Hur tänker ni kring räntor och / eller guld?

Hej

Jag har en liten fundering kring räntor vs. guld. Jag tycker mig uppleva att det finns en konsensus här på forumet att nybörjare bör ha en stor del räntor i sitt sparande och att guld är en tillgång som du skall ägna dig åt om du är mer avancerad/ påläst.

Jag tycker inte att det är självklart att det är så då räntor enligt mig är mycket svårare att begripa än fysisktguld. Som exempel kan ju användas det som hände spiltan i våras då den underliggande tillgången i fonden ställde till det och jag tror många med mig blev förvånade. Jag är dock medveten om att det finns många olika räntefonder med olika typer av risk, men hur många nybörjare förstår detta.

Bygger detta resonemang på att fonder är ett enklare instrument än ETF:er och att räntor är mindre volatilt. Jag har själv med anledning av detta, och att räntor just nu avkastar marginell mer än ett sparkonto, valt att bara gå på guld som broms i min portfölj.

Hur ser ni övriga på dessa tillgångslag, har jag missat något med räntor.

Jag håller med att guld är lättare att förstå än räntor som tillgång, kanske det största problemet med ETF:er är att man måste svara på massa frågor innan man kan investera i dem, sen att man inte kan månadsspara i dem på Avanza.

Hur är guld lätt att förstå? Vad är det som gör att folk vill ha guld? 80% är smycken och investeringsguld.

Guld har betraktats som åtråvärt av de flesta civilisationer sedan flera tusen år.
Det har ofta varit synonymt med pengar.

Det har fördelen att det är lätt att omforma men motstår tidens tand väldigt väl.
Hastigheten på tillförsel av nytt guld är också låg vilket ger en stabilitet (motverkar tillgångsinflation).

Kan man garantera att det alltid kommer att vara så? Såklart inte. Men saker kan hända med alla tillgångar.

Om du vill ha det i portföljen beror ju lite på vad syftet är.

Som en liten stabiliserare i en annars aktiefokusetad portfölj har jag valt guld över räntor.

I mer stabila portföljer både och.

Men i dagsläget undviker jag räntetillgångar som enda komplement till aktiefonder.

1 gillning

Väldigt förenklat så upplever jag det väldigt komplext med räntor. Du kan, som du själv skriver ha räntor som är på hela skalan mot aktier. Du kan ha räntor som är lågrisk, nästan som bankkonto, och du kan ha räntor som har en högre risk än aktier samt allt därmellan. Du kan ha räntor som rör sig som aktier och som rör sig tvärtemot aktier.

Sedan kan man dessutom gå åt andra hållet och prata inflationsskyddade räntor, räntor du köper själv direkt av utgivaren eller via räntefond. Sedan har vi hela problematik med valutor ovanpå det. Ja, du ser det blir snabbt oerhört komplext.

En anledning till att jag drog ner på räntorna i år var att jag upplever värdet av en bred ränteportfölj som litet jämfört med bankkonto med insättningsgaranti.

Guld är enkelt på det sättet att det har ingen korrelation med aktier. Varken att det rör sig med eller mot aktier. Guldet har också framförallt en psykologisk effekt och det är en begränsad marknad. Det är även en bra story kring guld som vi alla lär oss från barnsben.

Så en bra portfölj borde ha alla tillgångsslag, men iblan dbehöver man prioritera tyvärr.

1 gillning

Jag tycker du varken ska ha räntefonder eller guld, det räcker med sparkonto och aktiefonder. Räntefonder är sämre än sparkonto och guld är väl väldigt omdebatterat som tillgång.

3 gillningar

Min amatörmässiga uppfattning om guld vs räntor är denna:

• Räntor: total avkastning på 10 år kanske -2% till +15%. Korrelerar (mer) med aktier vid en börsnedgång.

• Guld: total avkastning på 10 år kanske -20% till +“flera hundra %”. Korrelerar ej/mindre, eller tom negativ korrelation med aktier vid en börsnedgång.

Så för mig har räntor för liten uppsida jämfört med bankkonto. Guld har troligtvis större nedsida på kort sikt, men chans till betydligt större uppsida, plus kanske faktiskt användbart vid börskrasch.

Tycker också guld är mindre invecklat än räntor, dessutom noll motpartsrisk i fysisk form. Du har något fysiskt i handen till skillnad från ganska abstrakta siffror på en skärm. Att priset guppar lite upp och ned är ju perfekt för att få en avkastning från en annars improduktiv tillgång.

Funderat lite på guld senaste dagarna. Då tänker jag INTE som spekulation utan mer som ett stabilt tillgångsslag.

5% guld i portföljen som “säkerhet/broms” känns alldeles för lite för att hålla emot i någon större omfattning. Säg att du har en “portfölj med bara aktier/räntor” på 5 miljoner. Portföljen faller 30% så är du nere i 3,5 miljoner. Att då ha 5% =250 000kr i guld som kanske då ökar i värde med 30% istället då har du 3,65 miljoner efter raset istället. Känns som en ganska marginell effekt som “broms” på totala portföljen med så liten andel som 5%. Vet att 4 hinkar pratar om 25% andel guld. Vilket i det här exemplet med 5 miljoner i totalkapital då blir guld för 1 250 000kr.

Däremot att ha som en slags buffert/nödkapital för att kunna “använda” under/efter" ett fall så kan det ju fungera. Dock bör det nog vara i storleksordningen så det täcker 0,5-2 års utgifter i så fall. Då börjar nog många familjer vara upp i att det behövs guld för 200 000-1 000 000kr.

Guld för 1 miljon kräver ju också lite omtanke och planering för att förvara på ett någorlunda säkert sätt. Kanske även extra kostnader för försäkring tillkommer?

Alldeles oavsett broms eller buffert så börjar det bli ganska mycket värde som läggs i guld som då egentligen inte köps för att stiga i värde. Då får man ju en “alternativkostnad” för utebliven värdestegring i goda tider. Sen tillkommer kostnad för “spread” (typ 6-7% för 50-500gr guldköp) när guld åter ska säljas tillbaka för att omvandlas till annat värdeslag. (kolla t ex på libertysilver,se). De säljer för 513kr/gr och köper för 478kr/gr vid 100gr guld.

Funderar man dessutom på fördelen med att t ex gå till pantbanken för att sälja det i dåliga tider så kan spreaden sägas bli avsevärt ännu högre om man kolla på olika alternativ idag. Kollade några pantbanker och de verkar köpa 24K guld för ungefär 420kr/gr.

Sen blir det dessutom klart mer spread om man köper mindre enheter (5-30gr) som kanske är mer gångbara att växla/använda på något sätt. Har man en 100gr guldtacka tar man ju liksom inte rivjärnet och skaver av lite flagor för att handla :stuck_out_tongue_winking_eye:

Så Guld är ju trevligt att äga på många sätt. Både att titta på och som en slags trygghet i skakiga tider :grinning: Lägger man ihop alternativkostnaden år efter år + spread när det slutligen omvandlas så är ju frågan hur “lönsamt ekonomiskt” det i slutändan varit för de flesta över tid?

Kan tillägga att pengar som jag vet/planerar att använda inom 0-5år har jag just nu på ett räntebärande (1,25%) bankkonto hos en nischbank. Tråkigt men tryggt. Längre horisont än 5 år så känns aktier/fonder mer aktuellt.

1 gillning

Kan pref. aktier vara ett alternativ till räntor/guld/ bankkonto? Finns ett gäng ganska stabila pref.aktier som ger 4-6% avkastning i form av utdelningar. Aktierna hänger ju inte med börsindex men ger kanske mer än räntor och bankkonto.

Jag ser guld som konstanten i den finansiella marknaden. Det är en värdebevarare som kommer finnas med oss så länge mänskligheten existerar på denna jord. Jag kan inte se räntefonder eller ens kontanter som en trygghet när historien påvisar att ekonomin gång på gång vänts upp och ned.

“If you don’t own gold, you know neither history nor economics” - Ray Dalio

Jag kör kortfattat 20-25% Guld/Ädelmetaller som värdebevarare och 75-80% Aktier i (potentiellt) värdeökande syfte.

Jag rekommenderar f.ö att lyssna på just Ray Dalio för att förstå den ekonomiska samtid som vi lever i, och den framtid vi är påväg in i.

Länktips: https://www.youtube.com/watch?v=BnNCVfo3G-o

Tack för alla inlägg och givande länkar. Som vanligt är det ju så att ju mer man funderar på nåt desto mer förstår man att det inte finns några enkla svar.

1 gillning

Jag tycker nackdelarna verkar vara för många.

Hur tänker ni kring kvot Guld/silver i portföljen?
Har ca 20% av portföljen med hälften Guld och hälften Silver.
Hur tänker ni andra?

Brukar försöka hålla mig runt 70/30 guld/silver. Det är dock en spekulation i att silver är felvärderat mot guldet.

1 gillning