Guldet rusar - Hur gör ni?

Såg att guldpriset har stigit kraftigt de senaste åren – vad tänker ni om det? Har ni investerat något, och tror ni att det fortfarande är ett bra läge att gå in, med tanke på den osäkra världssituationen?

2 gillningar

Kör mitt vanliga upplägg, buffert på sparkonto, global indexfond, tf KF som krockkudde, minimal lekhink och en kontant buffert.

Om vi är i ett läge där guld är sista värdefulla tillgången kvar, så har jag troligen redan dött.

Så jag fortsätter månadsspara i tråkiga tillgångar och hoppas på det bästa. :blush::crossed_fingers:

5 gillningar

Köpte mycket fysiskt guld 2010-2013 då jag hade läst en del obskyra bloggar om att det finansiella systemet skulle krascha. Förra året började jag sälja av en del för att nå en mer rimlig andel av portföljen i guld och ökade fonder istället. Har utöver guldet (numera) enbart passiva globala aktieindexfonder och sparkonto. Kommande husköp var också en anledning till att sälja en del guld.

Jag kommer fortfarande behålla en andel av förmögenheten i fysiskt guld, siktar på 15-20 procent. Det har varit skönt emotionellt när börsen gått ned.

Mitt råd: bestäm en rimlig andel och håll den genom årsvis ombalansering oavsett om du tycker priset just nu är högt eller lågt.

8 gillningar

Har följande certifikat (Avanza) där upplägget är enl en gammal RT portfölj “Globala Barnportföljen” där rek 5%, men jag har totalt 10%

5 gillningar

Jag har en konstant förutbestämd andel guld i samtliga mina portföljer. Mellan 5-15% beroende på vilken portfölj. Gör inga ändringar på detta baserat på vad guldet står i för tillfället, utan jag ligger lång. Köper guld varje månad genom månadsspar. Ombalanserar mellan och inom tillgångsslagen 1-2 gånger om året.

Jag har främst guld som en diversifiering och extra tillgångsslag :slight_smile:

10 gillningar

Hur köper du guldet månadsvis? Någon speciell aktie/fond/ETF?

Följer den fysiskt guld väl värdemässigt?

2 gillningar

Hur jag gör? Möjligen väntar jag lite längre på att sälja det skrotguld jag har. :joy:

3 gillningar

Jag köper Ishares Physical Gold via kiwitrader. Verkar korrelera väl med guldet vad mitt otränade öga kan se.

1 gillning

Jag sålde mina Guld certifikat när dom var upp 30% under -24.

Köpt Lundin Gold. Går som tåget sedan jag köpte.

1 gillning

De guldplaceringar som jag har haft några år nu håller jag kvar vid, de har varit bland de bäst presterande tillgångarna i min portfölj. Men jag funderar på att sälja en del fysiskt guld för att placera pengarna i mer likvida tillgångar.

1 gillning

Just nu noll, har idag filurat lite på Xetra-gold Etc.

Har sedan länge en position i Lundin gold som gått upp nästan 800 procent nu.

2 gillningar

Självklart har man ca 25 % guld i sin allvädersportfölj :sunglasses:

1 gillning

Behåller.
30% i Allväders portföljen
10% i andra portföljer
Tyvärr inte möjligt i TJP

Mina go to ETCer är

• Amundi Physical Gold
  • WisdomTree Physical Swiss Gold

som jag bedömer har bra hantering av tackorna i valven mht att undvika tredje parts lagring och hur de kontrollerar innehaven. Undviker Xetra Gold som tillåter tredje parts lagring.

6 gillningar

Jag har samma ETCer som föregående (@JFB )
Av samma anledning. Andelen guld jag har i mitt ISK är ca 15% nu och tänker ligga så långsiktigt, som en defensiv asset i portföljen. Därför att det är ett statistiskt visat optimum för en uttags-fas-portfölj. Jag sparar inget alls in i ISK längre, bygger buffert nu.

Jag har en hel del TJP fonder också, så totalt sett är guldet mycket mindre än 15% förstås, men TJP har jag dragit ner till ca 55-45 aktier-obligationer för knappt 2 mån sen nu. De pengarna ska växa 10 år till exakt så det där är måhända alltför defensivt, men jag får se om jag ökar aktiedelen igen senare efter att jag simulerat en del. Har inte tid att sitta och analyser nu på ett antal mån, upptagen med resor och annat (alias “livet kom emellan” :wink: )

1 gillning

Ligger kvar. Tänker ha portföljen åtminstone i 10 års tid.