Att köpa guld via börshandlad fond

Hej allihopa!

Jag har precis suttit och funderat över att lägga till guld till en av mina portföljer.
De två jag främst har kollat på är

1. WisdomTree Physical Swiss Gold ETC
  2. Xetra-Gold ETC

Den plattform jag har tänkt använda mig av är Avanza, då jag inte innehar ett Nordnet konto. Dock så har jag hört att handla med detta via nordnet merför lägre avgifter. Är det någon som har koll på hur mycket det skiljer?

Det jag framförallt blev fundersam över är kalkylatorn man får upp på sidan av skärmen där det anges att den förstnämnda tar ut en avgift på 0.15% årligen, med ett räkneexempel på 100 000kr så blir detta 150kr år 1. På en 10årsperiod med 3% i avkastning = 1944kr i avgift, exkl valutaväxling.

När man kontrollerar med samma redskap på Xetra-gold så får jag det till en engångsavgift på 6% av beloppet, dvs med ett räkneexempel på 100 000kr i detta fallet så tas en avgift på 6000kr ut. På en 10årsperiod med 3% i avkastning = 6000kr i avgift, exkl valutaväxling.

Det jag egentligen vill kontrollera är så min uppfattning stämmer. Samt att jag inte har missat någon dold avgift eller dylikt. Eller ifall någon av er som har haft guld tidigare har något tips på en bättre fond, eller bara tips i allmänhet när det gäller handel med guld så mottages det gärna!

Jag försökte kolla häromdan på Avanza. Jag kunde inte begripa hur deras exempelräknare på kostnaden beräknar? Inget verkade rätt i förhållande till den avgift jag för övrigt kunde läsa mig till.

Är det nån som vet exakt vilka avgifter Xetra-Gold respektive WisdomTree Physical gold faktiskt har?

En gång för alla: Wisdomtree Physical Swiss Gold (GZUR )vs. Xetra Gold (4GLD) - hur är avgifterna?

Instämmer helt och hållet med dig, och med tanke på att det råder sån otydlighet anser jag vara konstigt. Jämför man dessutom svaren här på bloggen i diverse trådar så får man helt andra svar som inte korrelerar med min uppfattning av avgiften.

Har faktiskt läst den tråden tidigare, förstod mig dock inte på läget bättre.
Du får jättegärna förklara så jag som är fullständig nybörjare på detta med guld förstår.

Har dessutom läst ett par andra trådar med liknande frågeställning, jag fick dock ingen klar bild av vad det var som faktiskt gällde. Detta är kanske något man bör sätta sig in i ordentligt och faktiskt lägga lite tid på för det verkar ju vara stor skillnad mellan de två.