WisdomTree Physical Swiss Gold ETC

några frågor jag har gällande denna fond, vore tacksam för svar från er kunniga:

Är fonden i rubriken en bra guldfond?

har den något fysiskt innehav som backar upp värdet?

finns det någon bättre guldfond med avanza?

varför ser jag inte någon utvecklingsgraf på avanza, hur ser jag hur fonden utvecklas? Dvs går upp eller ner etc.

1 gillning

Är fonden i rubriken en bra guldfond?

Ja.

Har den något fysiskt innehav som backar upp värdet?

Ja.

Finns det någon bättre guldfond med avanza?

I Rika Tillsammans Ombalansering 2020 skrev Jan Bolmeson att “i Sverige finns det totalt 3 riktigt bra guldfonder tillgängliga att köpa”, och nämner:

• Xetra Gold med kortnamnet 4GLD
  • WisdomTree Physical Gold med kortnamnet VZLD
  • WisdomTree Physical Swiss Gold med kortnamnet GZUR
Alla tre finns numera att köpa på Avanza. Det är en smaksak vilken man väljer. Det skiljer sig i avgifter och var guldet lagras.

Varför ser jag inte någon utvecklingsgraf på avanza, hur ser jag hur fonden utvecklas?

Jag kan se grafen. Men den börjar i april i år eftersom Avanza har varit så sega med att erbjuda guldfonder. Det krävs tydligen en pandemi med påföljande börsras och att guldet strävar mot himlen för att de ska agera.

1 gillning

Tack för svaren, får kika med avanza då.

Har kollat upp alla 3

Xetra Gold 0,0 i avgift
Wisdomtree physical gold 0,39
Wisdomtree physical Swish gold 0,15

Så jag kör Xetra gold av den anledningen.

Läser i prospektet till ‘Wisdomtree physical swiss gold’ att det är en “redemption fee” på £500. Gäller detta endast om man vill få guldet levererat, eller är det något jag inte har förstått här?

Varför tycker du att det är bättre att hålla sig utanför banksystemet?

Är väl alltid en viss motpartsrisk så länge man äger guldet på pappret, så att säga. Ser inga större skillnader på denna mot t. ex 4GLD eller GZUR. Jag är dock inte väldigt bevandrad på området och blir såklart nyfiken. Är det någon större skillnad? Hur är den bättre?

I samtliga fall är det någon annan som har eller inte har det guld de påstår sig ha i ett valv.

1 gillning