Har någon, mot bakgrund av omvärdsläget, satt upp en utländsk bank-struktur? Syftet skulle vara att ha tillgång till pengar (i olika valutor) om det skulle uppstå en krigsliknande situation i Sverige där du eller din familj behöver fly och behöver tillgång till pengar?
Nej, det har jag inte. Men jag är nyfiken på vad motivationen att göra detta skulle vara.
Vad är det som talar för att det skulle vara lättare att komma åt sina tillgångar på en utländsk bank än en svensk vid krig? Bestämmer man i förväg vilken land man ska fly till utan att veta förutsättningarna?
Som jag förstår det fungerar exempelvis det Ukrainska bankväsendet minst lika bra idag som innan invasionen. Att öppna bankkonto på valfri bank i annat EU-land och växla till euro kan man väl lika gärna göra medan man är på flykt, det tar inte många timmar.
Men om Sverige beslutar sig att stänga utflöden av pengarna i en krissituation? Då får Du inte med Dig en krona. Eller om kronan väsentligt faller i värde vid en sådan situation.
Sluta tänk så ego. Om en sådan situation uppstår är alla mellan 16-70 år skyldiga att ställa upp i totala försvaret av Sverige. Du får inte fly landet ens.
Känns som att diskussionen lätt glider till att handla om att du inte behöver göra det. Säg till om du vill nischa ner frågan istället så kanske du får bättre svar.
Hur som helst, jag har tänkt tanken men tänkt emot det. Om du skulle behöva fly från Sverige av någon anledning så är det många hundra tusen eller miljoner som kommer göra detsamma - antagligen finnar och norrmän också, kanske. Det kommer sättas upp system för att hantera ”oss”, precis som det finns för ukrainska flyktingar idag till exempel. Det kommer vara mycket enklare att ”hänga med” resterande flyktingar än att försöka hitta en egen lösning. Att göra situationen avsevärt annorlunda skulle nog kräva väldigt mycket pengar och en i förväg uttänkt plan med goda kontakter hur du ska göra (och har du detta kanske du inte behöver pengar just då utan kan lösa det senare… nåväl). Jag har några tusen i kontanter, kanske att man skulle ta ut några hundra euro att ha i en väska men tror inte detta hjälper särskilt mycket heller. Vad ska du köpa som du inte redan får?
Sen vill jag slå ett slag för att förbereda dig för kriser i syfte att minska din belastning på samhället istället att fly ifrån det. Vem vill du vara i en kris egentligen?
Fixa lite vatten, mat och värme utan ström för ditt hushåll och gå en HLR-kurs. Sen titta på fler komedier.
Känns som att 100g fysiskt guld är av mer nytta i en sån situation.
Stora pengar placerar man i så fall i värdepapper (typ en global indexfond) där värdet i EUR eller USD inte påverkas av hur SEK rör sig.
För det generella problemet du beskriver skulle jag nog skaffa kontanter i EUR och USD samt guld.
Inga mängder dock, bara så att man kan ta sig fram ett tag.
Något som funkar utan tillgång till el och nätverksuppkoppling.
Det känns inte så meningsfullt att ha pengar digitalt på en bank utomlands om jag ändå inte kommer åt det härifrån.
Håller med om guld, en guldklimp av storlek iphone mini är värt ca 100 000 USD /1mille i dagens köpstyrka/penningvärde. 5 gulmynt ger dig 150 000 sek. Går lätt att gömma i dojjan medans du springer över gränsen mot norge(som kommer vara relativt obevakad i de flesta scenarier.
Bör inflrskaffas INNAN shit hits the fan…
Guld, cash (EUR/USD) eller bitcoin.
Ursäkta men ni som ska släpa runt på en chokladkaka i guld - hur ska ni likvidera denna? Och vad ska ni köpa med det?
Det är säkert tämligen enkelt när en kris är ”över” - men då kommer man ju åt sina vanliga pengar och fondpapper igen så vad ska man då med guld till?
Har en del kontakt med vår programmerare i Ukraina, är det något som fungerar så är det digitala tjänster, internet och mobilnätet. Det har inte varit några problem, de har inte heller haft några större problem med saker som saknats om man inte varit i ett direkt frontonårde, men därifrån evakueras man ändå från.
Jag tänker att hamnar Sverige i krig så är hela västvärlden och troligtvis mer därtill i krig. Vart ska du fly?
De svåra frågorna med sådana här frågor tycker jag är var man skulle öppna detta konto (som är säkrare än SE i en sådan krissituation) och att en summa som skulle göra någon större skillnad är mer än jag vill avvara.
Folk i gemen underskattar hur resilient och redundant det går att bygga digitala system, om bara viljan finns att lägga tid och pengar på det. Revolutionen kommer kanske inte tv-sändas, men nog fan kommer den streamas på ett eller annat sätt.
Jag har fört över en summa till makens utländska konto just pga detta.
Nomad Capitalist har diverse guider och listor som handlar om att öppna utländska bankkonton (samt säljer en tjänst som hjälper dig). Jag har ingen koll på dem, har bara sett ett par av deras videor.
Nej, men jag har en del guld och silver.
Dels för skojs skull, men även vid någon typ av samhällskris
Ok, men skippa kriget (eftersom alla krig ser ut precis som i Ukraina) och säg att vi får en kommunistisk/fascistisk revolution och maktövertagande. Skulle det inte vara nice att ha pengar/värdepapper utomlands som inte kan konfiskeras omedelbart?
Upplever spontant inte att hanterandet av våra Ukrainska flyktingar var värt en guldstjärna dag ett precis, de fick väl typ 70 kr om dagen och ingen tillgång till SFI. Skadar ju inte precis att ha extra resurser.
Men de kunde ju också komma åt sina ukrainska bankkonton
Hade de kunnat göra det om Ryssland hade lyckats med sin tredagarsplan dock och Kyiv hade varit ockuperat? Det svenska försvaret har väl i mycket varit baserat på att vi har en intensiv vecka där vi spenderar allt dyrt materiel och sen kör vi gerillakrig där vi förmodligen inte har kontroll över vital digital infrastruktur. Annat nu kanske, dock.