Jag blir inte riktigt klok på courtage och avgifter när det kommer till köp av fonder och guld.
Fonder:
Har jag förstått det rätt att man inte betalar courtage alls för fonder utan att man då betalar en årlig avgift istället? Med andra ord behöver jag inte bry mig om courtageklass om jag bara handlar fonder?
Guld:
Hur funkar courtage för guld? Har hört att man bör köpa guld i större belopp och inte månadsspara i det. Stämmer det? Isf varför är det så, och hur stor summa bör man köpa för att det ska vara lönsamt? Jag har valt Xetra Gold om det har någon betydelse.
För vanliga fonder, som tar en/några dagar att köpa och sälja, t ex Fondlistan | Avanza, betalar man inte courtage. Och värdeutvecklingen som anges är inkl avgift, du behöver alltså inte räkna bort den själv. Så funkar det på Avanza och jag tror att det funkar likadant hos konkurrenterna.
Och Avanza tillåter inte heller inträdes- och utträdesavgifter i dessa, trots att det anges sådana i vissa fonders faktablad. Vet inte hur det är hos konkurrenterna.
Direkt börshandlade produkter, d v s värdepapper som köps/säljs i samma sekund en säljare/köpare accepterar din order, t ex Xetra som du nämnde, eller ETF (börshandlade fonder) och aktier, kostar courtage vid köp och sälj. I dina användarinställningar kan du välja den courtageklass som passar bäst med det värde per order du tänker handla med.
Obs att vissa värdepapper har en s k spread, en ytterligare kostnad som kan uppstå vid handel med t ex ETF när vissa börser inte är öppna - läs på om detta! Allt du behöver veta om ETF:er | Placera
Avanza har bra och hyfsat snabb support på facebook messenger.
Jag kommer inte att svara exakt på din fråga men du kan nå investering i ETF:er som t.ex. Xetra gold genom att investera i fonden AuAg Precious Green. Fonden har mellan 30 och 40 procent i ädelmetaller. Övriga delen i fonden är aktier. Den största delen av ädelmetallerna är guld via ETF:er. Beroende på hur stor andel guld och ädelmetaller du vill ha i din portfölj, skulle du kunna ha en bestämd procentsats för AuAg Precious Green i portföljen. Fördel med att ha AuAg Precious Green i portföljen: du når guld (och en del andra ädelmetaller) utan att behöva tänka på courtage och spread. Nackdelar: fonden är dyr (1,46% i avgift på Avanza) och aktierna är fokuserade på en bransch - grön teknik - vilket ger något lägre grad av diversifiering gällande aktierna i fonden.