Den som inte förstår guld eller gör en ansträngning att förstå guld gör bäst i att investera i något hen förstår eller åtminstone är lycklig med.
Tack för att du minns mig med ditt inlägg.
Jag bara menade säga med öl och popcorn att det är dags för ”guld eller ej -diskussion vol 666”.
Jag har spekulerat med guld, sålde allt i somras och har köpt aktier sen dess.
Man kan spekulera med guld men jag ska en gång till säga att guld bör fan inte finnas i medelsvenssons långsiktiga portfölj.
Det finns argument både för och emot guld, på samma sätt som det finns argument för och emot räntefonder.
Det ena är inte självklart bättre än det andra.
Jag har guld via Xetras etf. Guld brukar ofta sjunka när usd stiger, och eftersom världsmarknadspriset på guld sätts i USD och så stabiliserar det tillgången, sett med perspektiv från en svensk depå.
Dessutom handlas etf-en i euro som ytterligare skyddar när kronan faller.
Alltså är guld-etfen en diverifiering både till guld och de stora valutorna.
Man kan spekulera i allt och jag tycker att “medelsvensson” själv måste bestämma vad hen vill göra med sina pengar bara hen är lycklig med sina val.
Samma argument gäller räntfonder och aktiefonder oxå. I vissa perioder är de flesta tillgångar jobbiga att äga, men guld-etf är nog de minst jobbiga alternativet när tillgången faller.
Den sociala normen på detta forum blev nyligen att man ska vara kritisk mot guld, men inget har ändrat sig från ett år tillbaka.
Vilken valuta en guld ETF spelar ingen roll. 1 gram guld i EUR är lika mycket som i SEK.
Det har diskuterats många ggr.
Folk säger det, men misslyckas med att förklara varför guldet inte rör sig lika som guld-etf-er.
https://www.nordnet.se/marknaden/ovriga-certifikat/16127916-xetra-gold
Guld-index visas i USD/sek eftersom priset på guld sätts i USD.
Det är inte samma i svenska kronor som
Xetra Golds värde visas i svenska kronor efter att andelarna dessutom prissats i Euro.
Förstår man inte skilnaden så ska man inte köpa guld, ment beror inte på guldet utan på att många uppenbarligen har svårt att förstå skiladen som valutakursernas rörelser skapar.
Kanske är det anledningen att folk blivit negativa till guldet, att de faktiskt inte förstår hur guld-etfer kan utvecklas så annorlunda från guld-index i USD.
Nu vill jag be alla skribenter att skruva ned tonläget lite och ta det lite lugnare i formuleringarna. Det är OK att tycka olika här
.
Tycker att en diversifierad samling aktier är ett bra alternativ.
** framåtlutad med nedskruvat tonläge ser han nervöst omkring sig * ![]()
Som ovanstående talare anförde så är det ett bra alternativ. Själv föredrar jag att hålla både miners och fonder som håller ädelmetall. Jag har inga vetenskapliga bevis eller data men tycker mig kunna se att de rör sig på ett nästan förutsägbart sätt när det blir snabba marknadsrörelser söderut. Enkelt förklarat så rasar först allt (inklusive guld och silver). Sen återhämtar sig guld och silver, därefter miners - långt senare resten av marknaden.
Det finns en rätt trevlig volatilitet bland miners också. Det kan man utnyttja - särskild om man tror på ädelmetaller i det långa perspektivet. Då är det inte så farligt om man blir kvar i en swing-trade så att säga.
Varför antingen eller, för eller emot?
Den som diversifierar väl slipper ligga sömnlös.