Hej,
Jag har de senaste veckorna sålt 50% globalfonder och 25% av denna försäljning har gått till svenska fonder och lite ströaktier (Försvar och gruv).
Jag har en del certifikat i guld (WisdomTree Physical Swiss Gold) men funderar på att köpa fysiskt.
Man hör talas om att certifikaten inte är (lika) säkra så kanske ska ta lite av kontanter och sälja certifikat och köpa fysiskt?
Vad tror ni?
I så fall - var köper ni fysiskt och vad?
Jag har kikat på guldcentralen och kanske deras kombibar som ett alternativ?
Vad tror ni om cirkulerade eller inte?
Mynt eller små tackor?
Jag har läst inledarna men har svårt att sammanfatta - för många kommentarer lite utanför ämnet i den tråden.
Jag tror fiat-valuta kommer få problem och då inte ens Trump, Elon kommer få ordning på dollar. Jag tror guld kliver upp och jag tänkte byta BTC/ETH/Guld-cert mot fysiskt guld (utöver cash från senaste månadernas försäljning av globalfonder), men vad är bästa köp och vilka leverantörer litar ni på?
Jag tror att man isf syftar på en total ekonomisk kollaps (eller krigssituation). Då kan det, ev, vara fördelaktigt att bokstavligen ha fysiskt guld nedgrävt i trädgården att plocka fram, lite då och då. Det garanterar inte att du blir rik, men det kan skydda dig mot att nånsin bli fattig. Om "fiat"pengar inte längre är värda nåt alls i princip (hyperinflation e.d.) så kommer guld förmodligen att vara hårdvalutan. Återigen. Som så många ggr förr för världshistorien.
Nåt som kallas EFT eller “certifikat” (i guld) är då helt irrelevant alltså, i en sådan omvärldssituation. Det hjälper heller inte att det faktiskt finns fysiskt guld (tackor) som är dina, i ditt namn, i ett valv nånstans i Schweiz. För du kan aldrig ta dig dit och få fatt i dem. Det kan räcka med en total nedstänging av allt resande (en pandemi…) för att du inte ska kunna få tag i ditt guld…
Det vi kan vara i princip helt säkra på är att den fantastiska uppfinningen “pengar” aldrig aldrig kommer att överges. Om allting kollapsar, den digitala ekonomin inte längre finns s.a.s., kommer allt byggas upp från början igen och det som blir pengar då är med hög sannolikhet guld. Ännu en gång.
Jo det är en jobbig tråd att läsa, den är oerhört lång, men informationen finns däri.
Jag har själv guld i min portfölj på ISK. Sen nån månad el så. Och det är just detta certifikat (ETC): WisdomTree Physical Swiss Gold och en till.
Andelen jag har lagt mig på är 15% för att det är en optimerad kvot i en uttagsportfölj som följer x%-regeln för 30 års uttag med 99% sannolikhet att inte ta slut. Gör man det här rätt, och sen håller sig till det stenhårt (inga undantag!) så är x > 4.
Ungefär så här:
55% aktier (ca hälften Small Cap, hälften Large-Mid Cap, så breda indexfonder som möjligt el ETF:er)
25% långräntefond (AAA-grade, typiskt statsobligationer)
15% guld
5% cash (sparkonton med så hög ränta som möjligt) eller korträntefond med 1-åriga eller kortare statsobligationer
En sådan portfölj har en SWR på 4.7-4.8% över 30 år i back test på allt tillgängligt data bakåt i tiden, 1926-2020. Men OBS att det inkluderar inte de som gick i pension 2000 och 2007-8 resp. Svaret på hur det gick har vi först om 5 år, 2030.
Ja det var lite så som var min tanke.
Jag har idag Xtrackers Physical Silver ETC samt WisdomTree Physical Swiss Gold, det känns bra att vara med på guld-resan men helt säker är man ju inte. Var3gen fångade min tanke/oro bra, men jag vill tillägga att det kan ju vara kul att ha lite guld att titta på ibland
Men till er som köper fysiskt:
Var köper ni?
Nytt eller cirkulerat?
Kombibar?
Mynt eller tacka
Mycket smått eller större tyngder?
Det var lite det som var ursprungsfrågan - ifall någon har lust att dela med sig
Varför gå omvägen via guld. Tryckkonsten finns ju kvar. Man lär väl börja trycka pengar igen. Eller när väl det digitala är uppe igen kör vi kanske digitalt direkt och skippar sedlarna.