Feedback - total tillgångsallokering givet livssituation / husköp

Hej!

Kort om min livssituation:
27 år och har jobbat hårt i några år, sparat och investerat en hel del. Bor med sambo i en relativt dyr hyresrätt i ett område vi trivs, i medelstor svensk stad. Sambon har också rätt gott om sparade pengar.

Vi letar hus men har ingen brådska att köpa utan det ska kännas rätt både känslomässigt(för henne) och ekonomiskt(för mig). Vårt samlade sparande räcker gott och väl till kontantinsats i dagsläget och jag tror att jag nu endast skulle behöva skjuta in ca 35 % av mitt kapital i bostad.

Total tillgångsallokering

35 % Aktier:
Indexfonder, global viktning, diversifierat, ca 70 % av aktiedelen.
Resterande är aktiva fonder och vissa enskilda aktier.

10 % Räntefonder:
Dels via fondrobot men har också kvar en del egna blandade fonder hos Avanza.

25 % Cash:
Sparkonton

30 % Alternativa investeringar:
Guld ETF:er, ca 60 %
Resterande är silver ETF:er, råvaruexponering via Opti, Råvarufonder m.m.
Krypto, max 1%, kunde inte låta bli…

Mina tankar om allokeringen:

• Kan behöva ta ut 50 % eller mer till husköp då vi kan hitta ett lämpligt hus imorgon, eller om 5 år. Därför ska det inte vara för hög total risk.
  • Ser alternativa investeringarna som ett litet inflationsskydd då jag inte har någon dyrare real tillgång, annat än bil värd 100k.
  • Vill inte ha högre del cash pga låg ränta och inflationsrisk.

Frågeställningar:

• Vad tycker ni om denna allokering givet min livssituation?
  • Då jag har en bas(buffert + mellanrisk), ska jag då i enlighet med 4-hinkar principen lägga allt nytt sparande i enbart aktiedelen?
  • Borde jag ta mer risk och ha större andel aktier?
  • Är det rimligt med så stor del guld?

Hej Jonathan!

Kul att ni går i tankarna på att köpa hus!:smiley:

Utöver dessa hinkar så kan du då skapa ett ”målsparande” som just ska gå till hus.
Eftersom just ett köp av större saker i livet inte riktigt är inräknat i en strategi som just hinkarna så får det bli ett till sparande.

Men angående din fråga om hur du bör spara vidare i din hink-strategi så hade det då varit att fylla på den passiva delen och därmed få en större aktieexponering.

Svårt när tidshorisonten är från nu till om eventuellt 5 år, hade kanske satsat på att göra en portfölj med ganska låg risk, 20/80 eller något liknande för att inte riskera så mycket!

Du har lite över 15% enligt det du angivit, jag själv tycker det är mycket men vissa rekommenderar upp emot 15%.
Jag hade nog inte gått över 10% på mitt totala sparande.

Tack Robin för ditt svar och dina synpunkter.

Visst kan man skapa ett målsparande även om det mest blir mental bokföring. Kan väl erkänna att jag heller inte direkt kör på alla dessa hinkar utan mer försöker se till helheten. Men förstår och gillar principen med hinkar.

När det gäller husköp så tänker jag att mina cash, räntefonder samt endast en liten del av aktiedelen och guldet bör räcka och därför ser jag denna del av kapitalet som tillägnat framtida husköp. Detta givet att inte bostadsmarknaden fortsätta öka med > 10% årligen, då vi halkar tyvärr efter pga avsaknad av hävstång.

Räknade efter och guldet hamnar snarare på 19% totalt sett, vilket är en hög andel. För mig känns det som en trygghet men det kanske snarare är en risk, speciellt på kortare sikt?

Så är de ju.

Guld anses vara en ”värdebevarare”, du kommer äga samma mängd guld om 5 år som idag, däremot så har guld varit ganska volatil det senaste och ger då en risk i portföljen på kort sikt. På lång sikt kan jag absolut se funktionen av guld🙂