Verkar det vettigt att diversifiera inom kategorin guld med t ex gruvbolagsfonder, platinum, palladium, silver, osv?
Palladium verkar mest användas för att rena dinosauriebilar, så det känns ju inte riktigt som en framtidsmetall direkt, men i övrigt, verkar det smart eller kan det göra portföljen mindre stabil, snarare än mer? Jag har för små summor pengar för att göra den här diversifikationen annat än genom Avanzas certifikat och Auag-fonderna atm.
Skulle inte sätta platina och palladium i samma kategori som guld. Guld köpes och används i pricnip enkom p.g.a dess monetära egenskaper (samt smycken osv), medans platina och palladium används enkom i industriellt syfte.
Guld = pengar
Platina/palladium = råvara
Silver är ungefär 50/50, det är en liten hybrid.
Ifall du gillar råvaror skulle jag rekommendera att lyssna på några poddar med Anna Svahn. Hon brukar prata om dels metaller men även soft commodities så som soja, majs osv.
Det finns absolut en poäng att diversifiera. Frågan är vilket problem du vill att den här delen av ditt sparande ska lösa? Inte bara kan olika metaller ge dig olika resultat, men även exponeringen till de olika metallerna kan ge dig olika resultat.
Återkom gärna med en problembeskrivning så kan vi nog svara bättre på din frågeställning.
Jag har själv valt att diversifiera mina investeringar i mina depåer, utifrån mitt mål och vilket problem jag vill att delan ska lösa för mig. Investerade länge i olika guld & silver ETF:er (1:1) men har sedan en tid tillbaka valt att avstå från dessa. Bästa lösningen för mig personligen har blivit en kombination mellan silver miners och royalty & streaming bolag.
Haha, oj, mål… Jadu! Om jag ska vara helt ärlig så är nog det största målet att känna mig trygg i att låta någon annan ta hand om allt sådant här, för jag vill hellre ägna min tankemöda åt roligare saker.
Men tanken just här var väl ungefär att jag inte vill ha bara kontanter pga att jag är rädd för inflation, är lite rädd för börsen, speciellt för att jag inte vill hamna i en situation där jag känner att jag borde sitta och vara med på kraschindikatorer varje dag, och räntor är låga, så jag försöker hitta alternativ som typ att investera i emerging markets och guld, men försöker också hitta sätt att minska risken inom hedgen så att säga.
Därför funderar jag på t ex platinum, som kanske har mer korrelation med marknaden, men som ändå kanske inte borde kunna krascha alltför hårt utan att återhämta sig iom att det ändå är en värdefull metall, åtminstone i smycken. Jag funderar också på t ex Auag silver bullets som ett mellanting där fortsatt börsuppgång kan vara bra pga ökad efterfrågan, men där metaller ändå behåller visst värde vid börsnedgång, och där silver ändå har någon form av korrelation till guld som borde hjälpa till att hålla lite i tyglarna vid nedgång. Men det finns risk för att jag lurar mig själv lite här och försöker ha kakan och äta upp den.
Jag upplever ofta att begreppet “ädelmetaller” ofta är något trubbigt, då det finns vissa skillnader inom kategorin. Jag har själv valt att i den kategorin fokusera på det man skulle kunna kalla “monetära metaller”, dvs. guld och silver. Så kan tyvärr inte uttala mig om platinum eller palladium.
Fördelen med silver anser jag att det inte bara en funktion i valutasystemet utan även i industrin. Jag investerar nästan uteslutande av min lekhink i monetära metaller, med fokus på silver, genom exponeringarna jag nämnt i tidigare inlägg i tråden. Det sagt så är du ute efter säkerhet så kanske inte silver är rätt val för dig. Nedan bild publicerades för några dagar sedan på goldsilver.com och kan ev vara till hjälp.
Haha! Ajdå, inte riktigt en helt problemfri hedge.
Jag lyssnade förresten på en podcast som tyckte att man skulle investera i relationer mellan guld, silver och andra metaller, förresten. T ex om guld mot silver är 80:1, så är det dags att övervikta mot silver, och om det å andra sidan går upp mot 40:1 så är det dags att övervikta tillbaka igen till guld, för att helt enkelt öka sin långsiktiga tillgång i metaller. Vad tror du om det?
För övrigt: Det jag har tänkt är alltså väldigt små positioner i den Auag-fonden. Det är ett bet som jag inte riktigt har information nog för att göra, men ändå känner verkar rimlig. Det känns bättre att ha pengar i värdeproducerande bolag på något sätt, även om de är beroende av silverpriset så är det ju inte en silverdepå med hävstång, utan ett faktiskt företag som förhoppningsvis producerar någonting positivt med tiden.
Vad var det som gjorde att guld fungerade så fruktansvärt dåligt 1980-1982?
Även om guld inte lyckades hålla sig över nollan 1998 och 2020 har guld trots allt ändå alltid bromsat förlusterna, förutom 1980-1982 som helt tycks bryta mot mönstret.
Guldpriset hade stigit kraftigt under slutet av 70-talet och första åren under 80-talet pga kraftigt inflation. Räntorna höjdes kraftigt och verkligheten kom ikapp guldpriset. Därefter följde ca 20 år av sidledes/dålig utveckling för guldpriset, men efter dotcom-kraschen fick det nytt liv igen.