Marknadsvärdet är en sak. Inte lika intresserad av det (men spinn gärna lite där med om ni vill). Utan mer av tillgången till medlena. Kan det bli så att fonderna ”går upp i rök”?
Nu minns jag inte källan, men privatpersoner får generellt behålla mer än man tror när man torskat i krig. Dock skulle jag vara mindre säker på detta om våra hot (främst Ryssland) ockuperade oss.
Alltid bäst att hålla en del av sin förmögenhet i fysiskt guld.
Jag förstår hur du tänker, men om man på riktigt är orolig för en invasion så vore det nog ännu bättre att satsa på utländska tillgångar. En depå i Kanada och en i lagom annat land kanske.
Sen krut och konserver för det som blir över, om man är ordentligt apokalyptisk.
Problemet är bara att alla eller i princip alla (vilket därmed kan förvandlas till alla) länder där man skulle känna sig bekväm med att hålla tillgångar hos ett institut rapporterar till svenska Skatteverket.
Även i Sverige sker det försämringar på området (finns en separat tråd om det), och landet du planerar att fly till kan snabbt förvandlas till något annat pga samma geopolitiska händelse - Georgien är ett bra exempel på detta under Ukraina-kriget.
Många i Ukraina har ju blivit av med precis allt, så det är väl värsta fallet, förutom att man kan dö…
Vad som skulle kunna hända i Sverige blir ren spekulation men det är lätt att föreställa sig att all handel på börsen upphör i och med att infrastruktur som elförsörjning och internet upphör att fungera. Banker får svårt att bedriva verksamhet. Om det finns något värde kvar när allt kommer igång igen är omöjligt att säga. Staten/försvaret kan även konfiskera fordon, bostäder etc.
Jag kan inte se något hända med dina finansiella tillgångar i landet om vi skulle bli anfallna av den ryska björnen. Finansiella systemet rullar på så länge det inte är vi som börjar ett aggressivt anfallskrig mot säg Danmark med mål att utrota danska identiteten. Då skulle kanske andra länder blockera oss från att använda erkända standarder och nätverk för att bolla runt finansiella tillgångar via. Skulle inte oroa mig över den aspekten vid händelse av krig.
Om man får behålla det vid krig. . Det finns inga säkra tillgångar vid krig och andra oroligheter .
Själv gick jag igenom exakt samma sak som i Ukraina när jag var 14 år. 15 år gammal kom vi till Sverige med kläder och ryggsäck . Allting var förlårad men man levde i alla fall . Det brukar ordna sig på något sätt om man överlever
En besläktad fråga är vad händer med huslån om säkerheten dvs ditt hus blir en bombkrater.
Att ha ett Blancolån kvar där ränta ökar säg till den dubbla eller lånet sägs upp helt på flera miljoner verkar riktigt tråkigt. Någon blir sittande med Svarte Petter. Låntagaren eller de som sparar i banken eller ? . Vad säger Force majeure klausulerna?.
Tekniskt sett så säkerheten inte huset utan marken (fastigheten). Så i praktiken är det fastighetstillbehöret huset som är borta. Alltså kraftigt sänkt fastighetsvärde. Gissningsvis så länge banksystemet funkar och du pröjsar räntan lär inte mycket hända. Men sen vette fåglarna om varken banken eller ens staten finns kvar…
Kan man få med sig kläder och en ryggsäck kan man få med sig motsvarande en cylinder på 2,1 x 6,4 cm (ungefär 200k i guld i 20 franc-mynt).
Väldigt sällan är det oroligt precis överallt samtidigt, utan det är ju om man stannar ”för länge” (tänk Mariupol) som till slut blir omringat som det blir knepigt med filtreringsläger osv. Men då får man i värsta fall återkomma senare, även om det är år senare.
Sedan förespråkar jag inte att man flyr hela landet om det blir krig, utan det är ju mer om man blir förföljd som enskild individ. Blir hela landet ockuperat är det sällan man behöver dra hals över huvud.
Absolut, men överlever hellre kriget/apokalypsen med ett kilo guld än utan ett kilo guld. Finns ju alltid ett efterspel.
Själva tillgångarna skulle rimligen finnas kvar. Sedan skulle förstås urholkning av humankapitalet och (olika grad av) fysisk förstörelse kunna leda till att vissa tillgångar får sänkt realt värde. Sedan kan ju olika handelshinder som reses efter kriget leda till att möjligheterna för vissa företag begränsas.
Jag skulle tro att risken är överhängande för att börsen stängs i händelse av krig eller krigsliknande tillstånd. Möjligheterna att ”fynda” skulle alltså vara begränsade. På motsvarande sätt skulle det sannolikt införas valutarestriktioner som skulle göra det svårt att öppna depå utomlands och ”fynda” aktier där. Det skulle säkert gå att kringgå dem men för den med hela sin ekonomi baserad i Sverige skulle det sannolikt vara svårt. Att enbart ha ett depåkonto utomlands skulle inte vara någon lösning om du samtidigt ändå skulle ha inräkningen i Sverige och vara beroende av att föra över pengar till den utländska depån. Att smuggla ut kontanter i en eller annan form skulle sannolikt vara det mest närliggande alternativet.
Det är inte olagligt att ha tillgångar utomlands, så ser inte problemet med detta? Självklart tar man upp det i sin svenska deklaration varje år och skattar om det behövs.
Det svåra kan dock vara att öppna konto eller depå utomlands om man inte har kopplingar eller starka skäl. Det blir allt svårare och många institut i Sverige och utomlands säger upp konton för utlandsboende, särskilt om de ej används, av ökade KYC krav från myndigheterna.
Vi gör oss inte av med våra konton i Storbritannien; inte främst pga krigsrisk dock, utan ifall vi eller barnen vill flytta tillbaka.
Kanske funkar Revolut, Wise eller dylikt där man också kan ha konton lättare - har inte satt mig in i villkoren, eller var tillgångarna de facto ’bor’.
Handlar inte om att skatta, utan om att varenda myndighet (och privatperson som känner för det) inte behöver få veta vilka tillgångar man har. En av anledningarna till varför jag älskar svenska KF.
I krig år det nog bara en sak man ska fokusera på - att överleva. Är man inte krigsplacerad så är det nog bäst att lämna landet.
För att göra det så kan det underlätta att ha cash, USD, EUR, guld, silver och ädelstenar. Dels om man kan få det med sig för att starta om i ett nytt land men mest för att det kan underlätta att ta sig dit man behöver, muta sig förbi kontroller, köpa mat och biljetter tills man tagit sig igenom. I krig så gäller inte direkt normala regler.
Efter kriget kan man försöka åka tillbaka och se om ens tillgångar finns kvar, men man ska nog inte ha alltför höga förhoppningar.
Kläder är som du har på dig ett par byxor,skor jackan inget mer. Pengar och guld brukar någon tömma och ta i från dig. . Men med mycket tur kan det bli så att du lyckas fly med allt med dig. Finns inga regler i kriget och allt handlar hur det ser ut just då för stunden. Brukar inte spekulera vad är det bäst och hoppas undvika mer krig. Jag tänker positivt i stället och investerar allt i aktie indexfonder långsiktigt. Kortsiktigt sparkonto
Jag hade lite pengar investerade i iShares MSCI Russia ETF (ERUS) som investerade i ryska företag och den gick hyffsat ända fram till Ukraina kriget då den dalade i värde för att sedan försvinna helt och jag antar att pengarna gick upp i rök för den finns inte mer. Säkrare att köpa fysiskt guld och gjuta in i pannrumsgolvet.
Det här med krigsplacering har jag funderat på eftersom samtalet dök upp på jobbet. Vad händer med någon i FIRE (förutsatt att vederbörande inte har specialutbildning i t ex vård el dyl)? Likställs man med gemene man/arbetslös etc i egenskap av medborgare, eller riskerar man att snabbare få krigsgöra eftersom man inte har en vardagsssyssla som anses samhällsviktig.
En god vän till mig har redan sin plan redo för att få med sig mer av värde i en ultimat krissituation även om det kan bli lite obekvämt. Han påstår att 1 oz Maple Leaf guldmynt har samma diameter som vanliga ficklampsbatterier, resten kan du säkert räkna ut.