Säkra upp tillgångar vid krig/kris

Anta att du befinner dig i ukraina och banken slutar att fungerar. Du kan inte ta ut pengar eller logga in på din tradionella storbank. Vad kunde du ha gjort för att inte hamna i den situationen?

Jag vet att folk som har varit med om krig eller har fått fly alternativt varit med om att deras valuta kraschat gärna har fysiskt guld i tex bankfack eller gömt hemma.

Men nu är det 2022 hur hade du gjort för att behålla dina tillgångar eller iallafall en kriskassa som går att använda i vilket land du än väljer att resa till.

Jag förstår att krypto kan vara ett alternativ men vad händer om det blir kaos och hur kan du ta ut det på ett smidigt sätt.

vad skulle du köpa/investerat i?

Guld- och silver-mynt är nog det enda som funkar i det caset.

Jag är dock skeptisk till att sådant funkar om det blir fullständig postapokalyps, men om du flyr till ett land där det fortfarande är civilisation lär det funka (om inte tullen blir arg på att du fraktar för stort belopp över gräns).

Sedlar i euro eller dollar kan ju vara ett fungerande alternativ. Bör inte tappa lika mycket i värde som lokal valuta, kan transporteras och går att växla i det land du flyr till.

4 gillningar

Blir det en riktig katastrof, som t ex ett krig så kommer krypto vara helt värdelöst. Det enda som kommer gälla är fysiska saker, så guld kommer att fungera.

1 gillning

Innan krisen, för över pengar till utländskt bankkonto dit du kan koppla betalkort.

1 gillning

Några rekommendationer på bra utländska banker man kan använda? :slight_smile:

Försökte söka lite i forumet och wise.com och revolut.com dök upp.

Sen har jag en tanke att t ex Sevenday, som i botten är en dansk bank, borde skydda lite mot kraschad bank i Sverige. Däremot är har man ju fortfarande SEK på kontot, så inget valutaskydd.

1 gillning

Swissquote

Varför tror du att Danmark skulle klara sig bättre än Sverige? Ligger Swift och andra betalningssystem nere, lär du inte få ut några pengar ändå.

Jag behåller mina pengar i Sverige. Kunde England klara sig under andra världskriget, så kan även vi klara en kris.

Vad är Swissquote?

Guld och slivermynt för handel. Sen hade iaf jag påförhand sätt till att ha tillgångar för att klara av samhällsavbrott i 6 månader. Dessa 6 månader hade jag använt till att bygga alianser med andra i mitt närområde för att bygga upp och försvar nödvändig produktion.

Mvh
Fredrik

Spelar ingen roll vilket år det är. Det är fortfarande fysiskt guld som gäller.