Har märkt att många blir besvikna när priset på guld inte rör sig i förväntad riktning men jag har samtidigt också märkt att intresset för guld som investering ökar då börsen svajar.
Jag har investerat i guld på olika sätt i många år och delar gärna med mig av min erfarenhet om möjligt. Har sett att Jan ibland skrivit att han inte ser någon anledning till att ha guld i portföljen men ibland också listat upp möjliga ETF:er för de som är intresserade. Väl balanserat.
Fysiskt guld
För min del investerar jag numera aldrig i guld ETF:er utan endast direkt i fysiskt guld att behålla på lång sikt eller tills det behövs, plus några gruvaktier som extra krydda. Guld är, till skillnad från silver, en monetär metall och ska ses som en sådan. Fysiskt guld kommer förmodligen inte att göra dig rik utan är mer en garanti att inte hamna på fattighuset. För drygt 20 år sedan köpte jag ett 23 karats guldhalsband och efteråt satte jag mig på en restaurang och räknade nördigt ut att jag skulle kunna köpa 100 luncher på nämnda restaurang om jag direkt sålde tillbaka halsbandet. Ett snabbt överslag nu säger mig att samma halsband fortfarande är värt ungefär 100 normala luncher. Det är så guld fungerar i första hand, köpkraften är bevisat konstant över tid.
Varför ska man investera i fysiskt guld om man inte blir rik?
- Man behåller sin köpkraft över tid, en nollsummeringsinvestering med låg risk.
- Försäkring mot exempelvis monetär kollaps, storkrig eller politisk härdsmälta.
Hur mycket är lämpligt att investera i fysiskt guld.
Man behöver inte investera alls om man tycker att det känns onödigt. Vill man däremot låta guldet verka enligt punkt 1 ovan så är nog 10-20% lämpligt beroende på ålder och förmåga att acceptera nollränta men om man endast är intresserad av guld som en försäkring enligt punkt 2 räcker det enligt min mening med 5% för de som inte är inbitna ”goldbugs” eller domedagsprofeter.
Pappersguld
Guldkontrakt (Futures) benämns ofta ”pappersguld” för det är precis vad det är, en överenskommelse registrerad hos COMEX (futures and options market for trading metals) om rätten att köpa eller sälja guld till ett förutbestämt pris i när framtid. Det finns en möjlighet att begära fysisk leverans av guldet men det görs sällan, värt att notera är dock att om plötsligen många skulle välja att ta fysisk leverans på sina kontrakt skulle COMEX kollapsa genom att deras guldlager snabbt skulle ta slut och kontraktsinnehavarna ersätts då istället i kontanter till ett pris som COMEX enväldigt bestämmer. Det är tyvärr priset på futureskontrakten som bestämmer spotpriset på guld och det är en av anledningarna till att man betalar 2-5% mer då man köper fysiskt guld under normala förhållanden. I en allvarlig krissituation skjuter dock prisskillnaden i höjden mellan papersguld och fysiskt guld.
Guld ETF:er
Har man en Avanza portfölj och önskar att investera i guld bör det göras utanför Avanza av den enkla anledningen att de saknar möjligheten att investera i en ”allocated” form av guld, det vill säga de erbjuder inte möjligheten att äga identifierat fysiskt guld registrerat i eget namn. Investering i guld ETF:er och ETC:er innebär ett väsentligt risktagande jämfört med ett direkt ägande av fysiskt guld. Många ETF:er lockar med att du investerar i ”allocated” form men sanningen är att det fysiska guld de säger sig ha i så fall möjligen är registrerat som ”allocated” i ett valv men i deras namn, inte ditt. Det är också fullt möjligt att delar av guldet endast ligger lagrat som en fordran hos COMEX som har full rätt att ersätta fondens framtida anspråk på fysiskt guld med kontanter, ungefär som att man slår en straffspark och någon plötsligen flyttar målet. Lagringsansvarig för en ETF kan också vara någon av de största bankerna, exempelvis HSBC, som i sin tur kan välja att lagra guldet hos COMEX. Delar av det guld du tror dig äga ihop med andra investerare i samma ETF kan också periodvis vara uthyrt till hedgefonder, banker, finansiella instutitioner och kanske även COMEX. Om COMEX skulle kollapsa är det högst troligt att många ETF:er och ETC:er dras med i fallet. Är man riskvillig och vill uppleva lite guldspänning men inte är intresserad av fysiskt guld kan man istället välja att investera någon eller några procent av portföljen i gruvaktier eller en gruv-ETF typ GDX eller möjligtvis guldroyalties typ RGLD.
Allocated guld
”Allocated” betyder att du är personligen registrerad som ägare till en specifik och identifierad fysisk guldenhet (tacka eller mynt) som förvaras i ett professionellt valv. Alternativet är naturligtvis att du gjuter in det hemma i pannrumsgolvet, vilket är ungefär samma sak men det är då oförsäkrat. Att förvara sitt fysiska guld i ett personligt bankfack är inte att rekommendera eftersom i en monetär kris är risken stor att bankerna tvingas hålla stängt och vad som sedan händer med guldet beror främst på krisens storlek och allvar samt politiska beslut.
”Allocated ” guld ska förvaras i ett professionellt valv med följande krav på valvsansvarig:
- Guldet ska vara försäkrat.
- En äkthetsprocedur ska genomföras.
- Serienumret ska dokumenteras i ägarens namn (ej guldmynt som saknar serienummer).
- Foto på guldenheten med synligt serienummer (om det finns) ska delges ägaren.
- Resultaten från periodvisa valvinventeringar av en auktoriserad auditer ska finnas.
- Ägaren ska kunna begära att få ut sitt fysiska guld när helst hen vill.
Allocated gold: Foto från ett valv som förvarar en personligt registrerad tacka.