Hej allihopa!
Jag har precis suttit och funderat över att lägga till guld till en av mina portföljer.
De två jag främst har kollat på är
- WisdomTree Physical Swiss Gold ETC
- Xetra-Gold ETC
Den plattform jag har tänkt använda mig av är Avanza, då jag inte innehar ett Nordnet konto. Dock så har jag hört att handla med detta via nordnet merför lägre avgifter. Är det någon som har koll på hur mycket det skiljer?
Det jag framförallt blev fundersam över är kalkylatorn man får upp på sidan av skärmen där det anges att den förstnämnda tar ut en avgift på 0.15% årligen, med ett räkneexempel på 100 000kr så blir detta 150kr år 1. På en 10årsperiod med 3% i avkastning = 1944kr i avgift, exkl valutaväxling.
När man kontrollerar med samma redskap på Xetra-gold så får jag det till en engångsavgift på 6% av beloppet, dvs med ett räkneexempel på 100 000kr i detta fallet så tas en avgift på 6000kr ut. På en 10årsperiod med 3% i avkastning = 6000kr i avgift, exkl valutaväxling.
Det jag egentligen vill kontrollera är så min uppfattning stämmer. Samt att jag inte har missat någon dold avgift eller dylikt. Eller ifall någon av er som har haft guld tidigare har något tips på en bättre fond, eller bara tips i allmänhet när det gäller handel med guld så mottages det gärna!