Hoppas att kunna få lite vägledning här. Försöker samla mod till mig att köpa lite guld. Tycker hela aktiemarknaden känns väldigt instabil just nu, försöker därför hitta sätt att våga vara kvar.
Har försökt tugga mig igenom tidigare guldtrådar, men är efteråt lika osäker.
GZUR 50 %
GLDA 50%
?
Förstår jag räkneexemplen rätt om det kostar mig nära 100 kr/år om det är 6 % vinst och jag lagt in 10.000 kr?
En fråga till. Jag har typ 600.000 kr lån kvar på mitt radhus/brf. Amorterar 2000 kr/mån. Gissar att det värderas mellan 1.8-2.5 milj. (Har kollat på vad likvärdiga hus gått för i min förening). Har ganska stora likvida summor då jag tänkt att det ska vara buffert.
Tänker jag fel här? Borde jag smocka in dem i marknaden och belåna huset vid stora utgifter. Kan man t.ex belåna huset för ett bilköp? Jag kommer nog inte våga smocka in nåt i marknad just nu - forskning till trots - men lite pö om pö när det “känns bra”.
Som jag gjort nu har jag sparat ihop på ett bankkonto till en ny bil. (Ja, jag fattar att jag framstår som en fullständig idiot - men vad är det JB säger: “man fattar så fort man kan”)
Du bör inte belåna huset för att lägga pengarna på bankkonto, tycker jag. Att amortera huset är att investera med ca 1 % avkastning och noll risk. På sparkonto kan du väl få ca 0,5 %. Om du nu inte vill lägga pengarna på börsen…
Har du tänkt köpa bil inom ett år eller två tycker jag inte det är så dum idé att lägga pengarna på sparkonto, särskilt om du tror marknaden kommer gå ner så kommer du sova bättre.
Men visst kan du låna på huset för att köpa bilen idag
Men måste nog ha uttryckt mig lite otydligt, är jag rädd . Går inte alls i några tankar om att belåna huset och sätta in dem på bankkonto.
Mer undrar jag om sparar jag för mkt på bankkonto för oförutsedda utgifter. Borde jag på sikt investera cash och belåna huset om kylen, frysen, spisen och tvättmaskinen går sönder samtidigt. Se det amorterade kapitalet som pengar jag kan “ta ut”/ belåna.
Vad det gäller bilen så kör jag den gärna ändå in i kaklet, så att säga, hellre än att köpa ny för sakens skull. Men den här några år på nacken, så det kan ju bli imorgon. (Men helst om jättelänge )
Jag har ca 60-70k i buffert. Upplever att detta räcker även om kyl, frys, spis, och tvättmaskin går sönder samtidigt. Sen tänker jag mig att jag fyller på bufferten över några dagar om börsen inte är i totalkrasch, eller blandar det med att öka månadssparande till buffertkonto och bygger upp den ganska fort igen sen upplever jag det ganska osannolikt att allt skulle behövas nytt samtidigt, men det är ju en risk som allt annat, precis som att jag har större del pengar på börsen än på sparkonto.
Att tillägga: om jag personligen hade varit rädd att min bil skulle falla i bitar när som helst hade jag hellre köpt en ny och sålt min gamla. Skulle tro att det är bättre ekonomiskt än att vänta tills bilen rasar helt och betala några tusenlappar för att skrota den, istället för att få några tusenlappar i inbytesvärde.
Utifrån dina svar tror jag att jag har för mycket på bankkonto. Trots kommande bilköp. Får se om det kommer nåt bra svar angående den planerade guld-investeringen. Samt om det ska svaja till snart på börsen så kan jag stoppa in lite då
Förstår dig runt dilemmat med guld. Känns alltid lite osäkert runt avgifter, risk och valuta mm. Ett tips som du kanske kan titta på är AuAg Precious Green. Det är en förvaltad fond med stor del guld samt ”gröna” aktier.
Men tack för tips! Och den har jag redan en liten summa i. Den går på minus, just nu, haha! Ville komma över lite riktigt guld, dock. Som nåt riktigt solitt som inte blåser bort så lätt när det börjar friska i
Ja, visst är det klurigt. Det är som värst innan man tagit steget, sen får det ju lösa sig på nåt vis. Om jag väl lyckas köpa nåt, så kommer jag väl aldrig kunna sälja - för hur ska det då gå att deklarera
Ska man satsa på guld så tycker jag man ska köpa fysiskt guld i mynt eller tackor. Finns ju olika valörer och guld går ju alltid att sälja överallt i världen! Men visst går guldpriset både upp och ner och följer dollarn…Men det känns ändå tryggt att ha lite besparingar i äkta guld!