkonto i en annan bank, och beställa ett bankkort där?

Är total novis vad gäller ekonomi. Har sjukersättning och har nyligen fått ett relativt stort arv efter min sambo.

1 gillning

Om du inte önskar ett kreditkort skulle jag rekommendera att kika lite närmare på Northmills debetkort (Gratis betalkort. Gratis konto med ränta. | Northmill).

Jag har Northmill vid sidan av mina (för närvarande 2 st) kreditkort och ser flera fördelar. Northmill ger ränta på pengarna innan de används, de har ingen årsavgift eller andra fasta kostnader, och de har inga avgifter för valutaväxling eller kontantuttag.

De kvarvarande fördelarna med kreditkort - så länge hela skulden betalas varje månadsskifte och man slipper betala fasta avgifter - som jag ser är att dessa kan ge gratis kredit under månaden, bonus på gjorda inköp, och en viss extra trygghet genom lagstiftning och extra försäkring.

1 gillning

Man bör också ha bankkort/kreditkort på två olika ställen så att man inte behöver spärra alla om man tex tappar plånboken.

5 gillningar

Sådant som du behöver för att klara dig skulle jag säga. Det kan ju variera lite mellan olika människor.

Sedan är det ju viktigt att man inte skapar sig mer oro. För mig skapar redundans trygghet- det kan vara annorlunda för dig.

I ditt fall så vore det bra att fördela en del av pengarna mellan två banker på grund av insättningsgarantin. Har du Länsförsäkringar idag så kanske Nordea kunde vara ett bra alternativ. Jag använder dem som vardagsbank utöver SEB. SEB har Mastercard och Nordea Visa.

1 gillning

Så man undviker risken genom att ha mat för flera månader hemma då?

Du kan ju använda northmill, lunar, revolut osv, tar 5 minuter att skaffa vill jag påstå.

Jag lider av psykisk ohälsa. Det är därför jag frågar hur man gör .

1 gillning

Jag räknar lite såhär.

Vad brukar jag behöva handla i lokala butiker och på apotek under två veckor? Troligen räcker 2-3 000kr bra om man bor själv.

Vid kriser så kan räkningar vänta till eventuellt trasiga system lagats. Tror inte det kommer gå att betala hyran kontant.

Jag själv har vissa handikapp, så har svårt att fly. Men att ta sig till ett annat land vid till exempel krig lär vara kostsamt, sen gäller det att hitta ett icke Nato-land att fly till, som sen tar emot flyktingar. Så antingen får man lägga undan 50 000kr i kontanter, eller som jag, hoppas att det löser sig. I Ukraina så löste det ofta sig med bussar och tåg bort från fronten och sen fick man lösa det därifrån. Allt går inte lösa med pengar, men vid kriser hjälps man åt.

Sen så måste man inte ha två kort. Ha lite kontanter i plånboken, så fyller de samma funktion. I alla fall för vardagsköp.

Men det går att beställa bankkort online, jag har gjort det via Swedbank och Länsförsäkringar, via deras hemsidor. Man behöver ett bankkonto först.

4 gillningar

Var brukar ni jämföra kreditkort/bankkort?

Jag har letat runt och mer än hälften av alla sajter ser lite för lika ut - de ser nästan identiska ut men med olika namn. Känns inte alls tillförlitligt.

Någon som har tips på webbplats som ger bra jämförelse mellan korten?

Du får mycket kloka råd från Melwa här. Sedan är det värt att ha i åtanke för dig @Anelia och andra i liknande situationer att de råd som kommer t.ex. från MSB främst är framtagna för personer som inte är i behov av extra stöd. Har man beviljade insatser så ingår man normalt i de grupper där samhället räknar med att fokusera insatserna på vid en kris. Sedan kanske man inte vill förlita sig helt och hållet på det utan ha så mycket egen beredskap som det är praktiskt (och rimligt) att genomföra.

3 gillningar

Jag kommer inte ha kontanter hemma å de funkar bra me ett bank kort för min del…
Ser ingen anledning till att varken börja me kontanter eller extra kort…

5000 kr för en vecka är väl en bra start. :+1:

Gärna i små valörer såsom 100 kr sedlar osv.

1 gillning

En del av risken kan du undvika genom förråd av mat/vatten/läkemedel/drivmedel osv.

Men Ponera att evakueringslarmet går när du är på jobbet och du inte kan ta dig till din matbunker?

En lusentapp i små valörer bär du på dig…men räkna med att en Snickers lär kosta en hundring i ett sådant läge…

Om man ska måla fan på väggen

Varför skulle det vara bättre tänker du? Alla NATO-länder är relativt stabila demokratier (med några tveksamma däribland) som ratificerat de flesta fördrag när det kommer till folkrätt mm

Närmaste alternativ utanför NATO är väl i annars Ryssland? Och Schweiz då, men vid ett ev. storkrig lär ingen bry sig om alliansfrihet mitt i NATO-land

Jag tänker mest på att vi alla är en del av totalförsvaret.

Drar man utomlands så lär det klassas som att man brutit mot de regler som finns kring det. Så böter eller fängelse.

Om vi angrips, så är nog våra närliggande länder svårare att flytta till, då de troligen har liknande regler kring försvar. Både inom Nato och EU.

Men den som lever får se.

Jag kanske får hjälpa till med att skriva ut drönarmanualer eller nåt. :wink:

Okej, då är jag med på hur du menar.

Å andra sidan uppfattade jag att vi efter angreppet på Ukraina kanske tog emot en del flyktingar som kanske inte hade tillstånd att lämna landet. Men jag är inte påläst varken om deras lagstiftning eller ev. bilaterala överenskommelser.

En rimlig anledning att fly skulle kanske vara att man själv inte kunde tillföra något alls utan mest skulle belasta systemet vid ofred. Men jag är lite oklar över det också.

Jag har nära 0 koll på just flyktingpolitiken kring Ukraina. Men ser man sig om i världen, så är många dörrar stängda för flyktingar, tyvärr.

Så är nog vettigt att hoppas på att kunna stanna inom landet och hjälpa till med det man kan vid kris.

1 gillning

Jag har 3000 kr i kontanter samt ett extra kreditkort från en annan bank i byrålådan.

2 gillningar

Har redan en burk hemma motsvarande två-tre veckohandlingar. Gamla julklappspengar från äldre släktingar som barnen “växlat in” mot swish de senaste åren. Nu har även de äldre gått över till swish, så det är “hold” som gäller på kontanterna där…men vill gärna ha några hundra på mig också.

Sprang på en bankomat idag och tänkte att, varför inte?

Försökte ta ut 100-lappar för lättare omsättning, men fröken bankomat sålde inte mindre än 200-lappar. Fina prasslande sedlar, blir en fin liten bunt i mindre valörer :money_mouth_face: