Vad tror ni, är det dags att skicka av guldfonderna på PPM och nöja sig med den fina avkastning som varit hittills i år eller har Gudfonderna mer att ge?
Hej - och välkommen till forumet.
Jag tror du behöver ställa dig frågan först varför har du guldfonder - vilket syfte är de tänkt att utfylla? Om inte du kan svara på detta med annat än spekulation i att guldfonder ska gå upp mer än marknaden i övrigt skulle jag sälja dem till fördel för en vanlig globalfond.
Ingen vet hur de kommer gå framöver ![]()
Vad menar du med syfte? Jag vill kräma ut så mycket som möjligt såklart och sälja på toppen som alla andra. Jag förstår att det är ren spekulation med guld men tänkte att någon kanske hade en kvalificerad gissning åt vilket håll det lutar åt.
Det vanliga syfte som guld har i en diversifierad portfölj är som en typ av fundament. Alltså du håller det för evigt typ. anledning att sälja/köpa är att ombalansera ditt innehav om kursen rört sig mycket.
Då svarar jag att det med att sälja på toppen och kvalificerad gissning om vilket håll det luter åt är just det svåra i din tes. Den som visste det skulle kunna bli rik på nolltid. Med det sagt så är den långa trend ju fortfarande uppåt men det är omöjligt att veta om den vänder imorgon eller om en vecka eller en månad om du hänger med på vad jag menar.
Jag uppskattar fortfarande frågan. Det är det som man utvecklas av att debattera frågor med andra som har samma intresse så fortsätt helt klart med det. Det finns inga dumma frågor (om jag nu kanske framstod som lite dryg).
Sälj guldet och köp ap7.
Vet inte om det är en bullish eller bearish indikator, men jag sålde guld idag ![]()
Kingen ![]()
Aldrig fel att ta lite vinst. Guldpriset rusar av olika orsaker, kolla varför och gör en bedömning hur mycket du vill sälja.
Försök förstå guld. Vad jag förstår rusar guldpriset främst för att förtroendet för dollarn sjunker världen runt + att penningmängden ökar världen runt p.g.a. skuldspiraler.
Skulle säga att det är ett relativt säkert kort 10 år framåt och lär ge avkastning i linje med global index + hedge mot oroligheter, inflation och kollaps.
Största risken guld har är bitcoin eller om pappersmarknaden kollapsar. Men att inte äga guld är en också en risk. Det är en väsentlig del i en allvädersportfölj.
Tips är att balansera allokeringen efter vad du är bekväm med.
Det beror på hur mkt guld du har. Många portföljer, även här på rt, förespråkar en del guld. Jag har själv 10% guld vid sidan av räntor och index fonder. Räntor och guld går oftast bra när index fonderna står still, inflationwn rusar eller när omvärlden skakar, en sorts dämpare.
Vaffö då ?
Flera skäl, men mest det att jag köpte en hel del för 4 år sedan och är nöjd med avkastningen. Tycker det finns bättre alternativ i nuläget.
Jag köper och säljer guld i princip på dagsbasis. Inte alla dagar i veckan, men någon eller några affärer varje vecka blir det. Går priset upp så säljer jag en del, går det ned så köper jag en del. F.n. strävar jag efter att hålla andelen guld till strax under 20% av mitt portföljvärde.
Intressant att höra om vilka alternativ som du anser är bättre i nuläget? Behöver inte svara om du inte vill förstås ![]()
Silver, som kommer behövas i mängder till solid state batterier och inom det militära. Nära 100x diff mellan silver och guld nu dessutom, så tror silver kommer ikapp till historiska 15-60x.
En del kryptovalutor, som jag tror kommer gå bra på kortare sikt och sen behöver jag få loss kapital till en fastighet, även om jag inte nödvändigtvis tror att det är en bättre investering än guld, så är det “det minst dåliga” för mig att sälja i nuläget.
Sen har det varit 4 oerhört bra år, så känner mig rätt “nöjd” även om det är fel retorik att använda i investeeingar.