Flyr vid krig gör bara kvinnor och barn.
Vad är det som får dig att uttrycka att detta är ego. Skulle det bli krig är det klokt att flytta sin familj. Huruvida det är klokt att försvara Sverige mot bakgrund av skjutningar och utvecklingen här går definitivt att diskutera.
Jag är övertygad om att det svenska försvaret är bättre än Ukrainas, dessutom är vi med i NATO. kommer kanske inte längre i det här - jag är inte orolig utan tycker isåfall det finns annat att oroa sig över
Barnen kanske. Men inte kvinnorna om de är 16-70 år. Det får de nämligen inte. Varken kvinnor (eller män) med barn är undantagna.
Den ursprungliga frågan är om någon satt upp en utländsk bank-struktur. Det var inte en fråga om huruvida man fick lämna landet under högsta beredskap.
Det finns dessutom fler anledningar än krig som skulle kunna få folk att vilja fly landet. Och det finns fler saker som kan göra att pengarna inom landet antingen försvinner eller åtminstone inte blir tillgängliga. Allt ifrån konfiskering till IT-haverier till sanktioner.
Och därmed finns det heller inte någon uppenbar nödvändighet att veta vart du ska fly i förväg. Precis som ett franskt kontokort fungerar i sverige, så fungerar ett tyskt kontokort i storbritanien. Så genom att helt enkelt ha ett reservkonto med kort i något annat land så diversifierar du dig mot en helt del ovan nämnda saker. Även om det inte är till det land kontot är i som du tänker fly till.
Ja, jag har en icke-skandinavisk bank med konto och kort och i flera stora valutor.
Carl-Erik, strukturen skulle ju vara till främst för att kunna finansiera barnens flykt. För 15 år sedan hade jag inte tvekat att riskera livet för att försvara Sverige. Med samhällsutvecklingen nu, är jag inte lika säker. Men du verkar ha en tuff attityd, frågan är om det är något tryck i dig egentligen.
Tack Jan och tack för Ert program. Man kan dock notera en sak här; inte ett vettigt svar på frågan.
Blev fort väldigt patriotiskt här.
Hoppas du hittar svar på din fråga, även fast det är osannolikt att det kommer att behövas i den mån du beskriver.
PayPal är väl ett enkelt alternativ åtminstone? Om det bara är cash som avses.
Så du är en sån som ändå väljer att leva i Sverige så länge det är okej (smågnäller lite på forum etc) men om det blir krig så skulle du inte tveka att fly och inte uppfylla din del av samhällskontraktet? Totalförsvarsplikt.
Om det är så illa så är det bara packa ihop redan idag, vänta inte på kriget ![]()
Sorgligt att läsa helt ärligt.
Sverige är redan lyckligt lottad att hen väljer att bo här och betalar en av världens högsta skatter för att bidra till vårt välfärdssystem och försvar. Tycker hen har gjort tillräckligt för landet hen råkat födas i eller just nu bor i.
Ja och ytterligare ett medborgarskap för att inte kunna bli stoppad vid gränsen likt alla män blivit i Ukraina.
Bank är enkelt. Alla kan skaffa Lunar (dansk) liksom Revolut (UK+Litauen). Sen finns det ju mängder fler.
Märkligt hur dessa trådar alltid tillåts gå off topic med inte så lite pekpinnar.
Enklast är nog N26 för euro konto i Tyskland då det går att öppna digitalt.
Opening accounts as a non-resident in X. Finns mycket information på nätet, inklusive YouTube.
![]()
Även swissquote är hyfsat enkelt. Har för mig det krävdes något dokument signerat av notarius publicus när en kompis skaffade konto där, men inte mer än så och är en vanlig bank i Schweiz.
För att svara på frågan: Nej, har ingen sådan planering.
Men jag kan tänka mig ett flertal scenarion där de flesta inte tillför något i krishanteringen och det skulle vara trevligare utomlands.
Skadar inte att fila på en plan att ha i beredskap. Flyg till det billiga landet Singapore och bo där i några månader eller lita på välfungerande evakuering och flyktingmottagande. Har man en egen plan minskar belastningen på detta.
Det som i varje fall sägs hända lite då och då är att banken låser kontot pga någon påstått märklig transaktion. Avsevärt enklare att ha ett konto de inte kan låsa och ett kort kopplat till detta.
N26 och Swissquote som konkreta förslag så här långt. Om man kanske inte bara har pengar utan även fonder/aktier genom den utländska banken. Inriktning på aktier som är lite mer robusta vid olika kriser.
Du ser till att ha guld som du plockar med dig när du flyr landet.
Varför skulle det inte gå att sälja guldet i det land man flytt till?
Tack för tipsen! Kollade lite snabbt och Revolut har ju säte i Litauen, men Lunar verkar ha det i flera länder inkl Sverige om jag förstår det rätt? Kan ha missförstått! Men eftersom de också finns i Sverige, hur vet man att pengarna inte blir likvärdiga att placera på en svensk bank…?
Berätta gärna mer om hur det funkar med dubbla medborgarskap i såna situationer! Maken håller på att ansöka om ett till medborgarskap men processen tar bokstavligt talat flera år, sen gissar jag att vår lilla bebis kommer kunna få dubbla medborgarskap smidigare.
Jag har alltid tyckt att dubbla medborgarskap verkar vara en belastning, men i en krigssituation tycks det ju vara en tillgång snarare?
Sen bör man väl ha i åtanke att det finns strömningar i nuvarande regeringsunderlag som kanske, om de får egen majoritet, inte skulle vara jättepositiva till dubbla medborgarskap…
Rent krasst handlar det nog också om vilka medborgarskap det rör sig om. Såg nån jämförelse mellan hur lätt/svårt det var med olika pass att beviljas tillträde och/eller visum i olika länder. Har för mig att Schweiz öppnade flest dörrar, men kan ha fel. På vilket sätt tänker du annars att det är en belastning…?
Har du provat att ha ett amerikanskt medborgarskap och investera i fonder som boende i sverige?