En fråga om guld i portföljen

Jag börjar bli trött på guldet i min portfölj. Tycker mest det är meckigt att hålla på med ETFerna och undrar om jag bara ska strunta i att ha guld i portföljen framöver. Eller om det finns någon vanlig fond som är ett bra alternativ?

1 gillning

Varför har du guld i din portfölj?

Det var ju inte riktigt svar på min fråga om det finns några alternativ :wink:
Vi börjar med svar på din motfråga då. Jag har det eftersom jag har tidigare har följt modellportföljerna (där det rekommenderas) och jag tänkte att det skulle vara en stabiliserande faktor. Börjar dock undra om det är det egentligen. Känner att jag inte riktigt får rätt på det och har svårt att bestämma hur jag ska göra. Det finns många här som är mycket mer erfarna och pålästa än vad jag är som kanske kan komma med råd som hjälper mig ta ett beslut :slight_smile:

Guld i fond kan du få genom ex. AuAg Precious Green… dock bara ca 40% guld i den så du behöver ev. ändra balansen på andra saker för att få rätt total andel.

1 gillning

Jag har inte RT modellportfölj men antar att guld rekommenderas som en stabiliserande faktor och för att diversifiera portföljen, vilket verkar vettigt. Om du är trött på dina guld ETF:er kanske du borde skifta till någon annan typ av guldinvestering eller ingen alls. Du kan exempelvis köpa fysiskt guld och förvara själv som en framtida försäkring mot en monetär kollaps eller volatila gruvbolag med 5-10x hävstång för att rida på guldets momentum i tider då guldpriset stiger eller du kanske borde lämna guldet och skifta till något som du tror passar dig bättre. Huvudsaken är att du är nöjd och själv tror på dina investeringar.

Ställ följande frågor till dig själv för att försöka hamna rätt:

1. Varför investerar jag i guld ETF:er? För att någon annan har rekommenderat det.
  2. Vad förväntar jag mig av guldinvesteringen?
  3. Hur länge är jag redo att behålla guldet för att uppnå det jag förväntar mig?

Baserat på vad? Det kan då inte vara senaste året med tanke på utvecklingen. De flesta som hållit guld under 2022 kysser marken i princip.

2 gillningar

Är det för att det inte går att månadsspara små summor i ETF:er som du tycker att det är meckigt att hålla på med dem? Mina guld-ETC:er gör inget väsen av sej men jag nysparar inget.

Nu känns absolut inte som läget att dumpa guld och silver. Det är för mig själv en solklar investering i dessa tider. Stundande fed-Pivot. Deglobaliseringen och centralbanker världen över som köper guld och säljer dollar är nog trender som kommer fortsätta.

2 gillningar

Alla förstår inte guld, faktum är att för få förstår guld.

Jag är nog en av dem som inte har full förståelse för guld skulle jag tro :sweat_smile:

Men kommer den lilla andelen guld som de rekommenderade portföljerna ändå har kunna balansera för en nedgång i den större aktiedelen av portföljen?

Smurvelsnuff, absolut förstår vad du menar, men finns det något annat smidigare sätt att investera i ädelmetallerna då? Börjar liksom tycka att den lilla säkerhet guldet ger inte balanserar för hur störiga ETFerna är.

Yep, till stor del detta, blir för mycket att tänka när man liksom enstaka månader får köpa bara guld för att balansera detta istället för att ha en enklare smidigare investeringslösning.

Och ja jag vet att det teoretiskt inte är “för mycket att tänka”, men just denna period i livet behöver jag förenkla så många saker som jag kan förenkla. Därav önskemål om alternativ.

Jag förstår inte riktigt vad som gör att du uppleverer guld-ETF:erna som ”störiga”?

Gör en ombalansering till guld en gång om året bara, eller att pengarna till guld går in i ett separat sparkonto varje månad så kan du köpa guld etf för dom när balansen är hög nog samt du har tid.

2 gillningar

Vad är det du menar med störigt?

Xetra Gold och Wisdomtree Physical Silver är väl inte svårare att köpa och hålla än en aktie eller fond?

1 gillning

Det är väl bara att du räknar efter hur det skulle sett ut om du haft räntor eller aktier (beroende på hur du skulle ha gjort utan guldet) och kolla? Jag har målvikt 15% guld, men som svällt till nästan 25% trots att jag sålt av.

2 gillningar

Here we go again…
:beer: :popcorn: :clap:

2 gillningar

Börjar tro att @Aktiegubben vart inne och smygläst i min guldtråd :slight_smile:
Ofrälsta ska helt enkelt inte ha guld i portföljen, är för svårt att hålla i längden, och så säljs det kanske precis innan det behövs som bäst…

2 gillningar

Aktiegubben behöver inte smygläsa någonting. Han kan lägga sitt eget pussel och tvingades i veckan att sälja några av sina gruvaktier med 29% vinst på kort tid då guld & silver innehållet i portföljen överstigit det tillåtna maxvärdet av portföljen. Det enda som förvånar gubben är hur mycket erfarenhet är värt.

1 gillning