Jag har ca 170.000 SEK kvar på mity avanza konto eftersom allt har rasat. Tanken har slagit mig att sälja av allt och köpa guldtackar för pengarna. Då vet man iaf på säkra sidan men med väldigt lite utveckling, men ändå.
Hej Bahez,
Kan det varit så att du tog för stor risk på ditt Avanzakonto? Får man fråga hur din portfölj ser ut? För att ta ett exempel så är deras globalfond (som ger exponering mot +1500 bolag) ner endast -6.38% i år. Lysa, som har 20% Sverige, är nere -7.79% i år.
Sen vet jag inte om guld är så stabilt heller. Visst, det har gått bra i år. Men om du tittar senaste 50 åren så vet jag inte om det skulle klassas som mer stabilt än amerikanska börsen (som är majoriteten i en globalfond). I bilden är guld i gult och amerikanska börsen (S&P 500) i grönt.
Inte fel att alltid ha 10% fysiskt guld i portföljen.
En stabiliserande faktor i oroliga tider och ett måste om vi skulle drabbas av en monetär kollaps.
Absolut, eftersom guld och börsen från bilden inte verkar korrelera så kan det vara bra att ha litegrann för att minska totala volatiliteten. Mitt svar gällde trådskaparens resonemang att “sälja av allt och köpa guldtackar”, som jag inte tror kommer vara gynnsamt.
Korrekt, man måste naturligtvis diversifiera sin portfölj. Den som endast har aktier, endast obligationer, endast fastigheter, endast guld eller endast cash osv. måste tänka om.
Jag har förlorat halva mity portfölj haha. Men jag tänker att jag köper fysisk guld alltså guldtackar. Är det inte lite skillnad om man köper guld via någon bank eller mäklare?
Innan du gör nåt förhastat… Ta ett djupt andetag och lyssna/läs/titta på följande avsnitt.
Tack för tipset
Hade du köpt guld 2013 så hade du 2016 nästan förlorat halva. 4 år efter det återhämtat det och några år till gått med vinnst. Varför tror du guld är bättre? Kanske ha is i magen, behålla aktierna och se om de återhämtar sig (har bara gått 6 mån sedan topp) och börja måmadspara i ett globalindex?