Guld istället för bankkonto i mellanriskhinken?

Hej!

Jag har under något års tid sparat i fonder enligt 4-hinkar principen som jag lärde mig om här på rika tillsammans.

Min mellanriskhink är tänkt för att om cirka 2-3 år köpa insatsen till en bostad. I dagsläget består den av 20% aktiefonder på Nordnet, och 80% bankkonto på collector bank med 0.5 % ränta.

Efter som min sparhorisont är relativt kort (max 3 år) så vill jag inte öka upp aktieandelen, utan snarare fortsätta öka upp den “säkra bankkonto-delen” till mer av en 90-10 fördelning.

Anledningen till denna post är att jag funderar lite på att köpa xetra Gold istället för sätta pengarna på bankkonto för sisådär 10-20 % av portföljen. Är inte speciellt påläst om guldcertifikat och ber därför om råd här!

Är det en dumt med tanke på avgifter samt att min sparhorisont är relativt kort (2-3 år). Eller är det ett klokt alternativ till bankkonto för att skydda pengarna mot inflation.

Åsikter mottages tacksamt!

Mvh

Nja, med en så kort sparhorisont skulle jag avstå guldet. Poängen med guld i portföljen är att det är volatilt, men inte korrelerar med börsen. Teorin är alltså att om börsen går ner kan guldet ändå gå upp, sett över tid. Med din kortare (och ganska fasta) sparhorisont finns den teoretiska risken att du prickar en dubbelbotten. Då blir det ingen bostadsköp.
Kör på sparkonto! :slight_smile:

6 gillningar

Bankkonto är nog säkrare på 2 års sikt.

Håller helt med @Skogen, guld är ingen ”safeheaven” utan en säkring mot andra tillgångsslag och inflation, men kortsiktigt ingen garanti alls :slightly_smiling_face:

Tack för alla svar! Hade missförstått guld som en rätt stabil och icke- volatil tillgång. Blir fortsatt bankkonto isåfall :+1::slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag skulle sätta en liten del i guld eller avstå guldet helt med så kort horisont. Jag tror inte att vi kommer få superhög inflation inom 2-3 år. Förlusten av inflation är den premie du får betala för att hålla kontanter som ändå är en lågvolatil “investering”. Å andra sidan kan bostadspriserna skena iväg så du inte har råd om 2-3 år iallafall. I så fall kan man tänka att hedga med en bostadsinvestering typ REIT. Men där är jag ute på tunn is och djupt vatten!