Guldets framtid

Har dividerat med mig själv länge ifall det är läge släppa guldet nu efter ett väldigt starkt år för guldmarknaden, det geopolitiska läget och att många centralbanker nu köper på sig. Det borde vara gynnsamt argument för att behålla guldet men samtidigt har jag svårt att se guldet ska stiga väldigt mycket till.

Skulle vara intressant med era åsikter om vad ni tycker och tänker.

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Vad var anledningen till att du köpte guld från början? Tycker svaret på den frågan avgör lite hur du ska göra.

Jag har t.ex guld i en fast allokering som diversifiering i en portfölj som annars består av aktier och räntor. Jag har alltså inte guld i form av spekulation och jaga avkastning i just guld. Utan som en diversifiering att växeldra mellan aktier och räntor. Jag köper därför guld löpande oavsett priset, och ombalanserar mellan och inom tillgångsslagen 1-2 gånger om året.

6 gillningar

Jag köpte mitt guld (fysiskt) åren 2005-08 och säljer inte ett gram. Min syn är att så länge vi har Fiat, och därmed inflation så kommer guldet fungera värdebevarande, även om det kan vara volatilt i perioder. Faktum är att jag har ungefär lika mycket i guld som i indexfonder så det fungerar både som hedge och extrabuffert.

8 gillningar

Var köpte du det?

Hur köper du guld, via ETC?

Jag köper via Ishares physical gold etc på Kiwitrader.

1 gillning

hur pass pålitliga är kiwitrader? agerar de bara som nätmäklare?
tänker att om man går in med säg 30k i guld ETC där, så antar jag att värde och utveckling syns på deras sida också när man är inloggad. Men om kiwitrader av någon anledning går i konkurs eller liknande och försvinner, vad händer med ens innehav då?

1 gillning

Jag tänker att jag försöker undvika att marknadstajma. Jag ombalanserar en gång per år och utvärderar fördelningen, och jag ligger kvar på 10% i guld i min huvudportfölj i år igen.

1 gillning

Jag anser att de är pålitlitiga. Det är ju betterwealth som står bakom. De står dessutom under finansinspektionens tillsyn.

Så dina värdepapper är ju skillda ifrån deras egna tillgångar. Som många andra banker. Danske bank är klientmedelsinstitut och både insättningsgaranti och investerarskydd gäller.

Så ingen skillnad mot hur det hade varit om Nordnet, Avanza eller Lysa hade gått i konkurs.

Om du köper guld på Kiwi så får du starta ett Isk där och det ser du ju såklart värdeutvecklingen på när du loggar in. Du behöver inte dela ditt konto som en del andra gör (inkl jag själv) och därför syns i butiken som “kiwiportföljer”.

Men nu är vi lite off-topic. Hänvisar vidare diskussion om just kiwi hit istället.

1 gillning

Tack för alla tips och åsikter, Varför jag lyfte frågan är pga att jag har en alldeles hög balansering mot guld som det är nu motför vad jag brukar ha. Men min strategi är som att inte försöka tajma marknaden utan att försöka balansera upp mitt långsiktiga sparande på så säkert sätt som möjligt.

Har följt forumet ett tag och märkt att det pratas väldigt mycket mindre om guld som motvikt för aktier i modellportföljerna av tex Jan som förespråkade det ganska starkt då jag började följa rikatillsammans.

Denna tråd är synnerligen levande.

2 gillningar

Då är det helt rätt att sälja av (ombalanserar) så att du följer den andelen du har.

1 gillning

Tavex. Men det finns andra.

1 gillning

Bra poänger. Det går att bilda sig en uppfattning genom Kiwitraders FAQ om man söker lite också:Få svar på alla dina frågor?
Svaret mest riktat åt @jabbele3 som undrade.

1 gillning

Säljer inte mitt guld så länge vi har fiat och krypto som inte backas upp av någonting.

3 gillningar