Silver vs guld - fundering

Guldet upp 30% på ett år silvret 9%. I ÅR SILVRET upp 4% mot guldet 17%. Har eric strand nån bra förklaring på detta då det oftast pratas om att om guldet går upp 1% så ska silvret upp det dubbla. Alltså borde silvret vara helt felprisat just nu. Alt är ju att guldet är helt felprisat :-)…jag tycker mig iaf se ett köp läge i silvret för att inte tala om silver bolagen typ Hecla , First majestic för den som vågar det. Hur ser ni på guld vs silver just nu.

1 gillning

Jag håller med om att silver ser förhållandevis billigt ut jämfört med guld för tillfället.

Om du tittar på hur silver och guld rör sig i kristider så brukar guld röra sig först. Silver rör sig mer, men börjar ofta inte förrän botten i aktiemarknaden är nära. Tror nog att det kan ta något år innan silver överpresterar guld.

1 gillning

Guld är en monetär ädelmetall medan silver numera anses vara mer en industriell strategisk ädelmetall. De problem som världen befinner sig i nu är av monetär natur vilket gynnar guldet betydligt mer än silver. När vi så småningom lämnar den lågkonjunktur vi nu befinner oss i kommer silver med stor sannolikhet att visa en enorm återhämtning. Håll ut.

4 gillningar

Intressant att jämföra rörelserna på silver och guld nu med vad som hände för fem år sen. Jag tycker mig skönja vissa likheter.

Stämmer, för fem år sedan var prisförhållandet mellan guld och silver 119 och nu är det 110, ohållbart. Det kommer sannolikt att falla till fördel silver.

Var får du den grafen ifrån? Det jag hittar är att ration ligger på 100 nu, och det har bara varit så högt vid ett tidigare tillfälle under de senaste 30 åren.

Källa: Current Gold/Silver Ratio - Gold Silver Ratio Chart

Det är samma graf. Skrev fel, 110 ska vara 100 men är lika ohållbart. Bra att du är vaken.

1 gillning

Man kanske skulle satsa på lite parhandel. :thinking:

Sälja guld och köpa silver. Satsa på att silvret stiger relativt guldet. De här spikarna brukar ju inte vara så långvariga, men den nuvarande spiken kan säkert bli lite högre innan det går ned igen. Omöjligt att veta hur hög bara, så man kanske inte ska gå för hårt in med hävstänger och annat.

Tillägg: Så där. Nu har jag börjat operationen att flytta över exponeringen från guld till silver. Jag tänker att jag börjar med att flytta ca. 1/20 av guldinnehavet per dag, vilket gör att, om jag inte ändrar något, så kommer hela innehavet i guld att vara utbytt mot silver om ca. 1 månad (20 handelsdagar). Sen får jag justera längs vägen beroende på vad som spelar ut sig på marknaderna.

Här är en ganska lång YouTube video där timingen mellan guld och silver diskuteras (bland mycket annat). I videon rekommenderar de att flytta över från guld till silver när ratio når nivån 75-80 om jag minns rätt då det då är klart att det svängt. I närtid tror de dock att ration kan komma att öka.

1 gillning

Om man delar silver med guld får man denna bild i Tradingview. Silver är historiskt billigt vs guld.

3 gillningar

Jag har nyss klivit in i guld med rådande börsturbulens, tänker hålla den länge, 20-25 år. Är det värt att pytsa in en liten summa i silver också, eller räcker det att hålla guldet?

Tanken är 90% aktier och 10% guld/ev. silver då.

Guld är historiskt sett avsevärt mer stabilt än silver så om du skall investera och låta det stå länge skulle jag hålla mig till guld. Jag har guld som försäkring istället för räntor och använder silver för spekulation.

3 gillningar

Är du redo att behålla guldet så länge så ska du köpa fysiskt guld, inget annat.

1 gillning

Jag noterar att ration fortfarande ligger kvar på relativt höga nivåer.

Jag slutade dock att byta guld mot silver då jag uppnått samma vikt för båda metallerna, räknat i SEK. Jag funderar på att försöka hålla den viktningen framöver, dvs. om guld stiger i förhållande till silver så byter jag ytterligare en del guld mot silver och vice versa.

Å andra sidan kanske guldet är bättre att ha som motvikt till aktier och att det därigenom är motiverat att ha en högre andel guld än silver. Jag behöver nog studera korrelationen mellan aktier, guld och silver närmare för att komma fram till en lämplig viktning i min portfölj. Min strävan är nog att försöka uppnå någon slags riskparitet mellan ädelmetallerna och aktiedelen i portföljen. Någon som har funderat kring detta tidigare eller räknat på det?

Grundupplägget i många allväders-/permanentportföljer verkar ju ofta vara omkring 25% aktier och 25% guld, som jag har förstått det.

1 gillning

Guld är ju stabilare, på gott och ont. Guld är ju också en metall som har mer användningae i industrin typ kretskort och annat. Samt att det är en trygghet i tider av kaos…

Silver som jämförelse känns lite som en antik motsvarighet till crypto. Mycket större rörelser när något väl händer, svårt att förutsäga eller se ett tydligt mönster samt historiskt (ö)känt för manipulation och hoarders som styr marknaden.

Tror du har fått det där om bakfoten:

3 gillningar

Det används ju extremt mycket silver i industrin tex el bil och solceller pga ledningsförmågan. Därav eric strands tro att det tidsnog kommer blir extrembrist på silver och priset kan komma upp rejällt. Då dom behöver silveret men inte så mycket så kommer dom kunna betala högt pris då det inte påvärkar jättemycket för slutpriset till kund.

1 gillning

Jag har väl cirka 28% i guld silver och platina mest guld ca 80 90%. Platina har ju stigit 75% sedan årsskiftet så det ser intressant ut.

Ration mellan guld och silver har kommit ned en bra bit under 200-dagars medelvärdet. Ser ut att ligga någonstans i närheten av 8-årsmedelvärdet. Själv har jag sålt av en del silver senaste veckan, då silvret stigit kraftigt jämfört med guld. Hur mycket ytterligare silvret kan stiga jämfört med guld har jag ingen aning om.

1 gillning