Köpte Xetra-Gold ETC för det mesta, vad gör jag nu?

I maj månad sålde jag av nästan alla aktiefonder och köpte Xetra-Gold ETC för alla pengar. Investeringen har ökat med 11% sedan dess, men vad gör jag nu? Jag känner lite som att jag har alla ägg i samma korg även om den trots allt känns ganska trygg.

Min plan är att vänta med att köpa aktier och fonder tills maj-sep 2023 beroende på hur börsen ser ut. Men ska jag sälja guldet nu och ta vinsten nu eller hålla på det? Det vill säga sälja för att sitta på pengarna eller behålla guldet tills jag behöver pengarna till aktier/fonder?

Att du har nästan allt investerat i detta innehav och samtidigt ställer denna typ av frågor indikerar för mig att du både skulle må bäst och prestera bäst i en väl diversifierad portfölj av indexfonder, räntor och kanske lite guld (om det är din stil) och helt släppa tankarna på att tajma marknad och tillgångsslag.

9 gillningar

Att vara utanför marknaden medför oxå en risk, att missa en uppgång och få köpa dyrt.

Håller med @alternativtliv.

Gläds åt att det gick bra denna gången, och att du gjorde 11% på drygt ett halvår när mycket annat gick ner.
Men att endast hålla ett tillgångsslag åt gången och försöka byta vid rätt tillfälle kommer bli en känslomässig berg och dalbana.

1 gillning

Har läst och begrundat alla experter som raljerat i andra trådar om hur dåligt guld är och att det borde bannlysas från jorden yta i någon form av investering.

Vi alla har olika erfarenhet av aktiemarknaden och olika lång erfarenhet. Min magkänsla av hur värden har misshandlats ekonomiskt genom corona relaterade stöd, nedstängningar, el och energikriser kombinerat med inflation med mera så kändes det som att det skulle gå illa, riktigt illa.
Min slutsats var att marknaden skulle gå ner rejält på alla håll och kanter samt att sitta på pengarna skulle vara dåligt pga inflationen. Guld skulle vara lösningen till att rida ut stormen.

Med facit i hand så blev det inte så illa, åtminstone inte än. Men jag när jag sålde hälften av guldet igår så hade jag fått 12,5% avkastning så jag har ju inte gjort en dålig affär.

Jag köpte Avanza Zero, Avanza Global och Handelsbanken USA ind crit för 80% av pengarna.
Sen köpte jag Aktier:
Ericsson B för 4% av pengarna
Misen Energy för 1,7% av pengarna
Ferronordic för 6% av pengarna
Q-Linea för 2% av pengarna
6,3% av pengarna är orörda.

Resten av guldet kommer jag sitta på tills jag får in lite kurslarm på aktier och fonder jag har ögonen öppna för. Skulle marknaden rasa så har jag guld kvar och går det bra så har jag mina aktier och fonder.

Vi får se hur det går. Jag är här för att lära mig och nästa år är jag troligen något mer erfaren av aktier, guld och fonder.