Investera årligen i fysiskt guld

Hej! Jag har just börjat investera och undrar hur ni tänker kring fysiskt guld? Utvecklingen verkar ju ofta gå uppåt och mycket tyder väl på att det kommer fortsätta. Hur ser ni på upplägget att investera än klumpsumma varje år i fysiskt guld? Typ 50-100k en går varje år?

Härligt. En mindre del av portföljen i fysiskt guld verkar rimligt. Var köper du ditt fysiska guld?

Tack för svar! Ja, kanske siktar på det så. Brukar köpa via Tavex, vad rekommenderar du?

Låter klokt, Tavex är bra.

Ni som har handlat på Tavex, är det i de fysiska butikerna eller via nätet? Jag har känt mig lite osäker på att handla via nätet, mest för att jag inte vill att mina kunduppgifter skall spridas vid ett eventuellt dataintrång.

Jag älskar ädelmetaller och har ju talat varmt om det länge men det känns som om du är sent på tåget liksom.

Det verkar finnas en cykel typ. Saker och ting går upp och ned som en sinusvåg. Googla the gold cycle eller något.

Det kan vara så att just nu är det något annat du skall gå på. En global indexfond? :joy:

Jag tror på guld, centralbankerna tror på guld men guld ger ingen utdelning, det är inte folk som går upp tidigt och släpar sig till jobbet var dag. Inga briljanta uppfinnare eller visionärer. Ingen utdelning.

Guld ligger bara still under tiden de som styr oss trycker nya papperslappar med kungabilder på.

TLDR:
Se till att börja med guld i rätt tid eller ha en väldigt lång horisont. :grinning:

jag har 20-30 års horisont och har precis börjat med guld ETC, även fast jag vet att det är högt värderat just nu…

dock tänker jag att trumpens kommande år kan skaka om börsen än mer, och då brukar väl folk snegla mot guld bland annat? kommer köra 10% av portföljen allokerat till guld ETC

Ptja. Låter som om du är rätt på det. Guld för mig är ”när-allt-går-åt-helvete-pengar” men har levt på guldets uppgång sedan juli 2022. Hade tänkt leva på annat detta år med det verkar som om börsen är sur.

Jag har typ 10-15% i guld. Du får fundera på vilken allokering som är bäst på dig. Min erfarenhet är stt det alltid blir skit om man tar rygg på någon annan.

Det som RT predikar (förutom Snårskogen och afrikaträd) är enligt min mening helt rätt. Guld sen kan vara en komponent.

1 gillning