Hallå!
La om mitt sparande för några månader sedan och landade i ett Lysa bred (90/10) och en egen ”RT” portfölj med LF global 60%, Hb småbolag 10%, plus Sverige bolag 10% och sist spiltan investerings bolag 10%. Just den sista skaver lite då jag valde den baserat på den fina kurvan… historisk avkastning osv…
Var redan från början sugen på att få in guld i portföljen, kollade ffa då på Xetra 4GLD. Valde tillslut att strunta i det då jag kände att jag inte riktigt visste vad jag höll på det. Nu med så mycket röda siffror så har jag inte riktigt kunna släppa tanken om guldet, samt alternativt andra råvaror.
Problemet är dels att det känns som att jag är lite sen på bollen, guldpriset stigit rejält (vet dock inte hur det ligger historiskt, värt att ta i beaktning?). Ett annat problem är att jag inte har mer pengar att investera i nuläget, vilket skulle betyda att jag måste sälja av aktier och vill inte heller missa en ev uppsving på aktiebörsen.
Vill alltså få era inputs på om jag bör sälja av lite aktier för att få in guld. SAMT så vill jag gärna veta vad ni har för råvaror, gärna konkreta ex på fonder/certifikat då jag inte vill missuppfatta eller göra feltolkningar. Målet med ev omjustering är att uppnå en viss riskminskning i en portfölj som inte blir allt för ’feg’ i brist på bättre ord.
Tack för er hjälp! Tar gärna en kommentar från dig @nightowl (ber om ursäkt om det önskemålet är väl fräckt😅)
Jag är lite i samma sits. Köpte två olika guld etf er som brukar nämnas i trådarna men gick in ganska låg. Ångrar att jag inte köpte mer då.
Men jag tänker att det kanske är bra att ha en liten post redan nu om man är intresserad för då blir det ju enklare att fylla på när det blir rött på guld igen framöver.
Haha ja det kan man säga. Har nog inte riktigt definierat vad just långsiktighet betyder för mig. Som jag lagt upp det har jag en rel trygg buffert på ca 160k på sparkonto, växer ca 5k i månaden. Sen har jag 600k låst i en lägenhet. På börsen ca 400k. Möjligt husköp om ca 3-5 år och då kanske jag behöver en del av dom pengarna på börsen. Inser att jag inte riktigt följer gängse rekommendationer om risknivå men resonerar så att jag hellre tappar en slant än missar en rejäl uppgång.
Jag sålde mitt guld innan jul, surt nu men sådant är livet. Tänkte köpa in mig igen med 5-10% av min målsumma i månaden. T.ex. 5-10k i månaden om målsumman är 100k.
Vad som är bästa strategi för köp av guld, allt nu eller gradvis ökning, det vet vi inte för vi vet inte hur världen utvecklas.
Guld kommer sjunka: Om Ryssland ger upp denna månad, energipriser och inflation sjunker och börserna börjar ticka upp, då är bäst att gå in lite senare när guldpriset troligen. sjunker.
Guld kommer stiga: Om Ukraina kriget fortsätter, energipriser och inflation ökar och ex kina får för sig att invadera Taiwan, som de lovat att anektera. Då är jättedåligt att inte redan ha köpt guld.
Jag skulle köpa hälften av det guld jag tycker jag ska ha nu, om allt blir sämre, och gå in och köpa ett par % mer varje gång guldet sjunkit ett par % från toppen.
Det kanske är bra att ta tillfället i akt och bestämma hur mycket pengar du behöver på kortare horisont och hur mycket som är riktigt långsiktigt (passiva hinken)?
4 hinkar eller annan metod.
Sen sälja/köpa till sig den fördelningen helt enkelt. Oavsett vad priserna står i nu.
Tack för svar! Ja jag tänker mig primärt någon sån lösning. Frågan är bara var kapitalet skall tas ifrån. Min primära tanke är att sälja av ca 25% fr både plus Sverige bolag samt spiltan investment då jag egentligen vill ha lite mindre Sverigeövervikt. Å andra sidan är det kanske här man kan förvänta sig den största uppgången…. Hmm, svårt det här!
Tack för svar! Hmm, jag har till viss del utgått från de 4 hinkarna men måste erkänna att jag ögnade igenom det ganska snabbt. Men som jag tänkte var iaf att jag har ett något större buffertkonto än vad som rekommenderas. I mellanhinken förstod jag det som att ”ägt boende” kunde räknas och kontantinsatsen fyller ”kvoten”. La därför resten in i den passiva hinken där jag minskade risken lite genom att inkludera 10%räntor på Lysa. Har inget egentligt intresse av en lekhink.
Förstår jag dig rätt om du tycker att jag mer aktivt ska dela upp den passiva hinken beroende på när jag måste använda pengarna? Tycker det personligen är mycket svårt då målet vid kommande husköp egentligen är att nuvarande kontantinsats + buffert helst ska räcka!
Nja, snarare att du ska göra ett omtag och beräkna hur mycket mellanriskhink du behöver. Storleken bestäms av hur mycket pengar du behöver på medellång sikt.
T.ex. om du vill köpa hus, men i samband med det ska sälja lägenheten. Då får du se hur mycket insats du behöver till huset och dra av det du får ut från försäljningen av lägenheten.
När du har storleken på hinkarna kan du se vilken fördelning av olika tillgångsslag du vill ha. Bestäm en lämplig andel av guld/home bias/räntor o.s.v. också för passiva hinken.
Sen köper/säljer du så att du får den fördelningen.
Ett tips är att spana in Nybörjarportföljen (50% aktier, 40% räntor/sparkonto och 10% guld) samt Globala Barnportföljen (80% aktier, 10% räntor/sparkonto och 10% guld) för att få inspiration till bra portföljer för mellanriskhink respektive passiv hink.
Man vill väl köpa aktier när de kommer gå som bäst och guld när det kommer gå som bäst. Att något “går” implicerar en rörelse som fortsätter framåt i tiden från nu. Det är inte så enkelt som det låter att identifiera dessa rörelser.
Det är mycket riktigt Nightowl. Man vill ha det som kommer gå bra.
Att guldet är jättedyrt nu baserade jag på prishistorien om man kollar guldpriset bak i historien så har det (vad jag förstått) gått över 2000$ per uns fåtal gånger.
Har tagit in AuAg Precious Green då jag ändå vill ha exponering mot både guld och Green tech. Enda negativa är att jag inte kan välja fördelning själv. Men fullgott alternativ då jag iaf vill ha lite exponering mot guld. Fonden har stått emot bra
Det undrar jag också faktiskt. Xetra Gold och Physcial Swiss Gold handlas i Euro.
Så om man handlade guld i ovanstående för några år sedan, Euron blir starkare än kronan och sedan säljer man del av guldinnehavet. Har man fått en liten skjuts då av valutaförändringen?
Om man köper/säljer guld i Euro vad spelar då dollarpriset för roll? Är uppriktigt nyfiken. Sätts Guldpriset alltid i dollar?