Guldets vara eller icke vara

Finns ju många trådar om guld på forumet men jag har aldrig sett någon egentligen undersökning eller statistik över hur många av oss som faktiskt investerar i guld eller inte.

Jag tycker det hade varit intressant med en undersökning där vi kan se hur av oss som faktiskt investerar i guld i någon form.

Så min fråga är:

• Investerar du i guld i någon form?
  • Hur? Guldmynt, ETF, guldgruvbolag etc…
  • Hur stor andel av portfölj eller miniminivå har du i guld?
  • Av vilken anledning investerar du i guld?

Som sagt, vore intressant med en diskussion om guldets vara eller icke vara i våra portföljer. :slight_smile:

Investerar du i guld i någon form?

• Ja
  • Nej
0 röster

I vilken/vilka form/former?

• Guldmynt/Tackor
  • ETF/ETC med fysikt guld
  • Aktier/fonder i guldgruvbolag
  • Annat, i så fall vad?
0 röster

Av vilken//vilka anledningar investerar du i guld?

• Avkastning
  • Värdebevaring/stabilitet
  • Motpart aktier/ombalanseringseffekt
  • Sista utväg/shit hit the fans
0 röster

Om jag ser till mig själv så investerar jag ca 5-15% i guld-etf beroende på vilken portfölj. Jag har det som ett extra tillgångsslag och som diversifiering med en historiskt lägre korrelation till aktier. Något att ombalansera emot.

2 gillningar

Försökte fylla i så gott de går, men har inte guld som investering utan som smycken, typ halskedja å ringar… Endast för att jag tycker de är snyggt å vill ha de… Inget som kommer å säljas då värdet är då noll…

2 gillningar

Smycken/accessoarer glömde jag bort att ta med! :smiley:

2 gillningar

Alla tänker inte på ivestera i alla lägen… :wink::wink:

1 gillning

Icke.

Bonds = långa räntor
Bills = korta räntor

4 gillningar

Valde “Annat”. Har blandfonden AuAg Precious Green i min lekhink. Har den som diversifiering, tycker att konceptet är intressant.

2 gillningar

Du tycker inte det är intressant att Bonds och bills gick bäst när usa hade guldmyntfot?

Det fanns inte någon fråga om andelen guld? :slight_smile:

Jag tycker dock att guld är intressant då man trycker pengar som aldrig förr. Det finns en viss mängd guld, som ökar ganska konstant varje år, så guldet har en värdebevarande effekt.

Frågan är då om efterfrågan på guld kommer att gå upp eller ner. Tja, det vet man inte.

Något som man däremot vet är att om man trycker pengar, så kommer pengarnas värde att gå ner, givet samma efterfråga.

1 gillning

Den fanns med som fråga med inte som omröstning :slight_smile:

Nej, jag tycker att det är intressant att man kan få 4-8% årlig avkastning under nästa 5-7 åren genom att låna pengar till nordiska och europeiska bolag och stater så att de kan investera i innovationer och tjänster som bidrar till samhället.

1 gillning

Håller med om att den är intressant. Dock tycker jag den är för dyr.

1 gillning

Ja, du har ju rätt i det egentligen… :see_no_evil: Jag har den på SAVR så avgiften är 0,83 men det är förstås ändå dyrt…

1 gillning

En liten sammanställing såhär efter ca 80 röstanden.

• 65% har svarat att de investerar i guld. Sen kan det säkert bero på att de som ens läser tråden är de som är intresserade av guld…
  • Den vanligaste varianten är genom en etf/etc.
  • De flesta (70%) gör det för värdebevaring/stabilitet samt motpart aktier/ombalanseringseffekt (57%)
1 gillning

Bilden ger en bra bild varför guldet är relevant.

Tex kan en porttfölj med 50/50 aktier/guld ge bättre avkastning än enbart aktier och klart bättre riskjusterad avkastning.
Säger dock inte att detta är optimalt men enkelt…

1 gillning

Guldet närmar sig all-time-high igen i dollar. Just nu 2040,46 usd/ounce