Guld vara eller inte vara

Utan att nämna att guld varit valuta i tusentals år eller att man kan inte förutse marknaden (eftersom historik faktiskt inte är en garanti för kommande utveckling, och man faktisk måste få fundera på framtiden) vad tror ni om guld i dagens läge.

Kan guld helt förlora sin betydelse då valutor inte längre är kopplade till guld och användning inom industri knappast väger upp då det mesta guld mest samlar damm i ett valv.

Att använda guld i sin portfölj som broms eller inflationsskydd, kanske kan det helt gå åt pipan.

Vad säger eran magkänsla?

1 gillning

Just i dessa tider får man nog svårt med att argumentera för att exponering mot guld och andra ädelmetaller inte behövs i en väl sammansatt portfölj.

Vart tillgångsslag har sin tid. Man får växla över och balansera mellan dom för att se till så att man alltid ligger på plus.

3 gillningar

Kan inte svara kring huruvida det kommer fortsätta fungera som investering, men guld kommer fortsätta vara en statussymbol i många länder/kulturer under tiotals år till (minst).
Där köps guld till varje pris vid högtider och liknande - för att de måste.
Sen är det svårt att sia om det kan hålla priset uppe eller om vi behöver koppling till valutor för att bibehålla artificiella priset högt.

Guld är undervärderat enligt mig i förhållande till den massiva monetära expansion/devalvering som sker.

15-25% tycker jag är rimligt

4 gillningar

Har mellan 7,5% - 15% guld i mina portföljer. Har även alltid en liten del på 3-7,5% blandade råvaror också.

Kina, Ryssland och flera länder har ackumulerat stora guldreserver. Kanske får vi se en guldbackad reservvaluta som ersättare till dollarn så småningom?

Är du ändå tveksam till guld så har silver betydligt fler användningsområden och efterfrågan är stigande.

Jag har fysiskt guld som en försäkring ifall allt skulle gå käpprätt åt helvete. Om det skulle bli storkrig, världssvält, hyperinflation eller om det globala monetära systemet skulle totalkollapsa. Guld är i mina ögon “last man standing”. För mig är det självklart att ha fysiskt guld i portföljen men funderar ibland på hur mycket jag bör ha. Jag har förmodligen för mycket och om jag minns rätt från Jans intervju med Riksbanken så har Sverige 15% av sin valutareserv i fysiskt guld av ungefär samma skäl.

Hur håller du ditt fysiska guld då det är så mycket? Känns som att ETF/ETCs även om de “garanterar” att de har alla gram fysisk i valv så vet man aldrig om landet i fråga beslagtar valvet eller landet blir invaderat.

Sådana händelser bör nästan väntas i just de scenarios man vill ha guldet för :roll_eyes:.

Du kan läsa mer här: https://www.silverbullion.com.sg/

Guld för mig känns mest lämpligt att ha i smycken, mynt el dyl som faktiskt funkar som “post-apokalyptisk valuta”. Att balansera med kan säkert funka, men det är inte tryggare än annat om man inte rent fysiskt har nävarna på det.

Jag tillhör de som tror att betydelsen är krympande. Kanske ska vi gå över till tulpanlökar? :wink:

1 gillning

Lasse skrev en väldigt bra invändning mot att sitta med guld hemma i

En bunt dollar/euro och en plan för att ta sig ut ur landet är sannolikt mer användbart i verkligheten.

1 gillning

Min målbild är 25% guld. Det blev väldigt tydligt när ruserna inledde sitt krig i Ukraina och börsen sjönk som en sten. Likaså gjorde kryptovalutorna (målbild max 2%), medan guldet sköt i höjden. Mina andra alternativa innehåll i portföljen ökade rätt kraftigt i värde. Istället för att noja över en rasande börs kunde jag med förundran småle och joddla kring hur guldet gjorde en av de saker jag vill att det ska göra, balansera vid börsnedgång. Jag lutar åt att @AuAgEric har rätt i att portföljen bör innehålla 50% guld :slight_smile:

3 gillningar

För att ge lite tankespjärn - jag upplever det väldigt svårt att argumentera för att guld är bättre än aktier i ett inflationsscenario. Trots att det är allmänt vedertaget att guld är bra i inflationstider så är faktiskt aktier det också. I alla fall inte på någon nivå att det skulle skilja jättemycket. Så om målet är att bara skydda mot inflation så skulle jag nog inte lägga supermycket vikt vid det.

Däremot har guld en psykologisk effekt och är likt t.ex. USD och CHF något som man flyr till vid osäkerhet som gör att det kan ha en plats i en portfölj. Dessutom är det en extremt likvid marknad som också har sina fördelar.

Summa summarum så handlar det om förutsättningar och vad man vill uppnå med guldet. Jag personligen hamnar i att ha någonstans mellan 5 - 10 % i guld av totalen (förutom RT-/PP-portföljen på 25 %, men det är en av anledningarna till att jag har svårt att argumentera för den på någon högre nivå).

1 gillning

Så här tycker småspararguiden om guld och lite annat i portföljen :grin::+1:. Lysa tycker likadant och Avanza Auto :+1:.

1 gillning

Hmm :thinking:

De skrev också i artikeln

”Dels är inflationen just nu låg och förväntas vara det under överskådlig framtid …”

Det stämmer ju inte längre så stämmer då deras andra antaganden? :wink:

3 gillningar

Just för att vara marknads agnostiker vilket ligger i RT filosofin så tar jag inget bet mot guld. Guld får helt enkelt vara en del av min portfölj pga diversifieringen det ger. Guld är ingen annans skuld och kan inte tryckas upp. Det räcker för mig. 7-8% av mitt totala kapital :slight_smile:

1 gillning

Tekniken utvecklas fortare än människors invanda beteenden. Av den anledningen så tror jag att guld har en lång tid kvar som skydd mot klåfingrighet i det finansiella systemet. När det gäller att balansera portföljen så fungerar etf:er alldeles utmärkt. Jag tror på ca 20% , har funkat bra för att minska effekterna av börs nedgång i både covid och Ukraina kriser, bromsar ju uppgång något också.

Så magkänslan är JA

Kan man inte tänka att guld är ett bra inflationsskydd under perioder då aktier går dåligt? Och när aktier går bra får dom stå för skyddet…

1 gillning

Kul. Mitt är 7.4% just nu, men började fundera på om jag gjort bort mig. Men som du säger, ger extra diverisifikation, vilket är varför jag köpte det.

Men kommer nog att hålla det och fortsätta månadsspara en lite slant. Kanske lägger jag till silver om jag hittar en ETF med samma villkor som jag har för guld (fysiskt, utbytbar med hemleverans => skattefri i Tyskland).

1 gillning

Bros… (mina råvaror är guld- och silver-ETF:er men mest guld)

image

2 gillningar