Om man bortser från magkänslan som säger inte så mycket, vad säger forskningen om guld och hur mycket ska man ha den i portföljen långsiktigt ?
Bredaste global indexfond stödjer forskningen nästan till 100%.
Var hittar man guld och silver och andra ädelmetaler ?
Ppm Ap7 Såfan har ingen guld?
Kollektiv avtalade fondförsäkringar har inga guldfonder? Lysa har 0% Guld. Avanza Auto 0% Guld
Vad gör de för fel ? Varför undviker de något sådant som ska vara så bra långsiktigt
Är jag smartare själv om jag lägger in 10% guld än de stora aktörer som undviker det helt ?
Tror inte guldet spelat ut sin roll, det har ett tämligen tidlöst värde som statussymbol som jag räknar med består. Som inflationsskydd tror jag som Jan att det inte tillför mer än en aktieportfölj/aktiefondportfölj utan mer som möjlig dämpare när aktiemarknaden går svagt. Siktar på 10% guld av totalen. Ligger just nu på 5%.
Ja, det har jag faktiskt, tänkte in på det men ca 1-1.5% är silver fysiskt ETF, Wisdom Tree, om jag minns rätt. Dock osäker på hemleverans villkoren. Har inte tagit med worst case scenario till fullo, och man kan ju undra om jag inte borde göra det så som världen ser ut nu
Andelen kontanter innefattar buffert och eventuella andra utgifter (kända som okända) under kommande 2-3 år… så det är helt enkelt den andelen jag behöver ha för att kunna sova gott och hålla mig till min strategi långsiktigt.
Silvret hålls av The Royal Canadian Mint - jag tycker det känns som en bra garanti mot fiffel - https://sprott.com/media/1718/pslv-kid.pdf men kanske Wisdomtree är lika säkert mht. garanti av innehav - vet du om så är fallet?
Själv har jag 0% guld, på grund av argumenten som Ben Felix tar upp i denna youtubevideo. Kan rekommenderas alla som har eller överväger att skaffa guld i portföljen.
Om jag får hoppa in här: Jag har PSLV sedan en tid tillbaka. Min anledning till att ha valt just PSLV är att de backar upp andelarna med fysiskt silver genom att köpa in och förvara 1000 oz tackor. De är helt oberoende av om COMEX silverhandel skulle kollapsa vid en kraftig uppgång i silverpriset, precis vad som hände med Litiumhandeln för en kort tid sedan.
Det är näst intill omöjligt att få fram all sanning i denna typ av investeringar men vad jag erfar så kan vi i alla fall byta ut våra andelar i PSLV mot fysiskt silver hos Sprott, tackorna finns. WisdomTree Physical Silver har HSBC som custodian, dvs HSBC garanterar i princip att det finns fysiskt silver bakom alla andelar i fonden men det kan tolkas på olika sätt. HSBC har förmodligen endast en bråkdel lagrat i form av fysiskt silver eftersom det är en “bullion bank” som aktivt handlar med stora kvantiteter future kontrakt på COMEX i såväl guld som silver. Dessutom är det förmodligen inte möjligt att byta andelar i fonden mot fysiskt silver.
Om HSBC har future kontrakt med COMEX på fysiskt silver så betyder det att COMEX garanterar HSBC att de kan leverera fysiskt silver för dessa kontrakt till de silverpriser de kommit överens om. Det fungerar så att HSBC har kontrakt på silverleveranser som rullar vidare hos COMEX som i sin tur lovar att leverera fysiskt silver när helst det behövs, i annat fall ligger silvret kvar på lagret och kontrakten skrivs om kontinuerligt och rullar på. Alla bullion banker, finansinstitut och stora investerare gör samma sak när de handlar och spekulerar i silver och det finns säkert 200 gånger fler silverkontrakt hos COMEX än vad det finns fysiskt silver på deras lager därför att väldigt få kräver att få ut fysiskt silver på sina kontrakt utan skriver om kontrakten så de rullar vidare eller avslutar dem när de går ut efter kanske 2, 3 eller 6 månader. Ungefär som “fractional banking” där bankerna lånar ut pengar de inte har eftersom de kallt räknar med att inte alla ska ta ut sina pengar samtidigt “a bank run”.
Om jag har lyckats förklara något sånär och ni är med så här långt så har vi kommit fram till problemet:
Vad händer om alla plötsligen vill ha ut “sitt” silver på kontrakten? Ungefär som om alla går till samma bankomat och vill ta ut pengar. COMEX skulle kollapsa om endast en bråkdel kontraktsinnehavare plötsligen vill ha ut sitt silver och därför förbehåller sig COMEX rätten att ändra sitt eget regelverk när som helst inklusive annullera kontrakt och då ersätter de normalt motparten i kontanter men vad som helst kan hända. Det är av den anledning som inbitna “Gold & Silver bugs” endast köper fysiskt guld och silver, samma förfarande gäller även för guld.
SLV är lika illa, där är JP Morgan både custodian och auditor av lagret med fysiskt silver. Hur i helvete kan det vara tillåtet? Det är samma sak som att du själv godkänner avdragen i din egen självdeklaration.
Observera att de “officiella” guld och silver priser ni ser listade dagligen är priset på dessa future kontrakt, det är därför ni får betala en premie på 2-5% på guld och kanske en premie på 5-15% på silver om ni köper fysiskt och lagrar själva. Premien beror även på om ni köper stora eller små tackor eller kanske mynt, som har den högsta premien. Observera att flera av mynten fortfarande är “legal tender”, dvs pengar i de länder de kommer ifrån.
Vill ni köpa silver till det “officiella” priset så kan ni ta ut fysiskt silver på ett kontrakt med COMEX men kontrakten är ganska stora, om jag minns rätt så är ett silverkontrakt på 5000 oz silver och ni kommer att motarbetas av dem eftersom de helst vill att kontrakten rullar vidare. Dessutom får ni själva stå för transport från deras lager, försäkringar och security. Jag känner till en privatperson som gjorde just detta men hade enorma problem.
COMEX silverhandel kommer troligen att totalkollapsa någon gång i framtiden och vad jag erfar så har det varit nära några gånger då de plötsligt ändrat reglerna. Tänk er vad som skulle hända om silverpriset tredubblas på kort tid och ni säljer andelarna i er silverfond samtidigt som många plötsligen vill ha ut sitt silver från COMEX. Googla “Hunt brothers silver”.
Vad jag erfar så är PSLV det bästa valet om man vill ha fysiskt silver utan att behöva mura in det i pannrumsgolvet.
Nu är det här förvisso en studie gjort för endast svensk marknad, ej global, så kanske inte helt relevant, men:
The calculations were performed for eight different holding periods. Results show near 0, or weak positive correlations between Swedish domestic equity and gold during the examined periods. On stand-alone basis, gold is superior to other precious metals in most of the studied periods, but all three precious metals have potential to function as diversifiers in an investment portfolio that is only devoted to Swedish domestic equities. Therefore, weightings of 9% gold, 12% silver and 9% platinum are preferred to improve the performance of the Swedish equity portfolio. However, the Sharpe ratio does not take into account the ethics of investing and possible environmental and social consequences. Therefore, the suggested allocation of gold in this study may not be a sustainable investment at long term.
Lite godnattläsning om silver: https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/mbx510/slv_is_a_complete_scam_its_a_scalp_trade_set_up/
Konspirationsteorier eller ej men nog bäst att hålla fysiskt silver såväl som guld. Näsbäst att hålla ETF med i alla fall ett tillförlitligt förvar av tackorna. Eller alternativt att ha lite i en fond som Silver Bullet eller Jupiter Gold & Silver trots hög avgift på bägge och att man då blandar in miners mm (Jupiter får man då indirekt Sprott silver+Sprott guld Jupiter Gold & Silver Fund I GBP Acc|IE00BYVJRH94. - vet ej ifall samma sak gäller för Silver Bullet fonden. Jag har lite av Jupiter fonden själv genom SAVR men avgiften är som sagt hög)
-5,15% för tillfället. Men det är mestadels för att spiltan aktiefond investmentbolag störtade över 11%(lek-delen av portföljen). Utan den skulle portföljen ligga på -2,8%. (små värdebolag har gått bra dock)
Har också portföljbelåning på 15-20% men är inte säker om det påverkar procenten.
Spelar dock ingen roll i långa loppet. Har sparhorisont på 15-20 år så det är bara och köra.
Ben Felix och denna video fick även mig att investera om inte 0% så i alla fall mindre i guld än vad jag kanske skulle ha gjort om rikatillsammans/Eric Strand varit min enda källa för privatekonomiska beslut. Känns lite fint att köra en kompromiss mellan två informationskällor jag har stor respekt för.
Ca. -3,57 %. Exakt som det ska vara när man följer en global indexfond . Själv vill jag följa global index långsiktigt. Guld hade jag användt mig av om jag hade tajmat börsen som många aktiva sparare brukar göra. Men då då blir det antingen tungt i guld vid börsnedgång och tungt i aktier vid goda börsdagar eller månader .