Har det här i forumet gjorts någon överskådlig jämförelse mellan olika guldcertifikat? Jag är främst intresserad av de som tillhandahålls av Avanza eftersom jag har mitt ISK där. Jag har sett att ett fåtal olika guldcertifikat diskuterats exempelvis i tråden Sanningen om guld som investering, samt även att det snackats där om att göra någon överskådlig jämförelse. Några av funderingarna jag har:
Vilka kriterier är viktigast då man väljer guldcertifikat?
Vilka är för-/nackdelarna med olika certifikat?
Är det några som är bättre/sämre än andra?
Jag har inte kunnat hitta några poster med detta innehåll på RT, varken genom att söka med Google eller genom att använda RTs egen sökfunktion. Jag orkade inte heller lusläsa hela tråden ovan, utan gick bara igenom de första drygt 200 posterna av de totalt drygt 900 i tråden.
Då jag har sökt efter guldcertifikat på Avanza, endast riktning lång och med hävstång 1 (dvs. utan hävstång), har jag hittat nedanstående. Den nedre listan får jag fram genom att välja “Guld” som underliggande. För att få fram den övre listan är jag dock tvungen att använda den fria sökfunktionen med teckensträngen “gold”.
Jag undrar f.ö. vad som är de principiella skillnaderna mellan certifikaten i dessa två listor.
Jag har gjort lite research och kokat ned antalet för mig intressanta certifikat/ETC:er till 7 st. Jag kan inte svära på att alla uppgifter är korrekta och det finns säkert folk med andra åsikter, men så här är iaf. hur jag tänkt och vad jag kommit fram till:
Jag började med att stryka alla 13 i den nedre listan (ovan). Anledningen är att, som jag förstått det, de till skillnad från ETC:er är s.k. trackercertifikat och i de allra flesta fall endast har syntetisk replikering av ett index istället för fysisk uppbackning.
Nästa steg var att stryka alla ETC:er som var valutasäkrade, då jag inte ser någon anledning till att ha det.
Efter ovanstående återstod 11 ETC:er, som jag presenterar i listan nedan.
De 7 som har grönmarkerade namn är de som jag själv kan tänka mig att använda. Övriga 4 går bort, bl.a. pga, i mitt tycke, för höga avgifter. Jag tänker själv att jag vill sprida ut mitt innehav på flera olika emittenter för att minska emittentrisken, så jag kommer troligen att använda sex av dessa. Ev. väljer jag den WisdomTree-variant med något högre avgift (GZUR) för att diversifiera över olika förvaringsplatser/länder.
F.n. är mitt innehav utspritt på 4 av ETC:erna (GLDA, PPFB, 4GLDd, samt XGDU). Sen har jag även ett innehav i trackercertifikatet GULD AVA A, som jag kommer att flytta över till en ETC i sinom tid.
Hör gärna av er om ni har synpunkter eller upptäcker några felaktigheter. Det är alltid intressant med konstruktiv kritik.
Du måste läsa prospectus för var och en för att förstå hur de är organiserade och opererar. Det rör sig om ungefär 150 sidor juristbabbel.
Där kan man läsa allt som inte står med på deras fact sheet och man kan ganska enkelt förstå riskerna med dessa investeringar, speciellt för småsparare. För min del gäller endast fysiskt guld, inget annat.
Problemet med Guld ETC/ETF är att vi inte vet exakt vad vi köper utan att först noga läsa prospectus. De prospectus som jag läst ger mig inte vad jag förväntat mig i form av risk, ansvar, organisation, försäkring, allokering, guldexponering, pantsättning, möjlighet att erhålla fysisk vara etc.
Vad vi äger som investerare är normalt skuldbrev och det fysiska guldet är inte allokerat till oss som investerare utan till någon annan enhet inom organisationen. Man kan ha rätt att göra anspråk på fysiskt guld men många andra kan ha företräde. Dessutom kan delar av organisationen gå i konkurs. Prospectus och regler kan ändras utan vår vetskap när som helst under tiden vi är investerade.
Organisationsmässigt kan fonden vara strukturerad så att den som förvarar det fysiska guldet (custodian) är den samma som utför den årliga revisionen, ungefär som om du själv tillåts besikta din egen bil. Custodian kan också ha rätt att hyra ut guldet till exempelvis hedgefonder för att kunna sänka avgifterna och utgivaren kan begränsa sitt ansvar genom att vara registrerad i ett land med flexibla regler och även låta custodian bestämma om guldet ska försäkras eller inte. I prospectus beskrivs allt detta samt mycket mer som kan ge upphov till skrämselhicka.
Förenklad organisationsstruktur av två populära “guldcertifikat”
Du som ändå lagt ner så mycket tid att dyka ner i det. Har du nåt favoritcertifikat ändå? Dvs om man vill äga ett certifikat för att 1) sänka volatiliteten i portföljen, och 2) lättare att köpa/sälja/vikta om på Avanza än med en guldtacka.
Är det vissa som t.ex. har mindre komplicerad struktur? Eller som har en större mer pålitlig organisation/land bakom sig?
… Jag förstår att mina certifikat kanske hade kollapsat om t.ex. Clearstream hade försvunnit. Men det är väl samma med fonder, jag som investerar hos Lysa, de har väl Danske Bank som sitt förvaringsinstitut. Så hade Danske Bank utsatts för en gigantisk ransomware attack så kanske mina fondandelar hade försvunnit också.
Var tidigare inne på gruvfonder innan jag började med allväder, men blir ju extra risk på företagsnivå då, bättre inneha certifikat där guldet finns fysiskt uppbackat.
Vilket certifikat hade du rekommenderat till folk här som vill ha syntetiskt guld för att sänka volatiliteten i portföljen?
Finns ju en hel del trådar om guldcertifikat på sistone. Verkar som att många är intresserade. Du känns som husguden gällande guld, tänker att du borde kunna ge en relevant rekommendation.
Jag förstår att många inte är intresserade av guldcertifikat och det kan finnas många anledningar till det. Jag ber er ändå att hålla er till ämnet. Här i tråden är det guldcertifikat och skillnaderna på dessa som ska diskuteras. Vill ni diskutera något annat ämne, som att fysiskt guld är bättre än guldcertifikat, eller om fördelarna med sparkonto istället för obligationsfonder, skrolla vidare, eller skapa en egen tråd för den diskussionen.
Jag har:
Wisdom Tree Physical Gold ETC
Wisdom Tree Physical Swiss Gold
Xetra-Gold ETC
Har funkat bra så här långt.
Så länge man ser guld som en placering (vill inte riktigt kalla det för ”investering”) och inte som en domedagsvaluta bedömer jag det inte som mer osäkert med dessa certifikat än att ha pengarna på bankkonto eller att äga aktier/fonder.
Råkade köpa på mig (VZLD) när jag hade tänkt köpa (GZUR). Antar att den senare föredras av forumet främst för den lägre avgiften? Får kanske högre diversifiering nu, hoppas jag iaf.
Som jag förstår det är WGLD och VZLD i princip samma, men med olika avgift (0,39% resp. 0,12%). Jag minns att jag frågade en AI-tjänst om skillnaden och då fick jag svaret att WisdomTree behållit den gamla VZLD för att de fortfarande hade (betalande) kunder i den, men att de pga. nyare konkurrens varit tvungna att ta fram den billigare produkten VZLD. Så min take på det hela är att om man tycker det är ok att ha guldet i London, så verkar det dumt att betala mer än man behöver. Själv har jag dock valt att ha WisdomTree-ETF:en GZUR för att få geografisk diversifiering.
Ganska bra tänkt. Om man har Wisdomtree Core Physical gold och Swiss gold är man OK skulle jag säga. Sen kan man komplettera med t:ex Amundi Physical gold om man vill dela lite på risken på olika bolag.
Själv är jag mer nojjig. Delar risken mellan 7 bolag och 3 länder f.n. Man kan aldrig vara för säker. Borde nog ha lite eget fysiskt guld i mina egna valv också, men det är en trade off med risk då jag behöver guldet som hedge i min investeringsportfölj. Men det lär inte rädda mig under en apokalyps.
En liten bemärkelse i parentes jag kom på angående din i övrigt utmärkta tabell kan vara att skilja mellan vilken custodian i London de olika certifikat har. T:ex iShares och XTrackers har JPM Chase bank i London och WGLD och Amundis ETC har HSBC London
(finns i de olika prospekt för den oinsatta).
Tack för påpekandet! Du har rätt i att det kan vara viktig information att ta i beaktande. Jag kanske tar tag i och uppdaterar tabellen någon gång i framtiden, men det ligger inte så högt upp i min prioriteringslista just nu. Jag känner mig hyfsat nöjd med min guldallokering i portföljen f.n.
Jag har huvuddelen av värdet i sex olika guld-ETC:er, där jag försöker hålla någorlunda lika vikter mellan ETC:erna. Det största problemet med att hålla jämn fördelning är andelarnas pris, som varierar kraftigt mellan de olika ETC:erna. Oftast blir det lättare att använda en ETC med lågt andelspris, särskilt vid mindre balanseringar.
Jag använder även fortfarande den “syntetiska” GULD AVA A för ännu mindre balanseringar (i storleksordningen 1000 SEK-400 EUR). Detta för att få affärerna courtagefria och att undgå att hamna på minimicourtage för ETC:erna.
Jag har nu även börjat testa med att använda en mindre andel av en mini future (MINI L GULD AVA 3), dels för att kunna handla guld utanför (Stockholms-)börsens ordinarie öppettider, dels för att få hävstång. Jag kommer troligen att öka andelen av denna framöver. Även denna är courtagefri vid affärer över 1000 SEK.
Utöver det har jag en minimal guld-del allokerad i en Gold Miners-ETF. Jag har haft mer där tidigare, men sålt av det mesta nu. Jag har den mest kvar som en “place holder”, för att ha lite koll på vad som händer med utvecklingen. Just nu är jag dock tveksam till om den öht. bör ligga inom guld-delen av min allvädersportfölj, eller om den borde flyttas till aktiedelen. Men det är en helt annan diskussion.