Japp, det ser inte bra ut för Xetra. Lite som en bank som inte kan garantera att de har koll på balansräkningen 
Kollade upp de nedan. Storlek och avgift från justetf.com. Storlek kan spelar roll genom att små nog har högre risk att läggas ner.
WT Physical Swiss Gold (2500 MEUR, 0,15%) & WT Physical Gold (4000 MEUR, 0,39%). Båda är allokerat. Risk för svindleri och fel finns alltid men skulle tro att sådana typiska legala texter som de presenterar är för att täcka alla vinkar. Blir ofta så när advokaterna har gjort sitt. Förvaras hos JPM för Schweiz och HSBC London för den andra. Känns bättre men förvånad över avgiftsskilnaden.
Invesco Phys Gold (13000 MEUR, 0,12%) skriver oxå om sub-förvarare så det känns inte bra. Motpartsrisk finns alltid men man vill ju inte ha multipla sådana på förvarings sidan.
Gold Bullion securities (3000 MEUR, 0,4%) ser ut att vara typ en matar fond till WT Phys Gold (också liknande avgift). Exakt likadant prospekt. Skillnaden verkar vara vara att de är lokaliserade på Jersey
Amundi Physical Gold (4000 MEUR, 0,12%) är allokerat och förvaras hos HSBC London. Den enda jag sett som producerar en lista (27 jan senaste) med alla tackorna. ”each bar is segregated, individually identified and allocated”. Ser väl så lång ut att vara mest seriös - länk.
Orkar inte läsa fler prospekt nu 
Texten EDITERAD (Jo ett till) TRM Responsibly Sourced Gold verkar åka på samma skäl som Xetra ”colleteralized debt obligation”. Dessutom mindre 700 MEUR och 0,22% avgift. Se fler inlägg nedan huruvida det är en obligationsbaserad lösning eller inte.
(A va f-n, en sista, sen tror jag bara det är EUR hedgad kvar som jag inte förstår nyttan med för oss med SEK) Xtrackers IE Physical Gold (3000 MEUR, 0,12%) segregerat och allokerat hos JPM, dock ”mindre” mängd kan hållas icke-allokerat pga ”driftssyften”. Ok förutom det sista.
Spontant känns följande bäst
- Amundi Phys Gold
- WT Physical Swiss Gold
- WT Physical Gold (dock 0.4% avgift mot 0.12% för de ovan)
Någon som kan titta vidare och hitta andra risker eller infallsvinklar?
Tänker det hade varit bra att definiera bästa (minst dåliga) ETFen som finns på de stora plattformarna, eller åtminstone en av dem.
10-4 over and out